چگونه می توانیم آب نیسان تهیه کنیم یا به عبارت دیگر زمان جمع آوری آب نیسان چه موقعی است و دقیقا چه سوره ها و اذکاری را باید بر روی آن خواند؟

ماه نیسان ماه هفتم از ماه‏های سریانی و ماه اول در تقویم یهودی و ماه چهارم در تقویم رومی که اکنون در بلاد عربی به جای ماه آوریل به کار می‏رود(1).
در لغت نامه دهخدا آمده که نیسان ماه هفتم از سال سریانی میان آذار و ایاز و ماه دوم بهار است که مطابق اردیبهشت فارسی و ثور عربی و تقریبا مطابق است با آوریل فرانسوی و آن 30 روز است(2).
از این تعریف بر می آید که سال رومی و سریانی، سال شمسی است و بر مبنای حرکت خورشید است و از این رو مطابقت همیشگی وجود دارد.
بنا بر آنچه در بحارالانوار هم آمده سال رومی مانند سال سلجوقی ملکشاهی(همین سال و ماه های امروزی ما ایرانیان)شمسی است و بدین جهت با هم مطابق دارد.(3)
در طب الرضا آمده که دومین ماه سال رومی نیسان است که بعد از آزار واقع می شود. آزار 31 روز است و از هفت روز مانده به نوروز شروع می شود پس روز 23 فروردین شروع ماه نیسان است و در ویژگی های آن نوشته:
نیسان سى روز است، در این ماه روزها بلند مى‏شود، مزاج فصل بهار در آن نیرومند مى‏شود، خون به جنبش مى‏آید، بادهاى شرقى در آن وزیدن می گیرد.(4)
البته در مقدار سال اختلافی هست، چون دقیق گردش خورشید 365 روز و یک چهارم است. بعضی از تقویم ها مثل "فارس قدیم" این یک چهارم را جمع کرده و بعد از گذشت هر 120 سال، سال 121 را سیزده ماهی قرار می دادند . در تقویم ملکشاهی که امروز در ایران جاری است، این یک چهارم را در هر چهار سال یک بار جمع کردند و در آن اسفند را سی روز شمردند.
در ماه رومی سال 366 روز حساب شده (5) و بدین جهت یک تغییر کمی با سال ملکشاهی پیدا می کند که با توجه به رعایت کبیسه در تقویم ملکشاهی، این تغییر در هر چهار سال تکرار شده و مطابقت کلی به هم نمی خورد. بدین جهت ماه نیسان همیشه با ماه دوم یعنی اردیبهشت مطابق می شود، البته با کمی پس و پیش.
در این زمینه برای اطلاع بیش تر به بحار ، ج55،ص347 به بعد و کتاب های نجوم مراجعه کنید.
بعد از این که در این ماه آب باران را جمع آوری کردید، بر آن سوره های فاتحه و آیه الکرسی (255-257 بقره) و سوره توحید (قل هو الله احد) و دو سوره معوذتین (قل اعوذ برب الفلق ... و قل اعوذ برب الناس) و سوره کافرون را هر کدام هفتاد بار می خوانی و هفتاد مرتبه الله اکبر و هفتاد بار "لااله الا الله" می گویی و هفتاد بار صلوات می فرستی و هفت روز پی در پی صبح و شام از آن می نوشی .
پی نوشت ها:
1.مصاحب غلامحسین و... ، دائره المعارف بزرگ فارسی، اول ، تهران ، شرکت سهامی افست ، 1345ش ، ج 3، ص 3097.
2. دهخدا ، لغت نامه ، اول ، تهران ، دانشگاه تهران ، 1372 ش ، ج 14، ص 20286.
3.مجلسی ،بحار الانوار، هشتم ، بیروت ، الوفا ف 1403 ق ، ج55،ص348.
4. طب الرضا(طب و بهداشت از امام رضا ) ص 51.
5. همان؛ شیخ عباس قمی ، مفاتیح الجنان ، ص 385. آخر باب دوم مفاتیح ، اعمال نوروز و ماه های رومی .