پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

من چند سالي معتاد اين امر زشت بودم اما هر بار توبه ميكردم دفعه ي بعد دوباره تكرار ميشد از وقتي فهميدم چقدر گناه دارد تصميم گرفتم ترك كنم ولي بعداز آن 1-2 ماه بعد 2-3 بار تكرار شد من واقعا ديگر نميدانم چگونه توبه كنم ديگر چه بگويم به خدا ميدونم كه هر كس اين كار را انجام دهد ملعون است و من نميخواهم صفت شيطان را داشته با شم چگونه توبه كنم؟

پاسخ:
از اين كه در عنفوان سن پرحرارت و پرطراوت جواني توانسته ايد با عزم و اراده قوي در راه پاكي و كسب رضايت خداوند قدم نهيد، خرسنديم‌. خوشبختانه با تقويت اراده خود توانسته ايد به وسوسه هاي شيطان "نه" بگوييد و در مقابل خواهش هاي نفساني خود بايستيد، اين كارسختي است. آن قدر اين كار سخت است كه در روايات ما از آن تعبير به "جهاد اكبر" شده است و شما موفق شده ايد. طبق آيات قرآن‌، شيطان دشمن قسم خورده انسان است‌. نبايد انتظار داشته باشيم به همين راحتي دست از سر ما بردارد. اگر يك بار توانسته ايد اين گناه را ترك كنيد، حتما خواهيد توانست اين بار نيز آن را ترك نماييد.
ارائه هر راهكاري براي ترك خودارضايي، متوقف بر خواست و اراده قطعي شماست. لذا مهم ترين ابزار در فرار از دام شيطان، اراده و قوي در ترك اعمال زشت و ناپسند است. مهم ترين كاري كه بايد انجام دهيد، اين است كه اراده و اعتماد به نفس خود را تقويت نماييد تا در مقابل طوفان وسوسه هاي شيطاني تاب بياوريد. زيرا توبه از هر گناهي و از جمله خودارضايي دو ركن اساسي دارد: پشيماني بر گناه؛ عزم بر ترك آن. مهمترين گام در ترك استمنا، اراده و صبر در برابر خواسته‌هاي نفساني است. اگر قبلاً تصميم گرفته‌ايد، ولي باز آن را شكسته‌ايد، مأيوس نشويد. بياييد از نو تصميم بگيريد. با جديت وارد عمل شويد. با بر زبان جاري كردن استغفار و طلب مغفرت و عزم بر ترك گناه مطمئن باشيد گناه سابق شما بخشيده شده است. از رحمت خدا نا اميد نباشيد. اما اين بار بايد بسيار مراقب باشيد، زيرا هر چقدر در مقابل وسوسه هاي شيطان مقاومت كنيد، شيطان از ترفندهاي قوي تري استفاده خواهد كرد تا بار ديگر شما را به دام بياندازد. اگر قبلا با يك طناب نازك شما را به طرف خود مي كشيد، اين بار با طناب هاي ضخيم تري به سراغ شما خواهد آمد. مطمئن باشيد تا دستگيره خدا و ائمه(ع) و امام زمان (عج) را داريد، شيطان نمي تواند دوباره شما را وسوسه كند. مهم ترين چيزي كه در اين موقعيت مي تواند به شما كمك كند، ياد خداست.
راهكار اصلي در پيشگيري و درمان مشكل، طبق فرموده قرآن، داشتن تقواي دروني و عملي است. بزرگان گفته‏اند: «نفس را مشغول بدار؛ و گرنه او تو را به خود مشغول خواهد ساخت».
البته ارائه هر راهكاري براي ترك اين رفتار ناپسند، متوقف بر خواست و اراده قطعي شماست. عزمتان را براي ترك خودارضايي حداقل ده برابر كنيد. با عزم‌هاي شكننده‌ حتماً نخواهيد توانست از پس حل اين معضل برآييد.
بعد ازتقويت اراده، براي رسيدن به مقصود راهكارهاي زير كمك زيادي شما مي كند:
1ـ در امر پاك سازي محيط جدي باشيد. مردانه محيط پيراموني خود را از هر نوع وسيله محرك و شهوت‌زا عاري كنيد.
2- از فكر و ترسيم صحنه‏هاي محرك در ذهن و خيال پرهيز كنيد. (1)
3ـ رابطه خود را با دوستاني كه آلوده به اين مسائل هستند، كمتر كنيد.
مطالب تكميلي درباره عوارض استمنا و راه هاي رهايي از آن را مي توانيد در آرشيو سايت، به نشاني porsojoo.ir و pasokhgoo.ir مطالعه كنيد.
راهنمايي هاي بيشتر را از همكاران بخش تلفني به شماره (09640) جويا شويد.
پي نوشت:
1. حرعاملي، وسائل‏الشيعه، چاپ ايران، كتابفروشي اسلاميه، ج 14، ص 240.
موفق باشید.