۱۴۰۴/۰۴/۲۳ ۱۲:۵۳ شناسه مطلب: 100438
پرسش:
وقتی قرآن تنها در یک بازه زمانی کوتاه مدت ۲۳ساله بارها آیات خود را عوض کرده، چگونه می تواند تا ابد راهنمای بشر باشد و احکامش غیرقابل تغییر تلقی شوند؟ به ویژه که اگر رسالت پیامبر صلیاللهعلیهوآله به جای 23سال مثلاً 30 سال بود باز شاهد نسخ برخی از آیات و تبدیل احکام می بودیم!
«نَسْخ» در لغت بهمعنای از بین بردن یا تبدیل چیزی به چیز دیگر و در اصطلاح یعنی اﺑﺘﺪا آﯾﺎﺗﯽ از ﻗﺮآن ﻧﺎزل ﺷﺪه و احکامی را بیان کردهاند (آیات منسوخ)، اما پس از مدتی با تغییر شرایط موضوع آنها، آن احکام کارایی سابق را نداشتهاند و درنتیجه، خداوند آنها را با احکام دیگری جایگزین کرده است. (آیات ناسخ)
نسخ و جاودانگی قرآن
علمای مسلمان درباره نسخ آیات قرآن با هم اتفاق نظر ندارند. برخی بهصورت کلی منکر این نوع از نسخ در قرآن هستند و برخی دیگر آن را پذیرفتهاند. معتقدان نیز در اموری همچون تعریف، اقسام و تعداد آیات منسوخ با هم اختلاف نظر دارند.
در ادامه، نسبت میان نسخ و جاودانگی قرآن مطابق اهم اقوال، بررسی میشود:
قول غیر مشهور:
منظور از نسخ در قرآن نسخ ادیان و شرایع گذشته است
به باور برخی، ﻗﺮآن ﺟﻬﺎنﺷﻤﻮل و زﻣﺎنﺷﻤﻮل است، اما ﻗﺒﻮل ﻧﺴﺦ ﺣﮑﻢ آﯾﺎت، بهمعنای پذیرش ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﺣﮑﻢ زﻣﺎﻧﯽِ آنﻫﺎ اﺳﺖ و این ﺑﺎ ﺟﺎوداﻧﮕﯽ و همگانی بودن ﻗﺮآن سازگار نیست.
مطابق این دیدگاه، نه «آﯾﮥ ﻧﺴﺦ»(1) و نه «آﯾﮥ ﺗﺒﺪﯾﻞ»(2) هیچکدام ﺑﻪمعنای ﻧﺴﺦ آﯾﺎتی از ﻗﺮآن نیستند. واژه «آیه» بهصورت مفرد نه در اﯾﻦ دو آﯾﻪ و نه در هیچ آیه دیگری ﺑﻪﻣﻌﻨﺎی «آﯾﺎت ﮐﺘﺎب ﺧﺪا» ﻧﯿﺴﺖ. ﺳﯿﺎق آیه نسخ دﻻﻟﺘﯽ ﺑﺮ وقوع ﻧﺴﺦ آیات قرآن ﻧﺪارد و در ﻣﻮرد ﯾﻬﻮدیان اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﮑﺮ ﻧﺴﺦ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﺧﻮد ﺑﻮدﻧﺪ. چنانکه ﺳﻮره ﻧﺤﻞ که آیه تبدیل در آن آمده، ﻣﮑﯽ اﺳﺖ و ﺣﺘﯽ ﻗﺎﺋﻼن ﻧﺴﺦ، ﻫﯿﭻﯾﮏ از آﯾﺎت ﻣﮑﯽ را ﻣﻨﺴﻮخ ﻧﻤﯽداﻧﻨﺪ. این آیه در مقام پاسخ به مشرکان که خواهان معجزه حسّی بودند، از تبدیل معجزه حسی به معجزه عقلی (قرآن) خبر داده است. بهویژه که قرآن «تبدیل کلمات خدا» را رد کرده است.(3)
از نگاه معتقدان به این قول، ﻣﻌﻨﺎی ﺻﺤﯿﺢ ﻧﺴﺦ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺮآن در ﻣﻘﺎم آﺧﺮﯾﻦ ﮐﺘﺎب آﺳﻤﺎﻧﯽِ ﺟﺎودان، ﻧﺎﺳﺦ ﮐﺘﺎبﻫﺎ و ﺷﺮﯾﻌﺖهای ﭘﯿﺸﯿﻦ اﺳﺖ.(4)
قول مشهور:
منظور از نسخ در قرآن نسخ آیات الاحکام است
مشهور علمای مسلمان، نسخ برخی از آیات قرآن را پذیرفتهاند. این گروه خودشان بر دو قسم هستند:
1. برخی که در اقلیت مطلق هستند به «نسخ مشروط» معتقدند و میگویند: هیچ آیهای بهصورت مطلق نسخ نشده است و اگر در شرایط تشریع احکام منسوخ باشیم، به آیات منسوخ عمل میکنیم و اگر در شرایط تشریع احکام ناسخ باشیم، به آیات ناسخ عمل میکنیم.(5)
2. در نقطه مقابل، اکثریت مشهور معتقدند آیات منسوخ برای همیشه نسخ شدهاند و قابل بازگشت نیستند.(6) این گروه درباره تعداد آیات منسوخ اختلاف دارند و از یک تا 247 آیه را مطرح کردهاند. از نگاه معتقدان این نظریه، این نسخ با جاودانگی قرآن منافاتی ندارد؛ چراکه تعالیم قرآنی در چهار دسته مختلف هستند: 1. عقاید (ایمان به خدا، پیامبران، فرشتگان، کتب آسمانی، قیامت و ...)، 2. اخلاق (فضایل و رذایل اخلاقی و راههای وصول به سعادت و عوامل سقوط فرد و جامعه)، 3. احکام (عبادی، اقتصادی، قضایی، کیفری و سیاسی) و 4. قصص (داستانها).(7) از این میان، نسخ فقط در حوزه آیات الاحکام رخ میدهد و مابقی مطالب، نه هیچگاه نسخ شدهاند و نه اصلا نسخشدنی هستند.
