پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام و طاعات شما قبول. من دختری هستم که مذهبی هستم با پسری ازدواج کرده ام که تنها به نظر مذهبی می رسد. بسیاری از احکام را رعایت نمی کند و نمی داند و حاضر به یادگیری هم نیست. مشکلات بسیاری با ایشان دارم که یکی از آنها دست دادن ایشان با نامحرمان است که از دوران کودکی در وی نهادینه شده است. حال با توجه به اینکه ایشان روزه دارند این کار را تکرار می کنند خواهش من چند موردی است 1. راهنماییم کنید تا ایشان را به ترک این کار ترغیب کنم زیرا ایشان حاضر نیستند به دیگران مستقیم بگویند که این کار را نمی خواهند انجام دهد. 2. در این حال که روزه دار هستند آیا این کار روزه ایشان را باطل می کند در هر دو صورت مثبت یا منفی بودن حکم آن چیست؟ 3. آیا کتابی در این زمینه هست که به من کمک کند در آخر التماس دعا برای صبر بیشتر از شما و دوستانتان دارم. کاملا برایم مشهود است که از دختری سرزنده و شاداب تبدیل به فردی افسرده شده ام که تنها سلاحم گریه کردن است. ضمنا ایشان مقلد هیچ مرجع تقلیدی نیستند با تشکر

