حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

ابن مطهر که بود و چه نقشی در شیعه شدن ایرانیان داشت؟
منظور علامه حلی (ره) است. حسن بن یوسف بن مطهر حلی از علمای قرن هفتم و هشتم هجری است. (متولد 648 هجری قمری و متوفی 726 ) که در بین علماء و در محافل علمی به علامه حلی معروف است.
با همت ایشان محمد شاه خدابنده از سلاطین مغول شیعه شد و دستور داد خطبه به نام اهلبیت (ع) و اذان به شیوه شیعه خوانده شود و تشیع را ترویج کرد.
اختلاف فتوی فقهی را سبب تشیع وی ذکر کرده اند که در فقه شیعه و اهل سنت و در قرآن آمده است اگر کسی زنش را طلاق بدهد و قبل از عده ی زن رجوع کند، زوجیت مجددا برقرار است، دفعه دوم و سوم هم رجوع قبل از عده مشکلی ندارد. جواز رجوع دفعه چهارم نیاز به ازدواج با یک محلل دارد، که اگر آن محلل طلاق داد، شوهر اول می تواند با او ازدواج کند. اما علمای اهل سنت معتقدند که سه بار طلاق اگر در یک مجلس و حتی با سه بار گفتن باشد، سه طلاق حساب می شود و نیازمند محلل است. ولی علمای شیعه می گویند عملا سه بار و در سه مجلس باید اتفاق بیفتد.
یک روز سلطان خدابنده به یکی از همسرانش گفت که تو را سه بار طلاق دادم و بعد پشیمان شد، علماء اهل سنت برایش راه فقهی نداشتند و محلل را پیشنهاد داد. ولی یکی از درباری ها علامه حلی را به عنوان عالم رافضی پیشنهاد داد که او فتوی دیگری در این مورد دارد.
شاه گفت: حرف و استدلالش را گوش می کنیم. علامه را حاضر کردند، او گفت: بر اساس فقه شیعه این کار شما سه بار طلاق حساب نمی شود، لذا نیاز به محلل نیست. بعد از آن علامه با علماء اهل سنت در محضر سلطان بحث کردند و علامه آنها را با قدرت علمی محکوم کرد و زمینه پیشرفت تشیع در ایران را فراهم کرد.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.