با عرض سلام و خسته نباشید:
چرا در جامعه اسلامی ما تعداد بسیار زیادی از قوانین با قرآن مغایرت دارد؟(مانند: نحوه مجازات دزد ، زنا کار ، احکام قصاص و...)و آیا این مشکلات حکومت را از مشروعیت ساقط نمیکند؟
با تشکر.

با سلام و تشکر از ارتباط¬تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

اجرای احکام و حدود الهی مبتنی بر تحقق شرایط می‌باشد. در زمان پیامبر (ص) نیز هر گاه شرایط اجرای حدود فراهم می‌گردید،‌حضرت احکام و حدود الهی را اجرا می‌کرد.
در جمهوری اسلامی ایران نیز حدود الهی در حد بسیار بالائی اجرا می‌شود. در این خصوص می‌توانید به بعضی روزنامه‌ها، مجله‌ها و بولتن‌های خبری مراجعه نمایید. مسئولان قضایی کشور نیز به اجرای احکام اهمیت داده و در اجرای آن سهل‌انگاری نمی‌کنند. البته زمان ما با زمان پیامبر (ص) تفاوت دارد، از جمله این که اجرای احکام در عصر پیامبر (ص) اعتراض سازمان‌های بین‌المللی را در پی نداشت و دشمنان اسلام نیز اسلام را متهم به خشونت نمی‌کردند،‌این در حالی است که اجرای حدود الهی در ایران اعتراض سازمان‌های بین‌المللی را در پی داشته و اسلام را متهم به خشونت می‌نمایند. از این رو برخی از احکام الهی به صورت علنی اجرا نمی‌شود. مهم‌تر از همه این که در عصر غیبت کم‌تر اتفاق می‌افتد که همه شرایط اجرای حدود فراهم گردد و بیشتر اوقات با موانع برخورد می‌کند. از سوی دیگر همان گونه که به اجرای حدود اسلامی اهمیت داده شده، به عفو و گذشت نیز اهمیت داده شده است
چه بسا اجرای بعضی از شکل‌های حد در بعضی زمان ها و مکان‌ها سبب وهن اسلام و نظام اسلامی گردد. فسادی برای اجرای آن شکل خاص وجود داشته باشد که بر مصلحت اجرای حد مقدم باشد. البته تشخیص این فساد به عهده حاکم نظام اسلامی یا گروهی است که ایشان تعیین می‌کند، ولی چنانچه چنین فسادی در اجرای بعضی از شکل‌های حدودباشد، حاکم اسلامی می‌تواند برای رعایت مصلحت اسلام و نظام اسلامی اجرای آن شکل خاص را منع کرده و شکل دیگری را جایگزین کند.همچنین حاکم اسلامی می تواند در برخی شرایط و رعایت مصالح، به عدم اجرای آن حکم نماید، همچنین اگر اجرای برخی احکام، زمینه توهین و اهانت به اسلام و زیرسوال بردن اصل اسلام گردد،مصلحت در عدم اجرای آن می باشد و این مصلحت ترجیح دارد بر مصلحت اجرای ان احکام. ‌بدین‌سان نباید توقع داشت که حتماً همه احکام و حدود الهی جاری گردد. در جمهوری اسلامی نیز به عفو و گذشت نیز اهمیت داده شده است. این امر در کاهش اجرای برخی از حدود مؤثر می‌باشد. افزون براین برخی احکامی مانند قطع دست دزدوحد زنا شرائط زیادی دارد. (1) که معمولا تمام شرائط در محکمه قضائی قابل اثبات نیست.
البته با تجاوز به نوامیس، خیانت به بیت المال،قاچاق،رشوه، سرقت، قتل عمد،و.. . تا حد ممکن ودر مواردی که اثبات شود، برخورد می شود. که امیداست این احکام با مراقبت بیشتر توسط مسولان، دقیق تر اجرا شود. اجرا نشدن برخی از حدود به عللی که ذکر شد به مشروعیت حکومت صدمه ای نمی زند. چون در عصر حکومت معصومان هم برخی از حدود به دلیل عدم اثبات ان در محکمه و...، اجرا نمی شد.
پي نوشت :
1. امام خمینی. تحریر الوسیله، قم، موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی، 1421 ق، چاپ اول، ج 2، ص 457 -465.