باسلام
ما معتقدیم دین اسلام عذلی ابدی بوده و تمامی پیامبران فرستاده شده از طرف خدا مسلمان بوده اند و میدانیم اعمالی مانند زنا و دروغ گفتن و ... از همان ابتدا زشت و ناپسند بوده.در فقه امروز اسلام آمده است که مرد نمی تواند تا هنگامی که با زنی در ازدواج است با خواهر همان زن ازدواج و همخوابی داشته باشد.
اگر اینچنین است آیا نعوذبلله حضرت یعقوب که همزمان با دو خواهر در ازدواج بوده اند،زنا کار بوده اند؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
به چند نکته توجه فرمائید:
1.همه انبیاء الهی معصوم بوده اند و هرگز بر خلاف احکام الهی عملی را انجام نمی دهند و هیچ گناهی مرتکب نمی شوند و از زنا و دروغ و ظلم و ... و سایر گناهان مبرا هستند؛ لذا خداوند همه انبیاء را مورد تایید خود قرار می دهد. (1)
2. همه آن ها مطیع فرامین الهی در زمان خود بوده اند لکن فرایند پیاده شدن دین در طول تاریخ متناسب با ظرفیت انسان ها روندی تکمیلی و تدریجی داشته، لذا احکام و آداب و عبادات و ... در هرزمان و در دین هر پیامبری کاملتر از پیامبر قبلی خود بوده و به همین دلیل به محض بعثت هر پیامبر انسانها طبق دین قبلی خود مامور بودند دین خود را رها نموده و به دین جدید و پیامبر جدید با آموزه های کامل تر روی آورند به همین دلیل برخی از احکام که اکنون در دین اسلام وجود دارد نه در دین مسیح بوده و نه در دین یهود سابقه داشته است مثل نماز با صورت فعلی که ما انجام می دهیم و ...حتی بسیاری از خوراکی هائی که امروز برما حلال است زمانی بر یهود حرام بود و با بعثت پیامبر به عنوان رحمتی از جانب پروردگار بر آنها حلال شد (2) و یا بالعکس برخی خوراکی ها قبل از اسلام خوردنش حلال بود که در دین اسلام حرام شد. (3)
3. همانطور که اشاره نمودید همه انبیاء الهی مسلمان بوده اند. اما توجه فرمائید ،تعبیر مسلم و مسلمان در مورد انبیاء قبل از پیامبر خاتم به معنای عام آن یعنی تسليم در برابر فرمان حق و توحيد كامل و خالى از هر گونه شرك و بت پرستى است، (4) كه قرآن حضرت ابراهيم (ع)را به عنوان پرچمدار آن معرفی می کند(5) ولذا منظور از مسلمان بودن همه انبیاء الهی به معنای پیروی آنها از دستورات دین توحیدی و الهی خودشان بوده است نه پیروی از احکام دین اسلام پیامبر خاتم (ص).
4. با توجه به نکات بالا در مورد ازدواج حضرت یعقوب (ع) با «راحیل» در حالی که قبلا با خواهر بزرگتر او «لیا» ازدواج نموده بود چند نقل وجود دارد :
نقل اول :
حضرت یعقوب بعد از فوت «لیا» با خواهر کوچک تر او «راحیل» ازدواج نمود؛ لذا این دو ازدواج در زمان واحد رخ نداده است. (6)
نقل دوم:
این امکان وجود دارد که هر دو خواهر در زمان واحد همسر حضرت یعقوب بوده اند؛ لکن با توجه به نکات بالا چنین عملی در زمان ایشان جایز بوده است. اگر چه در زمان انبیاء بعدی حرام شده است. لذا بر فرض قبول چنین اتفاقی باز هم زنا و یا گناه دیگری رخ نداده است! چون زنا زمانی معنا دارد که ازدواج بر خلاف قانون الهی باشد و طبق فرض چنین ازدواجی در آن زمان مشروع و الهی بوده است. (7)

پی نوشتها:
1. آل عمران (3) آیه 84.
2. مائده (5) آیه 1.
3. مائده (5) آیه 90.
4. آیت الله مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه ج2 ص 606، دارالکتب الاسلامیه 1374ش.
5. آل عمران (3) آیه 67.
6. رسولی محلاتی ،تاریخ انبیا، ص 226 ـ 227،بی جا بی تا.
7. همان.