پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

بايد براي دير شدن ازدواج چه بكنيم؟ من 27 سالمه و حدوئ ده ساله آرزوي ازدواج دارم ولي تا حالا نشده خيلي هم سختگير نيستم ولي نمي دونم چرا نميشه؟؟؟؟!!! خيلي روحيم خرابه اصلا داغونم مشكل ديگه اينكه خواهر بعدي كهيك سال كوچيك تره هم ازدواج كرده ولي من...... ميترسم خواهر كوچيكم هم بره ولي من نرم خيلي دلم مي خواد بدونم مشكل چيه؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
متأسفانه مشکل شما يعني نداشتن خواستگار جدي و ازدواج، يکي از مشکلات رايج در ميان دختران امروزي است. اين مشکل بسيار فراگير شده و اختصاصي به شما و وضع تان ندارد. با توجه به شرايط موجود، نداشتن حتى يک خواستگار چيز بعيدي به نظر نمي‌رسد، چرا که همه ما در پيرامون خود شاهد دخترهايي بسيار شايسته‌اي هستيم که به هر دليلي حتى يک خواستگار نداشته‌اند، در حالي كه خواستگاران متعددي داشته ايد كه به دلايل مختلف نتوانستيد با آن ها ازدواج نماييد.
حال توجه شما را به چند نكته جلب مي كنيم:
1ـ چه بپذيريد چه نپذيريد، از جانب خداوند حکيم تقديري مثبت داريد. تقدير زيبا نه با عجله شما به جلو مي‌افتد و نه با عدم جلوه‌گري و خودنمايي شما به عقب، پس با کمال آرامش و طمأنينه فقط به يک چيز بينديشيد، آن هم خويشتنداري همه جانبه تا زمان مقدّر و در خواست تقدير مثبت از جانب خداوند.
2ـ از تمرکز بر اموري که فقط تا حدي در حيطه اختيار شما (آمدن خواستگار) است و بيش از آن از عهده شما خارج است، پرهيز نماييد. با دورانديشي بيش تر، تمرکز خود را به ساير امور اختياري مثبت منتقل نماييد. بايد دانست دعا و راز و نياز شما نيز نبايد فقط متمرکز در اين موضوع گردد. کم نيستند افرادي که در دعاي خود ره افراط مي پيمايند و پس از ناکامي ظاهري(به خاطر عدم مصلحت و حکمت الهي) از خدا رويگردان مي گردند. بنابراين هيچ گاه از رحمت بيکران الهي نااميد نباشيد. همواره خواهان امور دنيايي و عقبايي با قيد مصلحت و حکمت از خداوند حکيم باشيد، نه استجابت دعا و برآورده شدن حاجات به هر قيمتي. پس از بي قراري و عجز ولا به افسرده ساز (حتي به صورت دعا) به شدت بپرهيزيد. تأخير در برخي امور به ظاهر مثبت و ضروري از بي‌توجهي خداوند به امور بندگانش نشأت نمي‌گيرد.
3ـ به نظر مي‌رسد اضطراب شما از حد معمول بالاتر است. اگر کمي در خود بنگريد، دغدغه ازدواج در کنار دغدغه‌هاي ديگر ريشه در اضطراب بالاي شما دارد. افراد مضطرب معمولاً به افکار وسواس‌گونه مانند فکر وسواسي در مورد ازدواج و... دچار مي‌شوند.
هر چيزي که سطح اضطراب شما را پايين بياورد ، در کاهش تمايل آسيب‌زاي شما به مقوله ازدواج بسيار مؤثر است.
4ـ با توجه به تجربه گرانقدر 27 ساله بايد هرگونه دلسردي و مأيوس شدن از ناکامي‌هاي کوچک و بزرگ را به صفر برسانيد. با صبر و حوصله فراوان به مسائل تلخ و شيرين دنيا بنگريد.
