پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام من جواني هستم 28 ساله و دانشجو. اهل نماز و دين. تا كنون با كسي ارتباط نداشته و مرتكب حرام نشده ام. امكان ازدواج ندارم و از نظر مالي در مضيقه شديد هستم و از نظر كار و درس هم اوضاعم مشخص نيست. بفرماييد آيا براي جلوگيري از گرفتاري در فساد جنسي و آلوده شدن به گناه مي توانم با كسي صيغه و ازدواج موقت داشته باشم؟ آيا از نظر دين كسي كه در شرايط من است مي تواند چنين كاري انجام دهد؟ خواهشمندم كه كمك و راهنمايي ام كنيد. با تشكر

پرسشگرگرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
پيش از هر چيز روح خويشتندار شما را ارج مي‌نهيم و توجه شما را به نکات ذيل جلب مي‌نماييم:
1ـ به هيچ وجه خود را دست و پا بسته فرض نکنيد و با يک جمله « امکان ازدواج ندارم» کار را تمام شده فرض نکنيد. ازدواج زمان بر است و بايد با صبر و آرامش به برطرف کردن موانع آن پرداخت.
براي كسي كه به علت نداشتن همسر موجب افتادن در گناه مي شود،ازدواج واجب است . روشن است كه واجب يعني اقدام، يا فراهم كردن شرايط آن.
2ـ ازدواج موقت هر چند پاسخي جزئي به نياز شماست، ولي در بسياري موارد باعث تشديد غير قابل کنترل نياز جنسي مي‌گردد.
تا قبل از تجربه روابط جنسي، کنترل قواي جنسي به مراتب سهل‌تر از بعد تجربه روابط مي‌باشد. اين نکته مهمي است که در صورت عدم توجه به آن، فرد را خواسته يا ناخواسته وارد گرداب غرايز غير قابل مهار مي‌نمايد. به عنوان مثال يک رابطه کوتاه يک ساعته روزها يا ماه‌هاي متوالي شما را درگير پيدا کردن مورد جديد ازدواج موقت مي‌نمايد.
افرادي كه وارد حيطه ازدواج موقت مي شوند به طور ناخودآگاه ازدواج دايم را با بهانه هر چه بهتر شدن وضعيت زندگي به تأخير مي اندازد و آسيب هاي خاص خودش را دارد از طرفي به دليل تجارب مختلف گذشته ، پايبندي به يك همسر در ازدواج دايم بسيار دشوار است و با يك احساس ناملايمتي در زندگي و به وجود آمدن جرأت در ارتباط با جنس مخالف احتمال ارتباط در خارج از خانواده و به وجود آوردن نيازها و كمبودهاي احتمالي در همسر خود بشود.
3ـ از نظر روان‌شناختي ازدواج دائم و خويشتنداري همه جانبه در شرايط حاضر از ازدواج موقت کم حاشيه‌تر است. چه بسا در صورت عدم امکان ازدواج دائم ،خويشتنداري همه جانبه از بسياري جهات از ازدواج موقت براي شما سهل‌تر و کم آسيب‌تر باشد.
4ـ متأسفانه هيچ مرکز رسمي يا غير رسمي متولي ساماندهي بحث ازدواج موقت نيست. از طريق رسمي نمي‌توانيد به مورد مناسب خود دست يابيد. افراد خواهان اين موضوع بايد با پرس‌ و جوي شخصي و ارتباط با افراد دست اندرکار به اين مهم دست يابند. سازمان ملي جوانان بعضاً در اين مورد داراي اطلاعات کلي مي‌باشد که نيازمند پي‌گيري مي‌باشد.
5- مشكلاتي كه فرموديد در زندگي متأهلي وجود دارد و خيلي از افراد با محدوديت هاي اقتصادي بعد از ازدواج رو به رو هستند و افرادي هم در دوران نامزدي ادامه تحصيل مي دهند اما نقطه مثبت اقدام به ازدواج دايم اين است كه فرد از سردرگمي خارج شده و به دليل احساس مسوليت بالا پشتكار بيشتري نسبت به تحصيلات و پيدا كردن شغل خواهيد داشت در حالي در ازدواج موقت احساس مسوليت براي به وجود آوردن شرايط زندگي وجود ندارد.
5ـ تجربه مراجعان نشان مي‌دهد ورود در اين عرصه با حفظ شراي آن، هر چند در ابتدا صد در صد شرعي مي‌باشد، ولي در ادامه شما را به وادي‌هاي غير شرعي (مانند نگاه خارج از چارچوب به زنان به بهانه پيدا کردن مورد، ورود تدريجي در باندهاي غير سالم، تمرکز شبانه روزي بر اطفاي غريزه و...) مي‌کشاند.
چه بهتر که در حد امکان از ورود ناشيانه به اين وادي پرهيز نماييد .در صورت يافتن مورد مناسب زمان صيغه را طبق ضوابط شرعي به مدت‌هاي طولاني‌تر مثلاً چند ماه يا چند سال افزايش دهيد. صيغه‌هاي کوتاه مدت عمر شريفتان را در کوچه پس کوچه‌هاي مورد يابي تلف خواهد کرد.
اميد است با بازنگري همه جانبه روزنه‌هايي هرچند اندک براي ازدواج دائم (که در پرتو تلاش شبانه‌روزي شما مسير است) بر خود بگشاييد . تا آن زمان با تعديل قواي جنسي خود را از چاله به چاه اميال نيفکنيد.
موفق و سربلند باشيد.