پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

پرسش:  میخواستم بدونم من که توی روز 5/4 از مشروبات الکلی استفاده کردم و به مدت چهل روز نمازم قبول نیست.راهی وجود داره که بتونم روزه بگیرم؟

پاسخ:
1)با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباط تان با اين مركز؛
خوردن مشروب از گناهان كبيره است كه لازم است براي آن توبه نماييد. توبه پشيماني از گناه و عزم و تصميم براي ترك هميشگي آن است.
اما در مورد نماز و روزه، لازم است كه آن ها را حتماً به جا‌ آوريد . نماز و روزه شما صحيح و درست است. هيچ گناهي حتي گناه شرابخوري نبايد مانع از انجام واجبات ديني شود.
گناه شرابخواري همانند گناهان ديگر، مانع از پيوند و نزديكي انسان به خدا مي شوند .انسان با توبه مي تواند مانع را برطرف نمايد. در عين حال كه انجام عبادات و كارهاي نيك نيز مي تواند گناه انسان را پاك نمايد.
اينكه در روايات آمده كه نماز شخص مشروب تا چهل روز مورد قبول خدا نيست، اولاً در صورتي است كه شخص توبه از اين گناه نكرده باشد .ثانياً‌ موضوع قبولي يك عمل، با صحيح و درست بودن‌آن تفاوت دارد. شخص مشروب خوار حتي اگر توبه نكند، نماز و روزه اش درست و صحيح است . رفع تكليف ديني مي كند. چنين شخصي دِين نماز و روزه به گردنش نخواهد بود، اما قبولي عمل به طهارت و پاكي شخص و عمل او بستگي دارد. نه تنها شراب خوري بلكه گناهان ديگر نيز مانع قبولي اعمال نيك انسان خواهند بود، اما هيچ كدام از آن ها مانع از انجام عبادات نمي شوند. گرچه در خصوص شراب خوري ، به عدم قبولي تا چهل روز اشاره شده است.
بنابراين از هم اكنون بايد شروع به خواندن نماز و روزه خود كنيد . ترديدي در درستي آن نداشته باشيد. براي قبولي نماز و روزه نيز لازم است كه از گناه خود توبه نماييد.
موفق باشيد.