پرسش:
از نظر روایات، آثار و برکات دنیایی توبه و استغفار چیست؟
پاسخ:
استغفار و توبه یکی از اعمالی است که در احادیث اهلبیت علیهمالسلام بر آن سفارش زیادی گردیده و حتی آثاری نیز برای آن بیانشده است.
برخی از این آثار مانند پاک شدن گناهان و رضایت الهی از بندگان، از آثار معنوی این عمل است؛ اما در کنار این، آثاری و برکات دنیایی نیز برای این کار در منابع اسلامی نقلشده است. در ادامه به برخی از این آثار دنیایی اشاره خواهد شد.
1- زیاد شدن رزق و روزی
از آثار مهم توبه و استغفار، زیاد شدن روزی و رزق است. این موضوع تا جایی اهمیت دارد که احادیث فراوانی در مورد آن از اهلبیت علیهم السلام بیان شده است.
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله فرمودهاند: «أَکْثِرُوا الِاسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ یَجْلِبُ الرِّزْقَ». (1) بسیار طلب آمرزش کنید؛ زیرا این کار، روزى را جلب میکند.
در روایتی دیگر از ایشان نیز چنین آمده است: «مَنِ اسْتَبْطَأَ الرِّزْقَ فَلْیَسْتَغْفِرِ اللَّه». (2) هر کس روزى او کم شده باید استغفار کند.
امیرالمؤمنین علیهالسلام نیز درباره ارتباط توبه و جاری شدن رزق و روزی و برکات خداوند در زندگی انسان در ضمن حدیثی فرمودهاند: و خداوند سبحان توبه و استغفار را سبب فراوانى روزى و رحمت بر خلق قرار داد و فرمود: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهارا»- از خداوند آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است. بعد از توبه شما، باران آسمان را فراوان بر شما ببارد؛ و شما را به اموال و فرزندان مدد دهد. پس رحمت خدا بر کسى که از توبه استقبال کند و از گناهانش پوزش خواهد و پیش از فرارسیدن مرگ به اعمال شایسته بپردازد. (3)
2- برطرف شدن مشکلات
در برخی روایات اشاره شده که استغفار و طلب توبه میتواند در برطرف شدن مشکلات افراد تأثیرگذار باشد.
در حدیثی چنین آمده است: پیامبر خدا صلیالله علیه و آله فرمودند: هرگاه روزیات تنگ و در کارهایت گره و مشکلی دیدى، حاجتت را به نزد خداوند عز و جل ببر و نماز آمرزشخواهى را ترک نکن. این نماز دو رکعت است: نماز را آغاز مىکنى و سوره حمد و «قدر» را یکبار در هر رکعت مىخوانى. سپس، بعد از قرائت سورهها، پانزده مرتبه «استغفرالله» مىگویى. آنگاه به رکوع مىروى و باز، ده مرتبه آن را مثل نماز جعفر طیار میگویی. إنشاءاللّه خداوند تمام گرفتارىهاى تو را برطرف مىکند. (4)
در روایتی دیگر نیز درباره رفع مشکلات با توبه و استغفار چنین نقلشده است: راوی میگوید: در مدینه، مردى داشتیم که به او «ابو قَمْقام» مىگفتند و آدم محروم و بدبختى بود. خدمت امام کاظم علیهالسلام آمد و از محرومیت و بدبختى خود به ایشان، شکایت کرد و گفت که دست به هر کارى مىزند، گرفتارىاش برطرف نمىشود.
امام علیهالسلام به او فرمود: در پایان دعاى نماز صبحت، ده مرتبه بگو: «سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِیمِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ مِنْ فَضْلِه» - پاک خداى بزرگ! از خدا آمرزش مىطلبم و از فضل او درخواست مىکنم. ابو قمقام گفت: من بر این امر، مداومت ورزیدم و به خدا سوگند، طولى نکشید که عدّهاى از بادیه نزدم آمدند و به من خبر دادند که مردى از قومم مُرده و جز من، وارثى براى او شناختهنشده است و من رفتم و میراث او را گرفتم و بىنیاز شدم. (5)
علاوه بر موارد بیانشده، در حدیثی از پیامبر صلیالله علیه و آله نیز طلب مغفرت، باعث نجات از مشکلات دانسته شده است.«عَلَیْکَ بِالاسْتِغْفَارِ فَإِنَّهُ الْمَنْجَاهُ». (6)پیوسته استغفار و طلب آمرزش را کار خود قرار بده، زیرا چنین عملی راه نجات (از بدبختى) است.
در حدیثی دیگر نیز بیانشده که: محمد بن ریان میگوید به امام هادى علیهالسلام نامه نوشتم و درخواست کردم که دعایى براى سختىها و بلایا و گرفتارىها و برآورده شدن حوایج دنیا و آخرت، به من بیاموزد و به من، عنایت خاص ورزَد، چنانکه پدرانش به دوستانشان عنایت ویژه داشتند. امام علیهالسلام به من نوشت: «آمرزشخواهى (استغفار) را ترک نکن». (7)
3- برطرف شدن اندوه و غم
از دیگر آثار طلب غفران، برطرف شدن همّ و اندوه است. پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله در این زمینه میفرمایند: «مَنْ کَثُرَتْ هُمُومُهُ فَعَلَیْهِ بِالاسْتِغْفَار». (8) هر کس غمهایش بسیار شد، به آمرزشخواهى رو آورد.
در روایتی دیگر نیز رفع غصه و غم از ثمرات استغفار دانسته شده است: کسی که زیاد استغفار بگوید و از خدا عذرخواهی کند، خداوند از هر غصّهای برایش گشایشی قرار دهد و از هر تنگنایی راه فراری پیش پایش گذارد و او را از جایی که گمان ندارد روزی میدهد. (9)
4- جاری شدن برکات آسمانی
فایده دیگر استغفار، جاری شدن برکات آسمانی (مانند باران) برای انسانها است. در آیه 52 سوره هود آمده است: ﴿ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً﴾. از خدای خود آمرزش طلبید و به درگاه او توبه کنید تا از آسمان بر شما رحمت فراوان نازل گرداند.
در بخشی از آیه 3 این سوره نیز چنین بیانشده است: ﴿وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى وَ یُؤْتِ کُلَّ ذی فَضْلٍ فَضْلَهُ﴾. استغفارکنید و از پروردگار خویش آمرزش بطلبید، سپس بهسوی او بازگردید تا شما را تا مدّت معین (که برای عمرتان قرار داده از نعمتهای این جهان) بهخوبی بهرهمند سازد.
بنابراین توبه و طلب مغفرت الهی درب رحمت را بر زندگی انسانها بازکرده و زندگی آنها را مملو از برکت میسازد.
5- دفع بلا و عذاب
اثر دیگر فواید گفتن استغفار، دفع بلا و عذاب از زندگی بندگان است. افرادی که در زندگی دچار گناه و معصیت میشوند، زمینه ابتلا به عذاب خود را فراهم میآورند و استغفار میتواند این بلایا و عذابها را از آنها دور کند.
در آیه 33 سوره انفال خداوند متعال فرمودهاند: ﴿ وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَ مَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ﴾. ولی خدا تا تو (پیغمبر رحمت) در میان آنها هستی آنان را عذاب نخواهد کرد و نیز مادامیکه به درگاه خدا توبه و استغفار کنند باز خدا آنها را عذاب نکند.
در این زمینه روایتی از پیامبر صلیالله علیه و آله بیانشده است: «ادْفَعُوا أَبْوَابَ الْبَلَایَا بِالاسْتِغْفَارِ». (10) دربهای بلاها و گرفتاریها را به کمک استغفار ببندید.
