حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

چرا با اینکه حضرت زينب (س) بعد از واقعه عاشورا که به مدينه رفتند، حرمشان در دمشق است؟
در مورد محل دفن حضرت زینب کبری (س)، سه قول هست؛ یکی همین حومه ی دمشق است که الان شهرک زینبیه شده است، و آن زمان غوطه می گفتند.
بعضی ها معتقدند در قاهره فوت کرد و در آنجا مدفون است، که الان در قاهره هم زیارتگاهی به نام سیده زینب کبری هست، که زیارتگاه است. عده ای معتقدند که خانم در مدینه از دنیا رفته است.
کسانی که قائل به قول اول هستند که همان سال 62 باشد، و دو سال بعد از حادثه عاشورا، می گویند که همسر حضرت زینب کبری (س) یعنی عبدالله بن جعفر بر اثر قحطی در مدینه، به مزرعه اش در شام رفت، و در آن سفر حضرت زینب کبری در آنجا از دنیا رفت.
هر یک از این سه قول دلایلی دارند، و هر کدام هم اشکالاتی دارد. ما در جلد دوم مقتل جامع سیدالشهداء در بخش سوالات عاشورایی این بحث را به تفصیل مطرح کرده ایم.
در مورد بارگاه حضرت در دمشق، به شکل قطعی نمی شود گفت، ولی منتسب به اهلبیت علیهم السلام است، بیوت اذن الله فیها و یُذکر فیها اسم الله . مردم در این زیارتگاهها یاد خدا را می کنند، و به ائمه متوسل می شود، مکان خیلی موضوعیت ندارد، مهم آن ارتباط قلبی و معنوی است. در این گرفتاری که در سوریه پیش آمد، محبین اهلبیت برای دفاع رفتند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.