پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام. من یک پسر 19 ساله در افغانستان هستم. من مشکلات جنسی داشتم که چند وقتی می شود ترک کرده ام، اما باز حوس های بدی به سرم می زند. راستش بنابر شرایط زندگی ازدواج دائم نمی توانم می خواستم در مورد ازدواج موقت مرا راهنمایی کنید، از قبیل مهریه، مدت، شرایط، و حتی چگونه باید با یک خانم آشنا شوم. من هیچی نمی دانم. تشکر از توجه تان به مشکلات مسلمانان.

گرچه یکی از راه حل های فوری برای کنترل شهوت و حفظ پاکدامنی، ازدواج موقت می تواند باشد اما متاسفانه اجرایی کردن آن کار آسانی نیست . جاهایی را سراغ نداریم و نمی شناسیم تا شما را راهنمایی کنیم. متاسفانه ازدواج موقت با توجه به مسائل عرفی و اجتماعی، جایگاه مطلوب و شایسته‏ای ندارد. بهتر است به فکر ازدواج دائم باشید. چه بسا با گفتگو کردن با خانواده محترم تان، بتوانید با راه انداختن ازدواج ساده و بدون تشریفات و به تأخیر انداختن مراسم رسمی ازدواج و جشن، پاسخ مناسب و خوبی به این نیاز بدهید زیرا شاید والدین گرامی تان بتوانند به گونه‏ای از عهده آن برآیند .
بیش تر فقها اجازه پدر را براى ازدواج موقت با دختر باکره شرط مى‏دانند، اما در صورتی که باکره نباشد، شرط نیست.
و در ازدواج موقت باید مهریه را تعیین و زمان ازدواج را هم مشخص کنند و بعد صیغه را جاری کنند که در رساله مراجع آمده است
غریزه جنسی یکی از غرایزی است که خداوند در وجود انسان قرار داده است. باید در زمان مناسب و از طریق صحیح و مشروع به آن پاسخ داده و به ارضای آن پرداخته شود تا دچار فشارهای روحی و روانی و جسمی ناشی از عدم تأمین آن نشود. نه باید آن را کاملاً سرکوب کرد و نه می‏توان آن را رها کرد . ازدواج راه طبیعی و مشروع ارضای غریزه جنسی است. با فراهم کردن امکانات و شرایط لازم باید سعی کرد به آن پاسخی صحیح داد.
گرچه مشکلات گوناگون جامعه مانع ازدواج به موقع جوانان عزیز می‏شود، در عین حال با کاهش سطح توقعات و انتظارات پرهیز از تشریفات غیر ضروری کنار گذاشتن بعضی رسوم فرهنگی و اجتماعی منفی، به تأخیر انداختن مراسم عروسی در دوران نامزدی و عقد و بعضی تدابیر دیگر می‏توان از مشکلات مادی و اقتصادی که فرا روی بسیاری از جوانان می‏باشد، نجات یافت. در درجه اول سعی کنید با تدابیری که در بالا به آن اشاره شد، امر ازدواج خود را تسهیل کنید. موضوع را با والدین خویش مطرح کنید. از خداوند متعال کمک بخواهید و دعا کنید هم اسباب مادی ازدواج تان فراهم شود و هم همسری قانع و شایسته که بتوانید در مشکلات مادی نیز شما را یاری کند، به شما عطا نماید.
این از فضل و رحمت خداوند به دور نیست، بلکه بسیار سهل و آسان است. نباید به دلیل فقر و عدم امکانات مادی، اخلاق و ارزش‏های معنوی را از دست داد. با انجام بعضی کارها تمام قوای جسمی، روحی و روانی خود را نابود کرد و دچار عواقب سوء و پیامدهای جبران‏ناپذیر آن شد.
در صورت عدم توفیق به ازدواج دائم و موقت جهت کنترل غریزه جنسی و کاهش فشار آن کارشناسان مسایل جوانان، راهکارهای متعدد و متفاوتی بیان کرده اند، به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
1ـ طرد افکار شیطانی: مشکل‌ترین مرحلة رویارویی با انحراف جنسی، سالم سازی اندیشه و پرهیز از افکار شهوانی است. امام علی(ع) می‌فرماید: «"من کثر فکره فی المعاصی دعته إلیها؛کسی که در باره گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن کشیده خواهد شد».(1)
2ـ پر کردن اوقات فراغت با مطالعه، تفریح، مسافرت و غیره.
