حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

چرا برخی از ائمه(ع) با وجود آمادگی کثیری از مردم هرچند ضعیف­ الایمان، بر حاکمان جور زمان نتاختند و استحکام ایمانی مردم را به بعد از در اختیار گرفتن حکومت وانگذاشتند؟
انقلاب­ هایی در زمان برخی ائمه(ع) از طرف سادات حسینی و حسنی اتفاق افتاد که مجموع مطالعات نشان می­ دهد که شرایط پیروزی این انقلاب­ ها در آن زمان فراهم نبود و ائمه امکانات و نیروها و شرایط را می­ سنجیدند و دست به انقلاب بی­ ثمر و بی­ نتیجه نمی­ زدند.
شاید محتمل­ ترین زمانی که می ­توان گفت که حکومت در دسترس امام(ع) بود، زمان امام صادق(ع) بود که ابوسلمه خلال بازوی اقتصادی بنی­ عباس و ابومسلم خراسانی بازوی نظامی بنی­ عباس در همان اوایل حرکت خود بصورت جداگانه حکومت را به امام صادق(ع) پیشنهاد کردند که امام(ع) با قاطعیت آنرا رد کرد و به ابومسلم نوشت که نه تو از شیعیان من هستی و نه زمانه زمانه من هست یعنی شرایط برای پیروزی فراهم نیست.
نکته ­ای که باید اینجا یادآور شوم و آنرا عینا در انقلاب اسلامی خودمان دیدیم این است که حفظ و تداوم حکومت اسلامی بسیار مشکل تر از تشکیل آن است و ائمه به این نکته توجه ویژه­ ای داشتند و تا شرایط و امکانات و مقدمات فراهم نمی­ شد دست به چنین اقدامی نمی­ زدند. این است که بعد از شهادت امام حسین(ع) سیاست اجتماعی و سیاسی ائمه(ع) تبدیل شد به سیاست فرهنگی و تربیت نیروهای انسانی تا در مواقع لزوم بتوان از این نیروهای مؤمن و مکتبی و وفادار بهره­ برداری کرد.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.