پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام ميخواستم بدونم با ترك استمناء عوارضي كه ايجاد شده مثل سياهي دور چشم و ريزش مو جبران ميشود متاسفانه حدود 9 سال اين كار زشت را انجام داده ام و الان قصد ترك آن را دارم ممنون

پاسخ:
اكثر عوارض و آثار جسمي خود ارضايي با ترك آن از بين مي رود، اما مهمترين عوارض استمنا، آثار رواني آن است. شخص مبتلا با ترك استمنا، احساس سالم و پاك بودن را تجربه مي كند و حالت رواني خوبي به او دست مي دهد، اما بايد تلاش كند تا سطح اعتماد به نفس و عزت نفس خود را بالا ببرد و اجازه ندهد كه اشتباهات گذشته، در زندگي آينده اش هم تأثير گذار باشند. به هر حال با ترك استمنا خيلي از مشكلات شخص مبتلا از بين مي رود، اگر هم مشكلي باقي ماند با مراجعه به پزشك و هم چنين با انجام مشاوره در امور رواني و روحي مي توان تقريبا همه آثار آن را از بين برد. شما نگران برطرف شدن عوارض نباشيد و تصميم محكم بگيريد كه اين كار را ترك كنيد، با ترك اين كار، وضعيت بسيار بهتري پيدا مي كنيد. براي راهنمايي در مورد ترك اين كار، به سايت pasokhgoo مراجعه كنيد.

موفق و موید باشید