3ـ کنترل چشم: نگاه راهبر دل و دام شیطان و بذر شهوت است.برای مهار غریزة جنسی باید از دیدن آن چه که میل جنسی را تحریک می‌کند خودداری کرد. امام علی(ع) می‌فرماید: نعم صارف الشهوات غض الأبصار
«بهترین عامل روگردانی از شهوات، فروبستن چشم‌ها است».(2)
4ـ عدم آمیختگی زن و مرد: همنشینی زن و مرد و هم‌سخن شدن و خلوت کردن با یکدیگر زمینة لغزش را فراهم می‌کند.
5ـ کم‌خوری: یکی دیگر از راه‌های کنترل غریزة جنسی، دوری از پرخوری است. از این رو در روایات اسلامی از روزه‌داری به عنوان عامل تعدیل غریزة جنسی یاد شده است.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاهَ فَلْيَتَزَوَّجْ وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْهَا فَلْيُدْمِنِ الصَّوْمَ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاء
«ای جوانان، هر یک از شما قدرت ازدواج دارد، ازدواج کند و اگر قدرت ندارد روزه بگیرد، زیرا روزه گرفتن برای کنترل شهوت مفید است».(3)
6ـ یکی از راه‌های آرام کردن طوفان غریزة جنسی در انسان، ورزش و فعالیت بدنی است، زیرا ورزش مقدار فراوانی از انرژی‌های بدنی و فکری انسان را به خود اختصاص می‌دهد و از مسایل دیگر کم می‌کند.
7ـ آخرت گرایی: توجه به پاداش اخروی دربارة کسانی که دامن خود را از گناه پاک داشته اند. امام علی(ع) می‌فرماید: «کسی که به بهشت علاقه دارد، خواهش‌های نفس و شهوات را فراموش کند».(4)
8ـ یاد مرگ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص كَثِيراً مَا يُوصِي أَصْحَابَهُ بِذِكْرِ الْمَوْتِ فَيَقُولُ أَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الشَّهَوَاتِ
رسول خدا(ص) اصحاب خود را دربارة مرگ بسیار سفارش می‌کرد و می‌فرمود: «زیاد مرگ را یاد کنید، زیرا یاد مرگ شکنندة لذات نفسانی و مانع میان تو و شهوات است».(5)
برای کنترل غریزه خود راهکارهای عملی زیر را مورد توجه قرار دهید:
1- اوقات فراغت خود را با انجام کارهای هنری، فنی، و... پر کنید.
2-از تماشای رفتارها و برجستگی‏های بدن خود و دیگران و صحنه‏های تحریک کننده جدا خود داری کنید.
3-برای تمام اوقات شبانه روز خود برنامه‏ای منظم و تدوین کنید و هیچ زمانی را بدون برنامه قبلی سپری نکنید زیرا برای آن اوقات شیطان برنامه‏ریزی می‏کند.
4- با شرکت در مجالس مذهبی، دعا، خواندن نمازهای نافله و نافله شب پیوسته در صدد تقویت نیروی ایمان خود باشید.
5- گوش ندادن به آوازها و موسیقی‏های تحریک‏کننده و مبتذل.
6- اجتناب شدید از نشست‏های غفلت‏زا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحریک‏آمیز
7- تلاوت قرآن. بی‏شک انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن، خود شفای هر دردی است که به سرعت کار هر پریشانی را رو به سامان می‏برد و زخم‏های پنهان را التیام می‏دهد و همت‏ها را تا آسمان‏ها بالا می‏برد و بشر را از فرو رفتن در عالم حیوانات را نجات می‏بخشد.
موفق باشید.

پی نوشت ها:
1. عبدالواحد بن محمد تميمى آمدى، غرر الحكم و درر الكلم، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى قم، 1366 هجرى شمسى، صفحه186،حدیث3543
2- همان، صفحه260 حدیث5559
3-علامه مجلسى، بحار الأنوار، 110 جلد، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 هجرى قمرى‏، جلد 100، صفحه 220.
4. نهج البلاغه،انتشارات دار الهجره قم، صفحه : 473، قصار 30.
5-شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام قم، 1409 هجرى قمرى‏، جلد : 2 صفحه : 437