پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام و تشکر از زحمات شما

1.کدام مراجع ازدواج موقت را بدون اذن پدر باری دختر باکره را صحیح دانسته اند؟لطفا نام آنها را بگویید

2.شرایط رجوع به مرجع دیگر در صورت دادن فتوای احتیاط واجب توسط مرجع شخص را بگویید(برای مثال اینکه در احتیاط واجب میشود به مرجع مرده رجوع کرد؟)

3.در صورتی که مرجع بنده در این مورد(ازدواج موقت بدون اذن پدر برای دختر باکره) احتیاط واجب داده باشد در حال حاضر من به کدام یک از این مراجع می توانم رجوع کنم.که از لحاظ شرعی ازدواج موقت من بدو ن مشکل شرعی باشد (با توجه به تمام شرایط شرعی برای رجوع به مرجع دیگر در احتیاط واجب) 

پاسخ:
با سلام
در اين که در ازدواج (دائم يا موقت) دختر باکره اي که به حد بلوغ رسيده و رشيده ، يعني مصلحت خود را تشخيص مي­دهد، اذن پدر شرط است يا نه، پنج نظر هست:
ا: به نظرآيات عظام: امام خميني، شبيري زنجاني، شيخ جواد تبريزي، نوري همداني وسيستاني ، اذن پدر لازم است. البته آيت الله سيستاني در دختري که متصدي امور زندگي خويش باشد، اذن پدر را بنا بر احتياط واجب لازم مي داند، نه به فتوا.
ب: به نظر آيات عظام: خامنه اي، مکارم شيرازي، اراکي، خوئي، فاضل لنکراني، صافي، وحيد خراساني بنا بر احتياط واجب اذن پدر لازم است.
ج : به نظر آيت الله بهجت اذن پدر تکليفاً لازم است، يعني اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود ، عقد صحيح است، ولي فردي که بايد اجازه مي گرفت و نگرفته، معصيتکار است .(1)
د: به نظر آيت الله سيد صادق روحاني، و آيت الله گرامي، و آيت الله گلپايگانى، اذن پدر لازم نيست، ولي خوب است رعايت شود.(2)
ه: به نظر آيت الله صانعي اذن پدر در عقد دائم اذن لازم نيست، ولي در عقد موقت لازم است.(3)
هر كس بايد به فتواي مرجع خود عمل نمايد.
چنانچه مرجع تقليد احتياط واجب گفته است، مي توان به مرجع ديگر مراجعه نمود. مراجعه به مرجع ديگر كه اجازه پدر را لازم ندانسته، در صورتي صحيح است كه به نظر شخص مقلد، اين مرجع بعد از مرجع او اعلم از ديگران يا حداقل مساوي با ديگران در اعلميت است؛ بنابراين اگر بعد از مرجع خودتان به نظر شما، يكي از مراجع« آيت الله سيد صادق روحاني، و آيت الله گرامي، و آيت الله گلپايگانى، آيت الله بهجت» اعلم از مراجع ديگر يا مساوي با آن ها باشند، مي توانيد به فتواي آن ها مراجعه كرده و عقد موقت يا دائم بخوانيد.
ضمناً لازم است نسبت به خطرات اين نوع عقد نيز كاملاً آگاه باشيد. خطبه عقد موقت تنها در صورتي به صلاح شما است كه مقدمه اي براي خواندن عقد دائم شده ؛ از رفتارهاي جنسي گسترده و بي حد و مرز پرهيز نموده، يا در ضمن عقد شرط نماييد.

پي نوشت ها:
1. توضيح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376؛
رساله آيت الله وحيد، مسئله 2385؛
سوال تلفني از دفتر آيت الله خامنه­اي در قم و دفتر آيت الله نوري .
2. آيت الله سيد صادق روحاني، سوال حضوري از محضر ايشان؛
آيت الله گرامي، توضيح المسائل، مسئله2603؛
آيت الله گلپايگانى، مجمع المسائل، ج 4، ص 305، سوال 843.
3. آيت الله صانعي، توضيح المسائل، مسئله 2412.