پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
با او چگونه برخورد كنم ؟
در مرحله اول با معلم ايشان صحبت كرده و بپرسيد كه وضعيت تحصيلي فرزندتان چگونه است ...

پسر من هر وقت به او می گویم درسهایت را بخوان می گوید بلد هستم و كیف خود را می گذارد تا فردا كه می خواهد مدرسه برود. در درس ریاضی ضعیف است. با او چگونه برخورد كنم ؟

اميدواريم كه با مطالب ذكر شده، بتوانيم شما را در رسيدن به پاسخ مناسب كمك كنيم.

 در رابطه با عملكرد تحصيلي فرزندتان توصيه مي كنيم كه در مرحله اول با معلم ايشان صحبت كرده و بپرسيد كه وضعيت تحصيلي فرزندتان چگونه است. اگر عملكرد تحصيلي ايشان خوب باشد, نيازي به نگراني نيست ، ولي اگر معلم  اظهار كرد كه عملكرد تحصيلي ايشان پايين است و ميلي به درس ندارد، بهتر است وارد عمل شده و اقداماتي را براي بهبود عملكرد تحصيلي ايشان انجام دهيد.

البته برای بهبود عملكرد تحصیلی بايد هم معلم و مدرسه همكاري كنند و هم خانواده. در ادامه توصيه هايي كه مرتبط با خانواده است ،مطرح ميكنيم. اميدواريم كه آن ها را مطالعه كرده و مورد توجه قرار دهيد:

1-ارتباط بسيار صميمانه اي با او برقرار كنيد تا راحتتر بتوانيد او را تحت تاثير قرار دهيد.

2-هر از چند گاهي فوايد درس خواندن يا ضرر درس نخواندن را براي او بازگو كنيد تا انگيزه بيش تري براي درس خواندن داشته باشد.

3-هنگامي كه مشغول درس خواندن است، او را مورد توجه و محبت قرار دهيد ،ولي هنگامي كه سستي كرده و تنبلي مي كند، ابراز ناراحتي كنيد. البته بهتر است در چنين مواردي ناراحتي خود رابه صورت ابراز احساسات بيان كنيد، نه صورت كتك و سرزنش؛ مثلا بگوييد: « با درس نخواندن مادرت را ناراحت مي كني» يا « از درس خواندنت خوشحال ميشوم» و...

4-گاهي با او همراه شده و عمل درسخواندن، مخصوصا درس رياضي را براي او لذت آور كنيد.

گاهي اوقات خودتان نيز در درس خواندن با او مشاركت كنيد . به او كمك كنيد تا مفاهيم درس را به خوبي ياد بگيرد. البته سعي كنيد درس خواندن ( مخصوصا درس رياضي)، براي او حالتي خسته آور و خشك پيدا نكند؛ تا حد امكان تلاش كنيد درس را با خنده، شادي و شوخي همراه كنيد تا از درس خواندن لذت ببرد. حتي طوري برنامه ريزي كنيد كه هنگام درس خواندن بستني و شيريني داشته باشيد. اين عوامل باعث ميشود كه عمل درس خواندن با خاطرات خوشايند ( از قبيل: لذت خوردن بستني، شادي، خنده ، و شوخي) همراه شود. اگر  خاطرات خوشايند مدتي همراه درس، تكرار شود ، تدريجا درس خواندن براي كودك خوشايند ميشود و از آن فرار نميكند.

5-در برخي موارد كه امكان پذير است، مفاهيم رياضي را در غالب بازي كردن به او ياد دهيد. اگر از طريق بازي كردن مساله اي را ياد بگيرد ، بيش تر در ذهن او باقي ميماند. مثلا اگر سنش خيلي پايين است، به او بگوييد: نقش مغازه دار را بازي كند . شما به عنوان مشتري از او خريده كرده و وی را وادار به محاسبه قيمت كنيد.

6-كاري كنيد كه عملا با مطالب درس، مواجهه مكرر داشته باشد. مثلا به او مسئوليت محاسبه قيمت مواد خريده شده را بدهيد يا او تشويق كنيد كه به برادر كوچك يا دوستش درس رياضي ياد دهد، در چنين شرايطي چون مكررا با با درس رياضي سر و كار دارد و از طرف ديگر احساس مسئوليت ميكند، انگيزه بيش تري براي يادگيري درس رياضي خواهد داشت.

7-هنگامي كه با فرزندتان درس رياضي كار مي كنيد ، از وسايل كمك آموزشي مناسب نيز استفاده كنيد.

8-اگر مطلبي را ياد نگرفت يا ديرتر ياد گرفت، او را مورد تحقير و سرزنش قرار ندهيد. اگر چنين كاري كنيد، امكان دارد به خاطر فرار از سرزنش يا تنبيه از درس فرار كند. 

9-از تشويق نيز غافل نشويد. براي تشويق كردن سعي كنيد از اموري استفاده كنيد كه واقعا مورد علاقه كودك باشد؛ مثلا اگر كودكتان به مسافرت علاقه دارد، به او بگوييد:«اگر عملكرد تحصيليات بهتر شود ،به مسافرت خواهيم رفت» يا اينكه جدولي تشكيل دهيد و بگوييد:«براي هر نمره خوب يا براي هر ساعت درس خواندن يك ستاره ميزنم. اگر تا  سر ماه به 30 تا رسيد، جايزهاي خاص خواهم خريد». البته براي اينكه به مقداري خاصي عادت نكند، زمان و مقدار ستاره لازم براي  دريافت جايزه را در هر ماه تغيير دهيد. همجنين سعي كنيد تدريجا جايزهها را به جايزههاي معنوي و كلامي از قبيل تشويقهاي كلامي، نشان دادن آثار پيشرفت و ايجاد احساس موفقيت سوق دهيد.

10-اگر احساس ميكنيد عملكرد تحصيلي او بسيار ضعيف است و پيشرفت بسيار كمي دارد، او را نزد مشاور ببريد تا از برخي جهات وضعيت وی را بررسي كند ، مثلا يك تست هوش مي گيرد تا وضعيت هوشي او را به دست آورد . همچنين علائم نارسايي توجه و بيش فعالي را بررسي ميكند تا در صورت وجود چنين مشكلي ،روند درماني را شروع كند.

در پايان كتابي را معرفي ميكنيم كه با مطالعه و كاربرد صحيح آن ميتوانيد به كودك خود در تقويت درس رياضي كنيد:

درمان اختلالات رياضي، مصطفي تبريزي، انتشارات فراروان.