آیا دانلود رایگان فیلم وسریالهای ایرانی از سایتهای اینترنت مشکل شرعی دارد .
در مورد فیلمهای خارجی چطور . با تشکر .

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط تان با اين مرکز :
دانلود کردن فيلم ها و سريال هاي ايراني از سايت هاي اينترنتي اگر ممنوع باشد ،جايز نيست .(1) اگر از طرف سايت منعي نباشد، بلکه خود آن سايت گفته مي توانيد دانلود کنيد ، يا دانلود را بازگذاشته ، در اين صورت اشکال ندارد . اگر فيلم هاي خارجي مشتمل حرام نباشد و حق ديگران نيز به آن تعلق نداشته باشد، جائز است . ( 2 )
پي نوشت ها :
1. آيت الله بهجت،استفتاآت ،ج3 ، ص 222 ، مستفاد از س 4090 و ص 225 ، س 4099 .
2 . همان ، ص 223 ، س 4092 .
اگر محتواي فيلم مستهجن و مبتذل باشد و يا موسيقي لهوي و مطرب باشد، کپي و رايت آن و نيز استفاده از آن ها جايز نيست.
اما اگر ديدن محتواي فيلم شرعا مجاز باشد، دراين صورت بخواهيد آن را دانلود کنيد. در صورتي که صاحب آن راضي باشد، اشکالي ندارد.
اما در درمورد کپي نرم افزاري که صاحب آن راضي به رايت و کپي آن نباشد يا نمي دانيد صاحب آن راضي است يانه؟ نظرات مختلف است که درذيل مي آوريم .
به نظر برخي از مراجع مانند آيه الله تبريزي اگر فروشنده نوار و سي دي با خريدار در ضمن عقد شرط كند كه تكثير نكند و قفل سي دي را نشكند، خريدار بايد به شرط عمل كند و نوشتن روي نوار اعتباري ندارد.
اما نظر آيه الله خامنه اي : احتياط واجب اين است كه از ناشر اصلي براي تكثير نوارها و سي دي ها و نسخه برداري از آن ها اجازه گرفته شود. (1)
آيت الله فاضل : اگر چه صاحبان سى‏دى‏ها معلوم نيست، ولى باز اصل عدم جواز است ؛يعنى جايز نيست و نبايد قفل آن ها را شكست و تكثير كرد. شكستن قفل سى‏دى‏ها و تكثير آن جايز نيست اما خريدن اين‏گونه نوارها و سى‏دى‏ها براى افراد ديگر اشكال ندارد (2)
آيت الله بهجت: تکثير سي دي هاي ممنوع التکثير جايز نيست.اگرکسي تکثير کرد وخريد وفروش نمود، پولش را بايد به صاحب سي دي بر گرداند .اگر نمي شناسد، به مرجع تقليدش مراجعه نمايد. بعد از تکثير هم کسي نمي تواند آن را بخرد.(3)
آيت الله مکارم شيرازي: حق امتياز محترم است وبدون اجازه صاحب امتياز تکثير سي دي جايز نيست. بعد از تکثير هم خريد آن جايز نيست. اگر با علم به حرمت شکست وفروخت، پول را بايد به صاحب سي دي بدهد .اگر نمي شناسد به حاکم شرع مراجعه نمايد.اگر حرمت را نمي دانست، پولي که گرفته اشکال ندارد، ولي بعدا نبايد بفروشد .(4)
آيت الله سيستاني: کپي وشکستن قفل سي دي اگر بر خلاف مقررات نباشد، اشکال ندارد ،اگر شکست وخريد وفروش کرد ،پول را مالک مي شود(5)
با توجه به اختلاف نظر مراجع: رايت کننده اگر مقلد مرجعي باشد که رايت را جايز نمي داند، نمي تواند رايت کند و رايت کردن جايز نيست.
اگر مقلد مرجعي باشد که رايت را جايز مي داند، مي تواند رايت کند.
البته اگر نرم افزار مربوط به کشورغير اسلامي باشد که سر جنگ با اسلام وجمهوري اسلامي را داشته باشد مانند اسرائيل رايت و کپي کردن آن اشکالي ندارد.
آنچه در فتواها آمده اگر چه در مورد سي دي ها و نرم افزارها است ، اما در موارد ديگر مانند مورد سوال نيز جاري است.
بنابراين اگر اجازه دانلود از موسيقي داده شده ، يا گذاشته شده تا اگر کسي هم خواست ، دانلود نمايد ، اشکال ندارد.
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظريه مرجع شما پاسخ بدهيم .

پي نوشت:
1. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع ،ج 3، ص 131-132.
2. استفتا از دفتر آيت‏الله فاضل،و جامع المسائل، ج 1، س 1419.
3. استفتاآت از آيت الله بهجت ج3،س 4090و4099 .
4. استفتاآت ،ج3،س1547و1548.
5. سوال حضوري از دفتر معظم له.

****

اگر برنامه دانلود کردن آزاد در سايت هاي معتبري باشد که انسان يقين پيدا مي کند که با اجازه مؤلف کتاب جهت دانلود گذاشته شده است ، مانند سايت مراجع که بدون رضايت مؤلف اين کار را انجام نمي دهند، دانلود کردن و استفاده کردن از آن اشکال ندارد.
اما اگر در سايت هاي غير معتبر باشد ، به نظر آيت الله بهجت بايد رضايت مؤلف کتاب يا توليدکننده نرم افزار ثابت شود .(1)
پي نوشت:
1. سؤال تلفني (7743272-0251) از دفتر آيت الله بهجت.
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .