پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام برادر من دچار استمناء است.یکی از وسایلی که باعث دیدن تصاویر مستهجن است کامپوتر است. آیا باید کامپیوتر را جمع کنم یا اینکه فقط به او درباره گناه حرف بزنم(قبلا به صورت غیر مستقیم به آن اشاره کردم ) حال چه کنم ؟ نمیدانم آیا باید کامپیوتر را جمع کنم ؟ آیا مثلا دی وی دی رام را از کار بیاندازم.چه کنم؟

پاسخ:
اگرچه شما در پرسش خود از سن و سال برادرتان سخنی به میان نیاورده اید و این که چگونه متوجه شده اید که او استمنا می کند. اما با این حال، نکاتی را خدمت تان عرض می کنیم.
متأسفانه بسیاری از نوجوانان و جوانانی که با پدیده بلوغ و مسائل مربوط با آن روبرو می شوند، اطلاعاتی درستی از وضعیت خود و فعل و انفعالاتی که در بدنشان رخ می دهد ندارند به همین دلیل، خواسته و ناخواسته برخی از آنها به بی راهه کشیده می شوند و دچار برخی از انحرافات جنسی مثل خودارضایی و استمناء می گردند. اگر شما در نقش برادر بزرگ او هستید، مسلماً بودن شما در کنار او و همراهی و کمک های خالصانه و بی دریغ تان مؤثر و نجات بخش خواهد بود.
شما می توانید علاوه بر کمک های غیر مستقیم و آشنایی برادرتان با آثار زیان بار گناه، مستقیماً هم وارد عمل شوید به همین جهت، برای کمک به برادرتان، توصیه می شود به گونه ای با او رفتار کنید که او شما را به عنوان یک دوست صمیمی و دلسوز بپذیرد وقتی این پل ارتباطی زده شده، آن وقت با او در یک محیط آرام و کاملاً صمیمانه گفتگو کنید و بدون این که او را ملامت و سرزنش نمایید و یا بخواهید انحرافش را به او گوشزد کنید، ابتدا پای صحبت ها و درد دل های او بنشینید؛ اصل نیاز و تمایلات جنسی او را تأیید کنید، علت انحراف او را ردیابی کنید و زمینه های پیدایش و موقعیت هایی را که او به این رفتار ناپسند روی می آورد را شناسایی کنید، منتها سعی کنید با دانش افزایی و دادن اطلاعات مفید، آن را مدیریت کنید و شرایط درمان و ترک آن را به وجود آورید. سعی کنید کاری کنید که او خود متوجه انحرافش گردد و در صدد ترک آن بر بیاید. تا او از صمیم دل و به اراده خود، قصد ترک آن را نداشته باشد، تلاش های شما بی نتیجه خواهد ماند.
دوستان او را شناسایی و کنترل کنید، اگر دوستان ناباب و منحرفی دارد، به گونه ای ارتباط برادرتان را با آنها قطع کنید. سعی کنید به جای آنها دوستان خوبی برای او پیدا کنید و زمینه ارتباط با آنها و شرکت در برخی محافل و مجالس دینی را برای او فراهم گردانید تا به تدریج الگوپذیری مثبت و مطلوب در او شکل بگیرد.
استفاده نادرست از رایانه و مشاهده تصاویر و فیلم های مستهجن و جنسی، هیچ گاه نوجوان و جوان را راحت و آسوده نخواهد کرد بلکه، تحریک کاذبی را در او به وجود می آورد و به صورت قهری باعث تشدید و افزایش میل جنسی می گردد، تصورات جنسی و تخیلات شهوانی که از مشاهده این گونه فیلم ها به وجود می آید، سبب روی آوردن به خودارضایی و تکرار آن می گردد. اگر برادرتان به تماشایی تصاویر تحریک کننده و فیلم های مستهجن می نشیند، یکی از بهترین روش ها برای کنترل غیر مستقیم و غیر حساسیت زای برادرتان این است که استفاده از رایانه، دی وی دی و اینترنت را برای برادرتان محدود کنید و در صورت امکان، به بهانه ای رایانه و وسایل پخش فیلم را با اتاق نشیمن که در دید همه افراد خانواده است منتقل نمایید تا فرصت سوء استفاده های ناپسند از بین برود.
اگر برادرتان اهل مطالعه هست كتاب هايي در زمينه استفاده درست از رایانه و مضرات و آسیب های استفاده نادرست از آن و همچنین آسیب ها و عواقب ناخوشایند خودارضایی را تهيه نمایید و در دسترس او قرار دهید تا حس کنجکاوی او بر انگیخته شود و با مطالعه آن کتاب ها غیر مستقیم به زشتی رفتارش و آسیب های آن آشنا گردد.
اگر در نهایت خودتان نتوانستید تأثیر گذار باشید در این صورت، بهتر است از یک روانشناس متخصص و متعهد کمک بگیرید و به هیچ وجه مسئله را کم اهمیت نپندارید چرا که آمار نشان می دهد که بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب هایی که گریبانگیر نوجوانان می گردد از همین رفتارهای نادرست و هنجار شکنی های به ظاهر کوچک و غیر منطقی شروع شده است.