از سوی دیگر، مطابق قول مشهور تنها 500 آیه قرآن (حدود 12 درصد) درباره احکام است(8) و این یعنی از 6236 آیه قرآن، 5736 آیه آن (حدود 88 درصد) هیچگاه در معرض نسخ نبودهاند و پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله هر چه قدر هم که بیشتر عمر میکردند، این آیات نسخ نمیشدند. درباره آیات الاحکام نیز باز احتمال نسخ در صورت عمر بیشتر حضرت منتفی است؛ چراکه اولاً آخرین آیه با نزول سوره توبه (برائت) نسخ شد(9) و پس از «اکمال دین»(10) در سال دهم هیچ آیهای نسخ نشد؛ ثانیاً نوع قائلان به نسخ معتقدند نسخ قرآن فقط منحصر به قرآن نیست و حدیث متواتر نیز میتواند ناسخ قرآن باشد.(11) با توجه به اینکه ائمه هدی علیهمالسلام بهعنوان جانشینان معصوم پیامبر و وارثان علم ایشان، حدود دویست و پنجاه سال پس از حضرت در جامعه حضور داشتند، اگر قرار بود آیه یا آیات دیگر نسخ شود، حتما پیامبر آن را به جانشینان خود میفرمودند و آنان نیز در زمانش آن را به اطلاع مسلمانان میرساندند و با توجه به اهمیت آن بهصورت متواتر نقل و به ما میرسید. امری که هیچگاه اتفاق نیفتاد و نشاندهنده این است که اگر مدت زمان رسالت حضرت بهجای 23 سال، نه مثلاً 30 سال، بلکه حتی اگر 250 سال نیز بود، آیه دیگری نسخ نمیشد. شاید خبردادن اهلبیت از نسخ برای برخی عجیب باشد، اما نباید فراموش کنیم که نسخ نیز چیزی از جنس تخصیص و تقیید است. همانطورکه روایت خاص، عام قرآنی را از جهت افراد و روایت مقید، مطلق قرآنی را از جهت حالات محدود میکند، روایت ناسخ نیز منسوخ قرآنی را از جهت زمانی محدود میکند.
نتیجهگیری:
درباره نسخ اقوال مختلفی وجود دارد. برخی منظور از نسخ در قرآن را نسخ شرایع و ادیان گذشته دانستهاند و اعتقادی به نسخ آیات قرآن توسط برخی دیگر از آیات ندارند. برخی نیز هرچند نسخ آیات قرآن را پذیرفتهاند اما قائل به نسخ مشروط هستند. مطابق این دو قول که مشخص است بین نسخ و جاودانگی قرآن منافاتی وجود ندارد. مطابق قول کسانی که معتقدند آیات منسوخ برای همیشه نسخ شدهاند نیز مشکلی نیست؛ زیرا اولاً نسخ فقط در رابطه با آیات الاحکام است و 88 درصد قرآن را اصلاً شامل نمیشود؛ و ثانیاً آن دسته از احکام قرآنی که قرار بوده نسخ شوند، در زمان پیامبر خدا نسخ شدهاند و قرآن از اکمال دین خبر داد و در حیات 250 ساله ائمه هدی علیهمالسلام این بزرگواران هیچگاه از نسخ جدیدی برای قرآن خبر ندادند.
معرفی منبع نقد:
نقد نقد قرآن ویکی پدیای فارسی
https://fa.wikipedia.org/wiki/نقد_قرآن
پینوشتها:
1. سوره بقره، آیه 106.
2. سوره نحل، آیه 101.
3. سوره کهف، آیه 27.
4. طهماسبی بلداجی، اصغر و اخوان مقدم، زهره «ارزیابی نظریه وقوع نسخ در قرآن کریم»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، دوره 12، شماره 4، شماره پیاپی 28، دی 1394 ش، صص 1-25.
5. معرفت، محمدهادی، علوم قرآنی، قم، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید، 1381 ش، ص 265.
6. آیات منسوخ هرچند حکمشان نسخ شده، اما همچنان فوائد متعددی بر آنها مترتب است و وجود آنها در قرآن لغو نیست و با جاودانگی قرآن منافاتی ندارد.
7. باغبانی، جواد، شناخت قرآن و عهدین، قم، موسسه امام خمینی، چاپ اول، 1400 ش، ص 33 و 34.
8. زرکشی، محمد بن بهادر، البرهان فی علوم القرآن، بیروت، دار المعرفه، 1410 ق، ج 2، ص130.
9. دفتر تبلیغات اسلامی، فرهنگنامه علوم قرآن، مدخل «آخر ما نُسِخ».
10. سوره مائده، آیه 3.
11. خوئی، سیدابوالقاسم، البیان فی تفسیر القرآن، قم، مؤسسه إحیاء آثار الخوئی، بیتا، ص 285؛ سلامه، محمدعلی، منهج الفرقان فی علوم القرآن، قاهره، نهضه مصر، 2002 م، ج 2، ص 103.