عده ای از نوجوانان و جوانان در پاسخ به این سوال که چرا از ظواهر و پوشش عرفی متدینین استفاده نمی کنید چنین می گویند : ما هنوز باور و اعتقاد عمیق و کاملی به اسلام پیدا نکردیم و اگر پوششی داشته باشیم که در جرگه متدینین و مذهبی ها قرار بگیریم ، مصداق منافقین –که از کفار هم بدتر هستند – هستیم لذا پوشش و البسه ای را اختیار می کنیم که ما را جزو این گروه محسوب نکنند ؟ یا افرادی دیگر به جهت اینکه شاید گاهی اعمال نادرست و نامطلوبی از آنان سر بزند که مردم آن را به حساب دین و مومنان نگذارند ، از پوشش متناسب با این افراد استفاده نمی کنند ؟ آیا استدلالات این افراد درست است ؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
قرآن کريم در گزارشي از ماهيت دروني برخي افراد اطلاعت جالبي مي دهد . در آيه پنج سوره قيامت مي فرمايد : بل يريد الانسان ليفجر امامه.
براساس مفهوم اين آيه يک دسته از افراد راحت طلب و مسؤليت گريز براي آن که در انجام هر کاري و ارتکاب هر گناه و منکري و ناديده گرفتن هر فرمان و دستورپروردگار آزاد باشند و نخواهند در برابر پرسش هاي جامعه و حکومت و مردم پاسخگو باشند ، برخي از اصول اعتقادي را منکر مي شوند ، يا مسئله را جوري بيان مي کنند که بيانگر شک و ترديد باشد .با اين گونه
اظهارات مي خواهند بگويند ما هنوز در شک و ترديد هستيم ، اما بدانيد که اين ها جهت فرار از مسؤليت ها و پاسخگو بودن کار کرد هاي شان اين حرف ها را مي زنند .
در گزيده تفسير نمونه آمده است :
در اين آيه (آيه 5) به يكى از علل حقيقى انكار معاد اشاره كرده، مىفرمايد: انسان شك در معاد ندارد «بلكه او مىخواهد (آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قيامت) در تمام عمر گناه كند»! (بل يريد الانسان ليفجر امامه).
او مىخواهد از طريق انكار معاد، كسب آزادى براى هرگونه هوسرانى و ظلم و بيدادگرى و گناه بنمايد، هم وجدان خود را از اين طريق اشباع كاذب كند، و هم در برابر خلق خدا مسؤوليتى براى خود قائل نباشد.(1)
اگر دنبال حقيقت باشند ، راه صحيح ماندن در شک و ترديد و پوشيدن لباس غير متدينين و خود را در لباس بيگانه و کفار ظاهر کردن نيست ، بلکه راه درست پرسيدن و تحقيق کردن و مطالعه کردن است .
يکي ديگر از دام هايي که شيطان براي همراه ساختن با خود برخي از ساده انديش هاي ، سطحي نگر استفاده مي کند، اين است که آنان را به بهانه هايي به ترک برخي مستحبات و گاهي واجبات يا انجام برخي مکروهات و يا گناهان وادار مي کند مثلا از رفتن به مسجد و شرکت در نماز جماعت يا خواندن نماز اول وقت به بهنه ريا بودن باز مي دارد . اين خبيث در ذهن افراد تلقين مي کند که از اين جهت به مسجد يا نماز جمعه يا جماعت و يا در عزادري ائمه اطهار شرکت مي کني که مردم شما را ببينند و چنين و چنان بگويند . پيدايش اين توهمات باعث مي شود عده اي ساده لوح خود را از بسياري از فضايل محروم کنند. وقتي شيطان احساس پيروزي کرد و توانست انسان را يک قدم به عقب نشيني وادار کند ، جرئتش زيادتر مي شود . تلاش مي کند قدم به قدم او را از مسير خارج مي کند ، (2)يکي از آن دام ها سخن نادرستي است که برخي افراد جهت فرار از مسؤليت و پاسخگو بودن در برابر وجدان خود و انسان ها مي گويند. شايد گاهي اعمال نادرست و نامطلوبي از آنان سر بزند که مردم آن را به حساب دين و مومنان نگذارند .مردم به خوبي مرز بين دين و مدعيان دينداري را مي دانند و با صداي رسا مي گويند:
اسلام به ذات خود ندارد عيبي هر عيب که هست از مسلماني ماست.
پي نوشت ها :
1. برگزيده تفسير نمونه ، ج5 ، ص 341 .
2. رجوع شود به کتاب شريف چهل حديث امام خميني و معراج السعاده مرحوم نراقي ، مبحت اخلاص و ريا .