آیا صحیح است که قبل از ظهور امام زمان (علیه السلام) یک سوم مردم به دلیل بیماری فوت می کنند؟ ارتباط این روایات با بیماری کرونا چگونه است؟
پاسخ اجمالی
برخی از روایات در منابع شیعه و سنی وجود دارد که فرمودهاند پیش از ظهور امام زمان (علیهالسلام) یکسوم مردم جهان به خاطر بیماری، جان خود را از دست میدهند؛ اما این روایات جزء علائم حتمی ظهور نیستند، به همین دلیل ممکن است برخی از آنها بنا بر مشیت و اراده الهی، دچار تغییر، تبدیل، تقدّم یا تأخّر شوند که در اصطلاح به آن «بداء» میگویند؛ از سوی دیگر بهصورت قطعی نمیتوان حکم کرد که منظور چه نوع بیماری و در چه زمان اتفاق خواهد افتاد.
پاسخ تفصیلی
تعدادی از روایات اشاره دارند که قبل از ظهور امام زمان (علیهالسلام) قتل و کشتاری به وقوع میپیوندد، البته برخی ازاینروایات صرفاً به کشتار اشاره میکنند و برخی از آنان وسعت کشتار را نیز مورداشاره قرار میدهند.
1. ذکر روایات
مثلاً از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) نقلشده است که حضرت فرمودند:
«لا یخرج المهدی حتى یقتل ثلث و یموت ثلث و یبقى ثلث»؛ (1)
یعنی حضرت مهدی (علیهالسلام) ظهور نمیکند مگر اینکه یکسوم مردم کشته شوند و یکسوم بمیرند و یکسوم باقی بمانند.
در روایت دیگر از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در مورد علائم قبل از ظهور چنین آمده است:
«قَتْلٌ فَظِیعٌ وَ مَوْتٌ ذَرِیعٌ وَ طَاعُونٌ شَنِیعٌ وَ لَا یبْقَى مِنَ النَّاسِ أَحَدٌ فِی ذَلِک الْوَقْتِ إِلَّا ثُلُثُهُمْ وَ ینَادِی مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِ رَجُلٍ مِنْ وُلْدِی تَکثُرُ الْآیاتُ حَتَّى یتَمَنَّى الْأَحْیاءُ الْمَوْتَ مِمَّا یرَوْنَ الْآیاتِ فَمَنْ أُهْلِک اسْتَرَاحَ وَ مَنْ کانَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ خَیرٌ نَجَا ثُمَّ یظْهَرُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِی فَیمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً...»؛ (2)
کشتار و مرگى عمومى و ناگوار و پست و مرگهایی سریع و پیدرپی و شیوع طاعون که از مردم یکسوم باقى مىماند و منادى از آسمان، نام یکى از فرزندان مرا مىخواند و بلاها بسیار مىشود تا جایى که زندهها آرزوى مرگ مىکنند و کسى که بمیرد، راحت شده و کسى که نزد خدا عملى درست دارد، نجات مىیابد، سپس مردى از تبار من ظهور و زمین را، چنانکه از ستم پرشده، از عدل پر مىکند.
همچنین در روایت دیگر ابی بصیر میگوید از امام صادق (علیهالسلام) شنیدم که فرمودند:
«لَا یکونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى یذْهَبَ ثُلُثَا النَّاسِ فَقُلْنَا إِذَا ذَهَبَ ثُلُثَا النَّاسِ فَمَنْ یبْقَى فَقَالَ أَ مَا تَرْضَوْنَ أَنْ تَکونُوا فِی الثُّلُثِ الْبَاقِی»؛ (3)
این امر واقع نمیشود تا اینکه دوسوم مردم از بین بروند؛ پس به حضرت عرض شد: اگر دوسوم مردم از بین بروند چه کسی باقی میماند؟ حضرت فرمود: آیا راضی و خرسند نمیشوید که از یکسوم باقیمانده باشید.
امام صادق (علیهالسلام) در روایت دیگر فرمودند:
«قُدَّامَ الْقَائِمِ مَوْتَتَانِ مَوْتٌ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْیضُ حَتَّى یذْهَبَ مِنْ کلِّ سَبْعَةٍ خَمْسَةٌ الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ السَّیفُ وَ الْمَوْتُ الْأَبْیضُ الطَّاعُونُ»؛ (4)
پیش از قیام قائم (علیهالسلام) دو مرگومیر عمومى رخ دهد، یکى مرگ سرخ و دیگر مرگ سپید تا به حدی که از هر هفت تن، پنجتن برود. مرگ سرخ با شمشیر و مرگ سپید با طاعون است.
روایاتی که بیان شد، برخی از مواردی است که در احادیث اشاره گردیده است و علاوه بر این موارد، احادیث دیگری در کتب شیعه و اهل سنت وجود دارد که به بحث قتل و کشتار قبل از قیام قائم (علیهالسلام) اشاره دارند.
