۱۴۰۳/۱۲/۲۶ ۱۱:۳۷ شناسه مطلب: 99908
پرسش:
آیا مطابق روایات شیعه و اهل سنت، شب قدر برای امت اسلام است و در امتهای گذشته وجود نداشته است؟
مقدمه
بررسی روایات لیلهالقدر نشان میدهد احادیث درباره اینکه آیا شب قدر مخصوص امت اسلام است یا در امتهای دیگر نیز وجود داشته، بر دودستهاند. برخی احادیث بیانگر این است که شب قدر از هدایای خداوند به امت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله است اما دسته دوم از روایات، بیان کردهاند که چنین شبی در امتهای دیگر نیز وجود داشته اشت.
در ادامه به وجه جمع این دودسته روایات پرداخته میشود.
پاسخ اجمالی:
خدای متعال، شب قدر را در ابتدای خلقت دنیا آفرید و درواقع شب قدر موضوعی بوده که پیامبر صلیاللهعلیهوآله از آن مطلع بوده و به آن توجه داشتهاند و مقدر شدن سرنوشت بندگان و نزول فرشتگان بر حجت الهی در زمانهای گذشته هم بود؛ اما برکات شب قدر برای امت اسلام جلوه و برد بیشتری پیدا کرد و خدای تعالی برکتهایی را به مسلمانان هبه کرده و بهطور خصوصی به آنها هدیه داد؛ بهعبارتدیگر شب قدر شبی است که قرآن در آن نازل شده و این شب از هزار ماه بهتر است؛ شاید این دو ویژگی، قبل از اسلام وجود نداشته است به همین جهت است که در روایتی از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آمده است: «اِنَّ اللّهَ وَهَبَ لِأُمَّتِی لَیْلَهَ الْقَدْرِ لَمْ یُعْطِها مَنْ کانَ قَبْلَهُمْ؛ خداوند شب قدر را به امت من بخشیده و احدی از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار نبودند.»
متن پاسخ:
الف. روایات دسته اول: شب قدر ویژه امت اسلام
برخی روایات تصریح کردهاند که شب قدر ویژه امت اسلام است. در روایتی از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آمده است:
«اِنَّ اللّهَ وَهَبَ لِأُمَّتِی لَیْلَهَ الْقَدْرِ لَمْ یُعْطِها مَنْ کانَ قَبْلَهُمْ (1)؛ خداوند شب قدر را به امت من بخشیده و احدی از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار نبودند.»
ب. روایات دسته دوم: شب قدر در همه امتها
برخی ویژگیهایی که برای شب قدر بیان شده منحصر به امت آخرالزمان نیست، بلکه برای هر دورهای لازم است مانند مقدّر شدن سرنوشت بندگان، یا نزول فرشتگان بر حجت الهی. برای این دیدگاه نیز مؤیدات روایی وجود دارد بهعنوان نمونه در روایتی از امام جواد علیهالسلام آمده است:
«لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ ذِکْرُهُ لَیْلَهَ الْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ الدُّنْیَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِیهَا أَوَّلَ نَبِیٍّ یَکُونُ وَ أَوَّلَ وَصِیٍّ یَکُونُ وَ لَقَدْ قَضَی أَنْ یَکُونَ فِی کُلِّ سَنَهٍ لَیْلَهٌ یَهْبِطُ فِیهَا بِتَفْسِیرِ الْأُمُورِ إِلَی مِثْلِهَا مِنَ السَّنَهِ الْمُقْبِلَهِ مَنْ جَحَدَ ذَلِکَ فَقَدْ رَدَّ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِلْمَهُ لِأَنَّهُ لَا یَقُومُ الْأَنْبِیَاءُ وَ الرُّسُلُ وَ الْمُحَدَّثُونَ إِلَّا أَنْ تَکُونَ عَلَیْهِمْ حُجَّهٌ بِمَا یَأْتِیهِمْ فِی تِلْکَ اللَّیْلَهِ مَعَ الْحُجَّهِ الَّتِی یَأْتِیهِمْ بِهَا جَبْرَئِیلُ علیهالسلام قُلْتُ وَ الْمُحَدَّثُونَ أَیْضاً یَأْتِیهِمْ جَبْرَئِیلُ أَوْ غَیْرُهُ مِنَ الْمَلَائِکَهِ علیهمالسلام قَالَ أَمَّا الْأَنْبِیَاءُ وَ الرُّسُلُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِمْ فَلَا شَکَّ وَ لَا بُدَّ لِمَنْ سِوَاهُمْ مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ خُلِقَتْ فِیهِ الْأَرْضُ إِلَی آخِرِ فَنَاءِ الدُّنْیَا أَنْ تَکُونَ عَلَی أَهْلِ الْأَرْضِ حُجَّهٌ یَنْزِلُ ذَلِکَ فِی تِلْکَ اللَّیْلَهِ إِلَی مَنْ أَحَبَّ مِنْ عِبَادِه (2)؛ خدای متعال، شب قدر را در ابتدای خلقت دنیا آفرید و در آن شب نخستین پیامبر و نخستین وصیی که باید باشد (آدم و شیث را) آفرید (وجود آنها را مقدر ساخت) و حکم فرمود که در هر سال شبی باشد که در آن شب تفسیر و بیان امور تا چنان شبی در سال آینده فرود آید، هر که آن شب را انکار کند، علم خدای عز و جل را رد کرده، زیرا پیامبران و رسولان و محدثان جز بهوسیله حجتی که در آن شب به آنها میرسد با حجتی که جبرئیل علیهالسلام (در غیر آن شب) برای آنها میآورد، قائم نشوند و به پا نایستند (زیرا برنامه رهبری خلق و برخی علوم را در آن شب به دست میآورند) راوی گوید: عرض کردم: جبرئیل یا ملائکه دیگر نزد محدثان هم میآیند؟ فرمود: درباره پیامبران علیهمالسلام و رسولان که شکی نیست و نسبت به غیر ایشان، ناچار باید از نخستین روز آفرینش زمین تا پایان جهان حجتی برای اهل زمین بوده باشد که خدای تعالی تفسیر امور را در آن شب بر محبوبترین بندگانش نازل فرماید.»
وجه جمع این دودسته روایات چنین است که درواقع شب قدر موضوعی بوده که پیامبر علیهمالسلام از آن مطلع بوده و به آن توجه داشتهاند و مقدر شدن سرنوشت بندگان و نزول فرشتگان بر حجت الهی در زمانهای گذشته هم بوده، اما برکات شب قدر برای امت اسلام جلوه و برد بیشتری پیدا کرد و خدای تعالی برکتهایی را به مسلمانان هبه کرده و بهطور خصوصی به آنها هدیه داد.
بهعبارتدیگر شب قدر شبی است که قرآن در آن نازل شده است: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیلَهِ الْقَدْرِ؛ ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم!» و این شب از هزار ماه بهتر است «لَیلَهُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؛ شب قدر بهتر از هزار ماه است!» شاید این دو ویژگی، قبل از اسلام وجود نداشته است. چون قطعاً قرآن قبل از پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله نازل نشده بود.
نتیجهگیری:
بررسی روایات شب قدر نشان داد دودسته احادیث در این زمینه وجود دارد که برخی شب قدر را خاص امت اسلام دانسته و برخی سابقه آن را از ابتدای خلقت بشر میدانند. در جمع بین این دودسته روایات میتوان گفت اصل شب قدر از ابتدا بوده ولی فضائل آن برای بشر کشف نشده بود و بیان فضائل و حقایق آن، هدیهای بود که از جانب خدای متعال به امت اسلام داده شد.
پینوشتها:
1. سیوطی، جلالالدین عبدالرحمن بن أبیبکر، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، تهران، انتشارات اسلامیه، ج 6، ص 371.
2. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق/مصحح، غفاری علیاکبر و آخوندی، محمد، تهران، دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407 ق، ج 1، ص 250.