پرسش: دست دادن با نامحرم شرح : دختري هستم که مذهبي هستم .با پسري ازدواج کرده ام که بسياري از احکام را رعايت نمي کند و نمي داند و حاضر به يادگيري هم نيست. مشکلات بسياري با ايشان دارم که يکي از آن ها دست دادن ايشان با نامحرمان است که از دوران کودکي در وي نهادينه شده است. حال با توجه به اينکه ايشان روزه دارند ،اين کار را تکرار مي کنند . 1. راهنماييم کنيد تا ايشان را به ترک اين کار ترغيب کنم زيرا ايشان حاضر نيستند به ديگران مستقيم بگويند که اين کار را نمي خواهند انجام دهد. 3. آيا کتابي در اين زمينه هست که به من کمک کند ؟
پاسخ: پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط با اين مركز.
تأثير گذاري و ايجاد تحول در روحيه و عملکرد شوهرتان نيازمند زمان است . کار يا فکر و روحيه اي که به تعبير شما از دوران کودکي در وجودش نهادينه شده ، چگونه مي توان با چند جمله يا چند صفحه گفته و نوشته ، و يا در مدت زمان کوتاه تغييرش داد؟
بنا براين لازم است براي رسيدن به هدف مورد نظر چند گام اساسي را با صبر و حوصله کافي بر داشت .
گام اول : قرار گرفتن در مرکز قلب شوهر :
قدم اول براي رسيدن به خواسته و آرزوي صحيح و مشروع اين است که با تدبير و مديريت درست بتوانيد براي خودت در مرکز قلب شوهرت جا باز کنيد . وقتي با محبت وعشق ورزي فوق العاده زباني و عملي توانستيد با هم صميمي شويد و به اصطلاح عشق هم گرديد، آن موقع مي توانيد همه خواسته هاي خود را در ظرف زمان مناسب با شيوه اي درست به او بگوييد و او نيز خواهد پذيرفت . در اين گونه مسايل هر گز با گفتار منطقي و استدلالي، با قهر و غضب . ناراحتي و افسردگي. حتي با روش عاطفي و احساسي محض بدون پيش زمينه مناسب نمي توانيد به خواسته ات برسيد .
گام دوم : تقويت آگاهي و باورها :
آگاهي و باورهاي ديني شوهرت ضعيف است. او در مورد خداشناسي کمبود و نيازهاي زيادي دارد . البته نه در اصل وجود خدا و اثبات آن بلکه در مورد علم و قدرت و ساير صفات کمال و جلال و جمال خدا. او نياز دارد با محتواي آياتي مثل آيه شريفه: أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى؛آيا انسان نمي داند ( که در هر حال و در هر موقعيتي يا جا و مکاني باشد و يا نيت و آروزي هر کاري را داشته باشد ) خدا او را مي بيند ، بيش تر آشنا شود و سر و کار داشته باشد . تا جَذبَه و عشق خدايي در او پيدا شود . آن موقع خود به خود هر کاري را که مورد رضايت خدا نباشد ، هر چقدر هم سخت و دشوار باشد، ترک خواهد کرد .
گام سوم : تقويت جهنم هراسي و بهشت گرايي :
انسان وقتي چيزي يا کسي را نمي شناسد، نه براي آن ارزش و احترامي قائل است و نه از آن ترس و واهمه اي دارد . نه شوق و علاقه اي در او ايجاد مي شود که به سمتش برود ونه رعب و وحشتي در او به وجود مي آيد تا از آن بگريزد . کسي که از سختي ها و شدت عذاب و حسابرسي هاي قيامت و عذاب جهنم اطلاعي ندارد ، در موقعيت هاي مناسب با مسامحه و سهل انگاري هر گناهي را ممکن است ،انجام دهد . يا واجبي را ترک کند . چنان که اگر از کميت و کيفيت نعمت ها ، لذت ها ، و از عمق شادي و نشاط هاي بهشت آگاهي نداشته باشد، انگيزه و شوقي براي انجام واجبات يا ترک گناهان در او نيست . بنا براين لازم است با مطالعه کتاب هاي مناسب در اين موضوع مثل کتاب معاد شهيد دستغيب و معاد شناسي سيد محمد حسين طباطبايي تهراني و کتاب معراج السعاده جنبه جهنم هراسي و بهشت گرايي اش تقويت شود .
گام چهارم : تقويت آگاهي از عواقب اعمال :
غير از آگاهي کلي از انواع و شدت عذاب هاي جهنم و انواع نعمت ها و لذت هاي بهشت لازم است از آثار و عواقب برخي کارهاي خوب و بد ، و واجبات و گناهان و محرمات آگاهي داشته باشد . کتاب هاي مفيد زيادي در اين خصوص به زبان فارسي نوشته شده ازجمله :
1- کتاب گناهان کبيره : از شهيد دستغيب
2- آثار و عواقب خطرناک گناهان: از آقاي رسولي محلاتي
3- گناه شناسي : آقاي قرائتي
عزيز گرامي ! سخن پاياني ما با شما اين است که اولا -ناراحتي و افسردگي و پژمردگي را کنار بگذاريد که با اين روحيه جز اين که به خودت و دور نماي زندگي ات ضرر و ضربه وارد کنيد ، هيچ نتيجه ديگري ندارد . اما با محبت و عشق و سر زنده بودن زودتر به هدف مي رسيد .
دوم - لازم است درجه صبر و تحمل و حوصله ات را بالا ببري و سطح توقع و انتظارات و آرزو هاي خود را پايين بياوريد .
سوم- هر کسي( شما ، شوهرت و هرکسي ) خوبي ها و بدي هايي دارد. همان گونه که بدي هاي او را مي بينيد ،خوبي هاي او را نيز ببينيد . بدي هاي شوهرت را به تدريج فراموش کنيد و از صفحه ذهنت پاک نماييد ، ولي خوبي ها را بزرگ ببيند و گاهي در پيش شوهرت از آن ها ياد کنيد و از شوهرت به خاطر آن ها تشکر کنيد . اگر به شوهرت بگوييد از اين که اين خوبي ها در شما هست ،من به داشتن شوهري مثل شما افتخار مي کنم ،زمينه مناسبي براي در اختيار گرفتن مر کز قلب او را فراهم کرده ايد .
چهارم-شيوه ها و راهکارها و کيفيت تأثير پذير انسان ها متفاوت است . نزديک ترين فرد به هر زن و مردي ، همسر اوست . در هر کاري رگ تأثير پذيري او را شناسايي کنيد . و از همان راه وارد شويد تا نتيجه بگيريد. مثلا در برخي کارها لازم است از برهان و استدلال استفاده کرد ، نبايد به سراغ بهره گيري از عواطف و احساسات رفت و به عکس . يا در بعضي کارها اگر با او صحبت کنيد، نتيجه دلخواه نمي گيريد اما اگر فلان فاميل يا دوست با او صحبت کند ،بدون آن که بفهمد با سفارش شما بوده ، نتيجه مطلوب به دست مي آيد .
پنجم : پيشرفت همه امور زندگي و تحول روحيه و عملکرد شوهر به تدبير و مديريت شما بستگي دارد . پس با مطالعه کتاب هاي مفيد اين مهم را به منصه ظهور برسانيد .از جمله کتاب هاي مفيد در اين خصوص عبارتند از :
1- آيين همسر داري ، ابراهيم اميني
2. ازدواج مكتب انسان سازي ، شهيد دكتر پاك‏نژاد
3- بهشت خانواده، دكتر مصطفوي
4- همسران برتر، دكتر غلامعلي افروز
5- خانواده متعادل، شرفي
6- خانواده متعادل، صافي
7- نقش دين در خانواده : صادق احسان بخش
8- خانواده ، عشق ، استواري ، احمد حيدري

پرسش: . در اين حال که روزه دار هستند آيا دست دادن به نامحرم) روزه ايشان را باطل مي کند؟

پاسخ: دست دادن با نامحرم هرچند از گناهان است و بايد از اين كار توبه كرد ،ولي باعث باطل شدن روزه نمي گردد.