در حدیثی دیگر در این موضوع نیز چنین بیانشده است: زمانی که خداوند اهل شهر و دیاری را ببیند که در گناهان زیادهروی کردهاند، ولی سه نفر از مؤمنان در میان آنان هستند، خداوند ـ که جلالتش بزرگ و نامهایش مقدّس است ـ اهل آن منطقه را چنین ندا میکند: ای اهل نافرمانی من، اگر در میان شما برادران مؤمنتان نبودند که به یکدیگر در راه جلال من اظهار محبت کنند، با نمازشان زمین و مساجد مرا آباد سازند و در سحرگاهان از ترس من استغفار گفته و طلب آمرزش کنند، حتماً عذابم را بر شما نازل میکردم و مرا باکی نبود. (11)
با توجه به این احادیث میتوان نتیجه گرفت نزول بلایا و عذاب نیز از دیگر مشکلات و گرفتاریهایی است که میتوان بهوسیله طلب بخشش از خداوند متعال رفع شود.
6- استجابت دعا
مطابق روایات استغفار میتواند در استجابت دعا نیز تأثیرگذار باشد. اگرچه بهظاهر استجابت دعا امری معنوی است ولی وقتی دعا برای امور مادی باشد، کاملاً به آثار دنیوی مرتبط میگردد. در موضوع نقش توبه و طلب مغفرت از خداوند بر استجابت دعا حدیثی از امام صادق علیهالسلام بیانشده است:
نقل است که شخصى گفت: از امام صادق علیهالسلام پرسیدم: دو آیه در قرآن هست که من هیچگاه نتیجهاى از عمل به آنها نگرفتهام؟ حضرت پرسید: کدام آیهها؟ گفتم: یکى آیه: ﴿ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ﴾؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را؛ که هر چه خدا را مىخوانم و دعا مىکنم نتیجهاى نمىگیرم؟ امام علیهالسلام فرمودند: به خدا افترا نبند، مگر خدا خلف وعده مىکند؟! گفتم: نه پرسید: پس چرا دعایت به اجابت نمىرسد؟! گفتم: نمىدانم، فرمود: هر کس اوامر الهى را اطاعت کند و شرایط دعا را عملى سازد، حتماً دعایش به اجابت مىرسد. پرسیدم: شرایط آن چیست؟
فرمودند: این است که نعمتهای خدا را در نظر بگیرى و سپاس آنها را بهجای آرى و بر پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله و سلم صلوات بفرستى و سپس گناهان خود را یادآورى کنى و طلب آمرزش نمایى ... . (12)
7- فرزند دار شدن
برکت دیگری که مطابق روایات برای استغفار ذکرشده است، موضوع فرزند آوری است. احادیث زیادی در موضوع تأثیر استغفار بر فرزند آوری از ائمه معصومین علیهمالسلام نقلشده است.
در حدیثی درباره این موضوع چنین نقلشده است: «شَکَا الْأَبْرَشُ الْکَلْبِیُّ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام أَنَّهُ لَا یُولَدُ لَهُ فَقَالَ لَهُ عَلِّمْنِی شَیْئاً قَالَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ فِی کُلِّ یَوْمٍ أَوْ فِی کُلِّ لَیْلَهٍ مِائَهَ مَرَّهٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَقُولُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً إِلَى قَوْلِهِ- وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ». (13) ابْرَش کلبى به امام باقر علیهالسلام شِکوه کرد که بچهدار نمىشود و گفت: به من، دعایى بیاموز. فرمود: در هرروز و هر شب، صد مرتبه از خدا آمرزش بخواه؛ زیرا خداوند مىفرماید: «از پروردگارتان، آمرزش بخواهید که او آمرزنده است» تا: «و شما را با اموال و فرزندان، یارى رساند».
