حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

زماني كه حضرت زهرا (س) خطبه فدكيه را خواندند اسماء هم از ايشان حمايت كردند و خطبه اي خواند كه منجر به قطع بيت المال ايشان شد. آيا كسان ديگري بوده اند كه خطابه اي در حمايت از ايشان داشته باشند و آيا كتابي هست كه در اين موضوع تحقيق كرده باشد؟
تا آنجا كه اطلاع داريم اسماء بنت عميس ارتباط زيادي با حضرت زهرا(س) داشته است و در آن ايامي كه حضرت مريض بوده رفت و آمد مي كرده است و در اين حد فرد ديگري را سراغ نداريم. از حضرت زهرا (س) دو خطبه نقل شده است يكي خطبه فدكيه كه همان خطبه اي است كه حضرت در مسجد النبي در حضور مهاجر و انصار از پشت پرده ايراد كردند.
خطبه ديگر نيز زماني كه بستري بودند، عده اي از زنان مهاجر و انصار نزد ايشان رفتند و حضرت در مقام گله، سخناني ايراد كردند كه دست کمی از خطبه معروف فدكيه ندارد. اسامي آن زنان كه براي دلجويي رفتند مشخص نيست. كتابي با اين عنوان كه چه زناني حمايت كردند و خطبه اسماء بنت عميس در آن باشد سراغ ندارم ولي كتابي كه حوادث شهادت حضرت زهرا (س) و سقيفه را آورده باشد بسيار است كه به عنوان نمونه مي توان به كتاب «چشمه در بستر» نوشته حجة الاسلام و المسلمين پورسيد آقايي اشاره كرد.
ضمنا نام ام ايمن را مي توان به عنوان يكي از كساني برد كه در اداي حق حضرت زهرا (س) شهادت داد ولي آن ها نپذيرفتند؛ هرچند حضور اسماء بنت عميس نسبت به ديگران بسيار پررنگ است.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.