پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام میخواستم بدونم اگه با یک دختر فقط دوست باشیم چه اشکالی دارد؟ من فکر میکنم دوستی با یک دختر باعث میشود شهوتم کمتر شود و پی کار هایی مثل زنا یا استمنا نروم و این را تجربه کردم میخواستم بدونم گناه دوستی با دختر بیشتر است یا استمنا واقعا دارم به بن بست میخورم به خدا توکل کردم و رابطه ام را با دوست دخترم قطع کردم اما بعد دچار استمنا شدم به خدا پشیمونم بعضی وقتا فکر میکنم دوباره با دختری دوست شم تا شاید دیگه این کار رو نکنم ولی باز میگم خدایا کمکم کن اما اراده ام ضعیفه به نظر شما خدا از این گناهم میگذره خدایی وقتی اینکارو میکنم مث سگ پشیمون میشم اما چه کنم شما بگید وقتی تنهام قبلا جزو شاگردهای خوب مدرسه بودم اما کلا حیران شدم معدلم افت کرده از خودمم ناامید شدم زندگیم داره تباه میشه لطفا کمکم کنین و از خدا و امام زمان(عج) بخواین من رو سیاه رو ببخشه یا علی

برادر گرامي! شيطان از هر راهي براي منحرف كردن انسانها وارد عمل مي شود و از هيچ ابزاري براي پيشبرد اهدافش چشم پوشي نمي كند. شايد در ابتدا براي شما اينطور وانمود كند كه ارتباط داشتن با يك دختر شما را از استمناء نجات مي دهد. اما در واقع بخواهد به گناهاني بزرگتر سوق بدهد. اين همان معناست كه در قرآن از آن با تعبير (تزيين اعمال) يعني نيكو جلوه دادن عمل از سوي شيطان براي انسانها استفاده شده است. زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمالِهِمْ (1): شيطان، اعمال زشت آنها را برايشان نيكو جلوه مي دهد. نافرماني و اسائۀ ادب به خدا زشت و ناپسند استف فرقي هم نمي كند در قالب استمناء، دوستي با نامحرم، دروغ و غيبت يا هر چيز ديگري باشد پس مواظب باشيد با دام شيطان نيفتيد.
-گاهي يك گناه و لذت زود گذر اندوه طولاني را در پي خواهد داشت. امام صادق (ع) مي فرمايد: كَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِيلَةً (2): و چه بسا كه يك نگاه زود گذر گناه آلود حسرت و اندوهي دراز مدت را در پي داشته باشد. و علاوه بر رواياتي كه در مورد عواقب اعمال گناه آلود است رواياتي نيز در مورد پاداش چشم فرو بستن از گناهان وجود دارد كه موجب دلگرمي بندگان مومن مي شود. امام صادق(ع) در حديث ديگري مي فرمايد: النَّظْرَةُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ مَسْمُومٌ مَنْ تَرَكَهَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا لِغَيْرِهِ أَعْقَبَهُ اللَّهُ إِيمَاناً يَجِدُ طَعْمَهُ (3): نگاه حرام تير آلوده اي از تيرهاي ابليس است و هر كس فقط براي بدست آوردن رضاي خدا از اين گناه چشم بپوشد ايماني را در پي خواهد داشت كه طعمش را خواهد چشيد.
اين نكته را نيز بدانيد كه خداوند راه توبه و برگشت را به روي انسان‌ها گشوده است و آنان مي‌توانند با توبه و استغفار، گناهان گذشته خود را جبران كنند.
خداوند در يكي از آيات فرموده است:«قل يا عبادي الّذين أسرفوا علي أنفسهم لا تقنطوا مِن رحمة الله إنّ الله يغفر الذّنوب جميعاً إنّه هو الغفور الرّحيم و أنيبوا‌ إلي ربّكم؛(4) اي بندگان خدا كه بر خود اسراف و ستم كرده‌ايد، از رحمت خداوند نا اميد نشويد كه خدا همة گناهان را مي‌آمرزد و به درگاه پروردگارتان انابه كنيد».
بي‌ترديد يكي از غرايز، نيروي غريزة جنسي است كه از ابتداي زندگي در وجود آدمي نهفته است اين غريزه تا زمان بلوغ همچنان دوران آرام و بي‌تحركي را پشت سر مي‌گذارد، امّا به مجرد شروع دوران نوجواني، آرام آرام زمان بيداري و طغيان آن فرا مي‌رسد و رفته رفته تمام وجود نوجوان و جوان را در برمي‌گيرد. و همه جوانان كما بيش با اين وضعيت روبرو مي‌شوند، بزرگترها نيز اين دوره را پشت سر گذاشته‌اند. آنچه افراد با هم تفاوت دارند، در اين است كه برخي با ايمان قوي و عزم و ارادة استوار در برابر نيروي شهوت مي‌ايستند و مقاومت مي‌كنند، يعني به شخصيت خود احترام قايل‌اند و لذا خود را به كارهاي زشت و ناپسند آلوده نمي‌سازند، امّا عده‌اي هم وجود دارند كه نمي‌توانند مقاومت كنند و نيروي شهوت را در خود كنترل نمايند. اگر در دوران جواني نيروي شهوت قوي است، ارادة جوانان قوي‌تر از آن است. پس مطمئن باشيد كه ميتوانيد گناهان را ترك كنيد چه استمناء باشد ياارتباط با نامحرم. چراكه هر دو گناه است. و گناه دل را آلوده و از خدا دور مي كند.
علي(ع) مي‌فرمايد: «من كرمت عليه نفسُه، هانت عليه شهواته»(5) كسي كه كرامت و ارزش خود را بشناسد، شهوت نمي‌تواند بر او غلبه كند.
گاهي اوقات انسانها در شرايطي قرار مي گيرند كه حتي اراده خود را ضعيف به حساب مي آورند و بي آن كه بخواهند، كم كم در يك شرايط بدون بازگشت قرار مي گيرند و زماني متوجه مي شوند كه كار از كار گذشته است، يعني با فراهم شدن شرايط ديگر، جلوگيري بسيار سخت و دشوار است. پس چرا نبايد اين جريان را از سرچشمه بست؟ بهترين راه اين است كه براي آلوده نشدن به گناهان بزرگتر از همين ابتدا جلوي مكر شيطان را بگيريم.
پي نوشت ها:
1. توبه (9) آيه 37.
2. كليني، الكافي، دار الكتب، چاپ4، ج 5، ص 559.
3. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، دارالكتب، چاپ 2، ج4، ص 18.
4. زمر (39) آيه 54.
5. علامه مجلسي، بحارالانوار، الوفاء بيروت، چاپ 1، ج 67، ص 78.
موفق باشید.