با سلام به عرضتون می رسونند بنده 9ماه با یک آقای ازدواج کردم اون اقا یه بچه هم از زن قبلش داره الان گاه گاهی به بهانه اون بچه با مادرش حرف می زنه ومن هم خیلی حساس شدم ایشون خیلی هم مذهبی هستند ولی با این کارشون من رو خیلی زجر میدن حالا من باید چی کار کنم؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
حالتي كه براي شما از رفتار شوهرتان پيش آمده در دامنه اي كه از يك حسادت ساده زنانه تا علاقه مجدد شوهرتان به همسرسابق قرار مي گيرد. اين حالت مي تواند حسادت ساده زنانه به شمار آيد به خاطر اين كه عموم زنان نمي توانند سايه هيچ زن ديگري را در زندگي خود تحمل كنند و دوست دارند قلب شوهرشان فقط و فقط براي آنها بتپد. حتي اگر مرد زندگي يك زني به خاطر شرايط كاري مجبور شود با همكارش از جنس مخالف گفتگو كند، باز اين حالت ايجاد مي شود. مشكلات فراواني كه در زندگي هووها وجود دارد و رقابت شديدي كه در تصاحب قلب شوهر بين آنها حاكم است همه از حسادت زنانه حاكم مي شود. البته شرايط شوهر شما تا حدود زيادي فرق مي كند چرا كه او براي تربيت صحيح فرزندش ناچار است برخي توصيه ها را با همسر سابقش كه مادر فرزند اوست، داشته باشد. ضمن اين كه نبايد فرزند را از نعمت مادر محروم كرد به همين خاطر، حساسيت شما اصلاً و ابداً منطقي نيست و همان طور كه گفتيم ممكن است از يك حسادت ساده زنانه ناشي شده باشد. اگر احساس مي كنيد اين گونه هستيد، توصيه مي كنيم اين حساسيت را از خود دور كنيد. مطمئن باشيد اگر شوهرتان هنوز به همسر سابقش علاقه‌مند مي‌بود، با وي به زندگي مشترك ادامه مي داد و هرگز از او جدا نمي شد، اما از آنجا كه با او تفاوت اساسي داشته است از وي جدا شده و حالا تنها و تنها به خاطر فرزند مشترك‌شان ناچار است هر از گاهي با او در تماس باشد.
البته اگر تماس ها زود به زود و گفتگوها طولاني گردد و در كنار آن رفتار شوهرتان با شما غير صميمي، تحقيرآميز، تحكم آميز و مانند آن گردد در اين صورت، هيچ بعيد نيست كه شوهرتان مجدداً به همسر سابقش علاقه‌ند گرديده است. اگر همسر سابقش هنوز ازدواج نكرده و مجرد زندگي مي كند اين احتمال تقويت مي شود و ممكن است ادامه اين روند، زندگي شما را تا مرز نابودي بكشاند. به هر حال بايد مواظب بود تا خداي ناكرده روابط از حد ضرورت فراتر نرود.
نكته اي كه در حال حاضر از اهميت فوق العاده اي برخوردار است، نحوي برخورد شما به عنوان همسر دائمي شوهرتان با اين جريان و وضعيت پيش آمده مي باشد به طوري كه گاهي ممكن است ندانسته دست به كارهايي بزنيد و به گونه اي با شوهرتان برخورد كنيد كه باعث به وجود آمدن تنش و درگيري در زندگي مشترك‌تان شويد و عملاً آرامش رواني خانواده را برهم زنيد كه اين حالت، نه تنها مشكلي را حل نمي كند، بلكه بر شدت آن مي افزايد و باعث افزوده شدن مشكلات ديگر مي گردد. ضمن اين كه گاهي انتقادهاي پي در پي و مستقيم، سرگوفت زدن‌ها، نق و نوق كردن‌ها، غر زدن‌ها، سرزنش هاي مكرر، باعث تشديد مشكل و لج و لجبازي مي گردد و عملاً از مقدار صميمت بين شما و شوهرتان مي كاهد و احياناً شوهرتان را به همسر سابقش علاقه‌مند مي گرداند.
گاهي حساست بي‌جا، عصبي شدن و اظهار ناراحتي هاي پي در پي در مقابل رفتار شوهرتان، در واقع يك نوع واكنش منفي است كه هيچ تأثيري در تغيير رفتار شوهرتان ندارد، بلكه چه بسا ممكن است بر وخامت اوضاع بيفزايد و به تيرگي روابط و نابساماني زندگي خود شما منجر شود و شوهرتان را بيشتر به سوي همسر سابقش و ارتباط با وي سوق دهد. پس عاقلانه اين است كه بر خويشتنداري خود بيفزاييد و مشكلي بر مشكلات خود اضافه نكنيد.
توصيه مي شود كه هيچگاه مستقيماً به خاطر اين رفتار شوهرتان از او انتقاد نكنيد. چون معمولاً انسانها در برابر انتقاد مستقيم، احساس حقارت و تحقير مي كنند و موضع دفاعي به خود مي گيرند و به جاي اين كه مشكل را حل كنند در صدد دفاع از خود بر مي آيند؛ بنابراين توصيه مي شود كه هميشه احساس خود را از رويداد ها و حوادث زندگي بيان كند بدين صورت كه به شوهرتان بگوييد: «من وقتي مي بينم كه با آن خانم به صحبت مي نشيني دلگير و ناراحت مي شوم» «از اين كه مي بينم با آن زن گفتگو مي كني احساس تنهايي مي كنم» وقتي شما احساس خود را از وقايع بيان مي كنيد در واقع، از شوهرتان به صورت مستقيم انتقاد نكرده و تنها احساس خود را بيان كرده ايد و با اين كار حس همدردي و دلسوزي او را براي توجه به احساسات خود بر انگيخته و مشاركت او را در حل مشكل جلب نموده ايد.
در نهايت، اگر احساس كرديد رابطه آنها و گفتگوهاي آنها از حد طبيعي فراتر شده است و توصيه هاي شما نيز مؤثر واقع نشده است در اين فرض، توصيه مي شود كه براي حل اساسي مشكل، به بهانه اي شوهرتان را به مراكز مشاوره اي بكشانيد و در خصوص مشكل به وجود آمده با مشاوران و روانشناسان به چاره انديشي بپردازيد تا او متوجه اشتباه خود بشود و رابطه خود را با همسر سابقش در حد معمول قرار دهد و بيشتر به شما برسد.
پرسشگر گرامی:
ضمن تشکر از ارتباط شما با این مرکز؛ با توجه به کمبودهای متعدد امکانات و کاهش اعتبارات پاسخگویی، مرکز ملی پاسخگویی ناگزیر به تغییر رویکرد و اقدام به تمرکز سامانه پاسخگویی کرده است.
از این رو پاسخ سوالات خود را از سامانه های زیر دریافت نمایید.
سامانه هاي فضای مجازی ( اينترنتي):
انجمن گفتگوی دینی: http://www.askdin.com
کانون گفتگوی قرآنی: http://www.askquran.ir
پاسخگوئی زنده اینترنتی از طریق سایت : http://www.09640.ir
سامانه پیامک(فقط احکام شرعی): به شماره 30009640 یا از طریق سایت http://www.30009640.ir
سامانه تلفني : 096400