2. بررسی مفهوم روایات
در توضیح این روایات به چند نکته اشاره میشود:
1-پیش از ظهور مهدی (علیهالسلام) کشتارهایی رخ میدهد و تعداد زیادی از انسانها کشته میشوند و افرادی که باقی میمانند کمتر از کشتهشدگان هستند.
2-برخی از این احادیث بدون سند یا با سند ضعیف نقلشدهاند.
3-برخی از این احادیث جزء مجهولات و اسرائیلیات میباشند که باهدف و انگیزه خاص، ازجمله ضربه زدن به نهضت و قیام حضرت به وجود آمدهاند.
4-بر اساس این روایات، جهان قبل از ظهور حضرت (در هنگام ظهور) با یک تحول بزرگی درزمینهٔ قتل و کشتار مواجه خواهد شد. البته وقوع چنین کشتار گستردهای با توجه به جنگافزارهای امروزی کاملاً قابلدرک است و اگر در بعضی روایات به بیماری و امراض، در کنار کشتههای جنگ اشارهشده است چهبسا علتش همان جنگها باشد؛ بهعبارتدیگر طبیعی است که جنگها با نابود کردن زیرساختها و نظامها، حجم زیادی از مرگومیر را به ارمغان آورند.
بنابراین، تعدادی در جنگ کشته میشوند و تعدادی دیگر بهواسطه بیماریهای مسری که شاید سبب این بیماری همان کشتههای بهجامانده جنگ و یا سببش سلاحهای شیمیایی و میکربی که بیماری تولید میکنند، باشند.
5-این کشتار ارتباطی به امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) و یاران ایشان ندارد و تنها به اوضاع نابسامان جهان در پیش از ظهور ناظر است؛ بهعبارتدیگر جزئی از گستردگی ظلم قبل از ظهور ایشان است که نیاز مردم به عدل را در وجود آنها روشنتر میکند و مردم، مشتاق امامی الهی میشوند و حاضر میشوند از او تبعیت کنند.
6- با توجه به اینکه روایات نشانههای ظهور به دلیل مصون ماندن از تحریف، دوپهلو و چندوجهی بیانشده، بنابراین نمیتواند حکم کرد که بیماریهای مسری، مانند ویروس کرونا، آنفولانزا و... مقصود اینگونه روایات هستند.
در روایات اسلامی برای ظهور و قیام امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) نشانهها و علائمی بیانشده است تا اینکه مردم در تحیر قرار نگیرند. این نشانهها را میتوان به دستههای مختلف تقسیم کرد؛ ازجمله به نشانههای حتمی و غیرتمی.
برخی از نشانهها و علائم ظهور امام زمان (علیهالسلام) غیر حتمی و غیرقطعی هستند که این علائم فراوان هستند. برخی از آنها ممکن است قبل از ظهور امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) صورت بگیرد و بعضی از نشانهها نیز ممکن است به وقوع نپیوندد؛ بهعبارتدیگر، علائم غیر حتمی بهطور مشروط رخ میدهد و اگر مقتضی آنها موجود و موانع مفقود باشد، تحققشان حتمیخواهد بود. به این معنا که ممکن است برخی از آنها بنا بر مشیت و اراده الهی، دچار تغییر، تبدیل، تقدّم یا تأخّر شوند که در اصطلاح به آن «بداء» میگویند؛ مثلاً ممکن است یکی از نشانهها نزول بلایی باشد که بهواسطه دعا و توسل مؤمنان از بین برود و هیچوقت حاصل نشود؛ بنابراین، علائم غیر حتمی، شرط ظهور امام زمان نیست. موردی که در سؤال مطرحشده است نیز جزء علائم غیر حتمی است.
پینوشتها
- ابن طاووس، على بن موسى، التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن، محقق/مصحح: مؤسسة صاحب الأمر؛ اصفهان: گلبهار، قم: مؤسسة صاحب الأمر (عجل الله تعالى فرجه الشریف)، چاپ اول، 1416 ق، ص 128.
- دیلمى، حسن بن محمد، إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، قم: الشریف الرضی، چاپ اول، 1412 ق، ج 2، ص 286.
- طوسى، محمد بن الحسن، الغیبة، محقق/مصحح: تهرانى، عباد الله و ناصح، على احمد، قم: دارالمعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1411 ق، ص 339.
- ابنبابویه، محمد بن على(شیخ صدوق)، کمالالدین و تمام النعمة، محقق/مصحح: غفارى، علیاکبر، تهران: اسلامیه، چاپ اول، 1395 ق، ج 2، ص 655.
کلمات کلیدی
علائم حتمی ظهور، علائم غیر حتمی ظهور، علائم آخر زمان، علائم ظهور، نشانههای ظهور، روایات ظهور، ظهور امام زمان.