در حدیثی دیگر درباره ارتباط استغفار با فرزند آوری چنین روایتشده است: امام حسن علیهالسلام بر معاویه وارد شد و چون از نزد او بیرون آمد، یکى از پردهداران معاویه، دنبال ایشان آمد و گفت: من، مردى ثروتمندم؛ امّا بچهدار نمىشوم. به من چیزى بیاموز؛ بلکه خداوند، مرا فرزندى روزى کند. فرمود: «بر تو باد آمرزشخواهى». (14)
8- سایر برکات
علاوه بر موارد بیانشده، در احادیث آثار مادی دیگری نیز برای توبه و استغفار به درگاه الهی بیانشده است. تبیین همه این موارد در این پاسخ ممکن نیست. بهعنوان نمونه، زیادشدن علم (15)، تسویه شدن بدهیها (16) رهایی از هلاکت (17) و رفع ناامیدی (18) را میتوان از این آثار برشمرد.
نتیجه:
مطابق روایات اهلبیت علیهمالسلام، استغفار علاوه بر آثار معنوی، دارای برکات مادی نیز هست. زیادشدن رزق و روزی و برطرف شدن مشکلات از این موارد است. در کنار این، توبه و طلب بخشش از خداوند متعال میتواند باعث از بین رفتن غم و اندوه شود و برکات آسمانی را بر انسانها نازل کند. استغفار همچنین در دفع بلایا و عذاب نیز مفید است.
مطابق احادیث، طلب بخشش در استجابت دعا نقش داشته و همچنین میتواند در موضوع فرزند آوری نیز مؤثر باشد. علاوه بر این برکات مادی دیگری نیز برای استغفار وجود دارد.
پینوشتها:
1. کراجکى، محمد بن على، کنز الفوائد، محقق / مصحح: نعمه، عبدالله، قم: دارالذخائر، 1410 ق، ج2، ص 197.
2. خزاز رازى، على بن محمد، کفایه الأثر فی النص على الأئمه الإثنی عشر، محقق / مصحح: حسینى کوه کمری، عبداللطیف، قم: بیدار، 1401 ق، ص 299.
3. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج¬البلاغه، محقق / مصحح: صالح، صبحی، قم: هجرت، 1414 ق، ص 199.
4. طبرسى، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، محقق / مصحح: ندارد، قم: الشریف الرضى، 1412 ق، ص 328.
5. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق / مصحح: غفارى علیاکبر و آخوندى، محمد، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 1407 ق، ج5، ص 315، ح 46.
6. راوندى کاشانى، فضلالله بن على، النوادر (للراوندی)، محقق / مصحح: صادقى اردستانى، احمد، قم: دارالکتاب، بیتا، ص 5.
7. قطبالدین راوندى، سعید بن هبه الله، الدعوات (للراوندی)، محقق / مصحح: ندارد، قم: انتشارات مدرسه امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشریف، 1407 ق، ص 49، ح 120.
8. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، همان، ج8، ص 93، ح 65.
9. حلوانى، حسین بن محمد بن حسن بن نصر، نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، محقق / مصحح: مدرسه الإمام المهدی عجل الله تعالى فرجه الشریف، قم: مدرسه الإمام المهدی عجل الله تعالى فرجه الشریف، 1408 ق، ص 10.
10. نورى، حسین بن محمدتقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، محقق / مصحح: مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، قم: مؤسسه آل البیت علیهمالسلام، 1408 ق، ج5، ص 318، ح 5980.
11. ابنبابویه، محمد بن على، علل الشرائع، محقق / مصحح: ندارد، قم:
کتابفروشی داورى، 1385 ش، ج1، ص 246، ح 1.
12. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، همان، ج2، ص 486، ح 8.
13. همان، ج6، ص 8، ح 4.
14. طبرسى، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، همان، ص 226.
15. کفعمى، ابراهیم بن على عاملى، المصباح للکفعمی (جنه الأمان الواقیه)، محقق / مصحح: ندارد، قم: دارالرضی (زاهدی)، 1405 ق، ص 63.
16. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، همان، ج5، ص 317، ح 51.
17. قطبالدین راوندى، سعید بن هبه الله، الدعوات (للراوندی)، همان، ص 31.
18. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهجالبلاغه، همان، ص 482.