مشخصات كامل جامع لباس اسلامي ايراني ملي براي گروه هاي سني ابتدائي- راهنمايي- دبيرستان (دخترانه و پسرانه) معرفي كنيد تا در سطح ملي يا حداقل استاني يا منطقه اياستفاده گردد.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
قرن ها از روزگاري كه بشر لباس را فقط به عنوان وسيله اي براي پوشش و حفاظت خود از سرما و عوامل طبيعي به كار مي برد، مي گذرد؛ اما دير زماني بيشتر از اين موضوع كه اين عنصر به يكي از تأثيرگذارترين شاخصه هاي فرهنگي، اجتماعي و حتي سياسي مبدل گرديده، سپري نشده است.
از ويژگي‌هاي جديد وضعيت مدارس در سال هاي اخير تحصيلي، موضوع هماهنگي پوشاك دانش‌آموزان است.
پوشاك دانش‌آموزان از نظر شكل ظاهري موضوع مهمي بوده و حمايت از توليد داخلي البسه دانش‌آموزان نيز به طور ويژه مورد تأكيد طراحان و مسولين مدارس قرار گرفته است.
- تبيين ضرورت مسأله:
1- پوشش مناسب بايد يك معيار ارزشي در جامعه اسلامي ايران تلقي شود و از آن به عنوان يك ابزار راهبردي در تربيت ديني و اجتماعي بهره جست.
2- استفاده از لباس فرم فاصله طبقاتي بين فقير و غني را از بين برده و مانع از صرف هزينه هاي فراوان براي لباس دانش آموزان در طول سال تحصيلي مي شود.
3- لباس فرم مدارس اختلاف طبقاتي، چشم و هم چشمي، لباس هاي ناجور و نافرم و دغدغه اوليا را براي تعويض لباسهاي دانش آموزان را از بين مي برد.
4- از آنجا كه دانش آموزان، آينده سازان كشور هستند براي پرورش آنان ضروري است الگوهاي مناسب و اسلامي بايد به آنان ارائه شود.
5- روانشناسان معتقدند كودكان و نوجوانان با همانندسازي خود با همسالان، شخصيت اجتماعي خود را شكل مي دهند. همانندسازي و الگو برداري آنان نبايد از فرهنگ و پوشش مبتذل غرب باشد.
- پوشش و لباس دانش آموزان:
الف) پوشش دختران:
1- چادر بهترين حجاب و مناسب ترين پوشش مي باشد شايسته است مديران مدارس ضمن رعايت عدم اجبار‌، دانش آموزان دختر را به استفاده از آن تشويق و توصيه كنند.
2- رنگ مانتو، شلوار و مقنعه دانش آموزان دختر بايد ضمن توجه به شرايط سني و جغرافيايي از ميان رنگ هاي مناسب انتخاب شود.
ب) پوشش پسران و نكات عمومي:
1- لباس دانش‌آموزان بايد از نظر دوخت و رنگ، ساده و داراي ظاهري آراسته و متناسب با محيط آموزشي و تربيتي مدرسه باشد.
2- لباس دانش‌آموزان علاوه بر پوشش، نشاني از وقار و عفاف آنان در كشور ايران اسلامي است.
3- نوع پوشش اسلامي و متناسب با آموزه‌هاي دين مبين اسلام براي پسران و دختران در مدارس ضرورتي اجتناب ناپذير است.
4- ذائقه هر گروه هاي سني بايد برگرفته از آداب زندگي و فرهنگ همان مقطع سازگار باشد.
5- لباس بايد از زيباترين پارچه هاي ايراني تهيه شود.
6- لباس دانش آموزان با توجه به مقاطع سني، آرام بخش باشد.
7- در طراحي و نوع دوخت بايد به گونه اي رسيدگي شود كه دانش آموزان خودشان مشتاقانه سراغ لباس بيايند.
8- لباس ها را اختصاص به همان زمان مدرسه بدانيم تا دلزدگي از آنها ايجاد نشود. دانش آموزان يك مدرسه در زمان هاي زندگي روزمره خود تمايلي به چنين سطحي از همرنگي با هم نداشته و دوست ندارند كه مانند اعضاي يك تيم فوتبال به نظر برسند!
9- در زندگي روزمره دانش آموزان، تاكيد بر تفاوت هاست و مطلوب افراد آن است كه تفاوت هاي سني، جنسي، انديشه اي و نيز زيبايي شناسي خود را بتوانند در بخشي از پوششان بيان كرده و خود را از ديگران متمايز سازند.
10- حفظ اصل تنوع در رنگ و جنس و ساير ويژگي هاي لباس ملي از اصول اساسي در انتخاب لباس دانش آموزان است.
11- لباس دانش آموزان، از نظر جنس و ماده قوي ضخيم باشند و به راحتي نخ كش و پاره نشوند!
12- در زمينه انتخاب و طراحي لباس، توجه به موضوع آب و هوا و تغيير فصول ضروري است.
13- شكل و دوخت لباس دانش‌آموزان بايد با شئون اسلامي متناسب باشد و اجباري براي خريد لباس فرم مدرسه از يك فروشگاه و يا توليدي خاص نباشد.
14- در انتخاب رنگ لباس بايد از مشاوران كمك گرفت، زيرا رنگ‌ها در روح و روان انسان‌ها اثري دارد كه موجب تغيير رفتار مي‌شود و رعايت اين اصول در محيط مدرسه به تغيير و تحول اساسي در پيشرفت دانش‌آموزان مي‌انجامد.
15- رنگ پوشش متعلمين، فعاليت ذهن و هوش دانش‌آموزان را افزايش مي‌دهد و بايد در نظر داشت فعال‌شدن هوش دانش‌آموز منجر به بروز خلاقيت، تلاش و كوشش فرد در يادگيري مي‌شود.
ج) پوشش معلمان:
[نشاط روحي دانش‌آموزان در گرو رنگ لباس معلم]:
1- آموزش و پرورش بايد در نظر داشته باشد كه اگر معلمان در كنار رعايت پوشش اسلامي، از لباس آراسته و طرح‌دار با رنگ‌هاي شاد و نشاط ‌آور استفاده كنند، ترس دانش‌آموزان از محيط مدرسه و معلم از بين مي‌رود.
2- رنگ لباس تاثير زيادي در از بين بردن ترس و بي‌حوصلگي دانش‌آموزان در ارتباطات گفتاري، ديداري و نوشتاري دارد.
3- بايد در نظر داشت استفاده معلمان از لباس‌هاي تكراري، ساده و رنگ‌هاي تيره موجب عدم توجه و ايجاد نارضايتي و بي حوصلگي دانش‌آموزان در كلاس مي‌شود.
4- رنگ پوشش معلم، فعاليت ذهن و هوش دانش‌آموزان را افزايش مي‌دهد و بايد در نظر داشت فعال‌شدن هوش دانش‌آموز منجر به بروز خلاقيت، تلاش و كوشش فرد در يادگيري مي‌شود.
موفق باشید.