5ـ همواره به خود گوشزد نماييد که سن من براي ازدواج به هيچ عنوان دير نشده، حداقل تا 35 سالگي فرصت براي ازدواج موفق را خواهم داشت. اين نکته را به هيچ‌عنوان خود فريبي قلمداد نکنيد . به يادآوري هر روزه اين نکته ملتزم باشيد.
6ـ خانه بخت را منحصر در ازدواج ندانيد . همه برگه هاي زندگي را در موضوع ازدواج خرج نکنيد. چه بسا زنان بسيار تأثير گذاري در جامعه بوده اند که در پرتو تحصيل و اشتغال مولد، نه صرفاً ازدواج به خانه بخت واقعي خود راه يافته اند.
7-سعي نماييد با اشتغال به اموري مانند ورزش سنگين، تنفس عميق، توسعه در روابط با دوستان همجنس، به ساده‌سازي ذهني ازدواج بپردازيد. هرگونه بغرنج‌سازي و تمرکز افراطي بر موضوع ازدواج به هيچ وجه زيبنده خواهر با تجربه‌اي مثل شما نيست. با مديريت ذهني بيش تر مي‌توانيد تفکر در زمينه ازدواج را فقط به زمان‌هاي خاصي که خواستگار داريد، محدود کنيد. در زمان‌هاي ديگر ذهن خود را صد در صد به امور مثبت ديگر معطوف سازيد.
8- براي رهايي از افکار پريشان و بغرنج ساز به مطالعه کتاب هاي تاريخي و زندگي نامه و شرح حال بزرگان بپردازيد. ببينيد که دنيا با همه عرض و طولش کوچک تر از آن است که بخواهيم با کوچک ترين ناکامي افسرده گرديم و با بزرگ ترين کاميابي ها خشنود.
9ـ با تقويت روحيه مذهبي خود و با نيم نگاهي به پيامبراني که (در نهايت محبوبيت نزد خدا) تا پايان عمر مجرد ماندند، به تجرد ناخواسته خود معنايي ديگر ببخشيد. از هر گونه تفسير افسرده‌وار و پريشان کننده از آن پرهيز نماييد. سال‌هاي تجرد شما هرچند بسيار براي شما گران تمام شده ، ولي بستر مناسبي براي ارتقاي درجات شما در دنيا و آخرت فراهم آورده است. کوچک‌ترين سختي شما در اين راه از ديدگاه عدل الهي مخفي نخواهند ماند و فوق تصور شما جبران خواهد شد.
10- نقش واسطه ها در معرفي دختران خوب و شايسته و دم بخت را کم نگيريد.
11- در جلسات مذهبي و به طور کلي در جمع هاي زنانه حضور فعال داشته باشيد. ضمن حفظ کرامت و شخصيت و وقار، انساني بشاش و خوشرو و پر انرژي باشيد. مطمئناً هم در شادابي و طراوت شما و هم در جلب نظر ديگران بسيار موثر خواهد بود.
چند نکته:
ا- همه خاله ،عمه ها ،زن دايي ها ،زن عموها و دختران آن ها و به طور کلي زنان فاميل و غير فاميل مي توانند سامانه مطمئن و ايمني براي معرفي پسران دم بخت به شما و ديگر دختران دم بخت باشند .بدون حرکت خداپسندانه از سوي شما و والدين شما برکتي نازل نخواهد شد. پس ضمن تمرکز زدايي از موضوع خواستگار با نشاط و سرزندگي در بسيج کردن فاميل از طريق مادر يا خواهرتان(يا هر کسي که شما لايق اين امر مي دانيد)کوشا باشيد.
ب- با دست روي دست گذاشتن و تکيه مرضي بر دعاهاي افسرده وار هيچ مشکلي حل نخواهد شد . بايد با نشاط و سرور به جنگ مشکلات ريز و درشت رفت.
در صورت تمايل مي توانيد با مشاوران اين مرکز با شماره 09640 بدون کد و هزينه تماس حاصل نماييد.
موفق باشيد.