امام جواد عليه السلام: امروز و فردا كردنِ بسيار ، سرگردانى است. تحف العقول
پرسش 1:
َشرايط ازدواج شرح
در مورد اينکه دختري شرايط ازدواجش را يکي حق طلاق با زن و ديگري آزادي کامل حتي مسافرت هاي برون مرزي بدون اجازه شوهر داشته باشد ،چه جوري او را قانع کنيم؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي باسلام و تشکر از ارتباطتان با اين مرکز :
شرايط اين دختر بسيار مشکوک و غير مطمئن به نظر ميرسد.
بديهي است گذاشتن اين شرايط نه يک تقاضاي ساده و معمولي بلکه از فلسفه زندگي و نحوة نگرش ايشان به روابط زن و شوهر در خانواده حکايت دارد كه اصلاً نمي تواند با نظام خانواده در اسلام هماهنگ باشد.
اگر کمي از فضاي احساسي که در آن هستيد، فاصله بگيريد، درخواهيد يافت که «آزادي کامل حتى مسافرتهاي برون مرزي بدون اجازه شوهر»، بستر بسياري از رفتارهاي نابهنجار در آيندهاي نزديک را فراهم ميآورد. اين موضوع حتى در صورت اقناع صد در صدي ايشان (يعني قبول اجازه گرفتن از شوهر در سفرهاي آتي) مشکلساز خواهد بود.
حتى اندک باقيمانده اين تفکر غير مسئولانه سايههايي از ترديد بر انتخاب همه جانبه و ملاکمند شما خواهد افکند. قانع کردن ايشان به اجازه گرفتن ،بحثي انحرافي به نظر مي رسد، چرا که در صورت پذيرش و اقناع اوليه ايشان نيز هيچ ضمانت اجرايي براي پايبندي و تعهد ايشان به اين مسئله در ادامه زندگي وجود نخواهد داشت.
تشکيل زندگي موفق مبتني بر انتخاب دقيق و ملاکمند شما مي باشد. بيش از آن که انتخاب شما عقلاني باشد ،احساسي است و اين در آيندهاي نزديک چه بسا به ضرر شما تمام خواهد شد.
در ازدواج موفق شرايط «اينجا» و «اکنون» همسر ملاک است . نميتوان به اميد هواي تازه تر به تغيير پس از ازدواج دل خوش کرد.
در زمينه اجازه حق طلاق به صورت مطلق نيز اين مشكل به نحو حادتر بروز خواهد كرد. شايد ايشان حق طلاق را در شرايط خاص ، مانند كتك زدن ، اعتياد همسر و... بخواهد كه اين تا اندازه اي موجه است ، اما حق طلاق به طور مطلق دادن به زن ، نه با عقل سازگار است ، نه با شرع و نه با عرف و نظام و ساختاري خانواده در اسلام و نظام اجتماعي.
ساده ترين دليل آن اين است كه زن با ازدواج ، حق گرفتن مهريه را به صورت كامل دارد . هر زمان خواست بايد شوهر به او بدهد ، حال ما به چنين زني ( با صرف نظر از شخص خاص) اجازه بدهيم كه هر وقت خواست طلاق بگيرد، نتيجه آن كاملاً روشن است. زن مي تواند با دليل و بدون دليل طلاق بگيرد. در اينجا هيچ مسئوليتي متوجه او نيست، بلكه مي تواند سود و منفعت نيز ببرد ، اما مرد با ازدواج تعهدات بسياري را پذيرفته و نمي تواند به راحتي طلاق دهد.
از جنبه هاي عاطفي و احساسي بودن زنان و زود تصميم گرفتن و... صرف نظر مي كنيم كه به راحتي مي توانند طلاق بگيرند ، يا تحت تأثير ديگران قرار گيرند.
با توجه به همين مسائل ، اسلام حق طلاق را به صورت مطلق به زنان نمي دهد.
وجود اين شرط در خانواده ، بدون در نظر گرفتن همه آن موارد آسيب زا ، نظام خانواده را متزلزل و مديريت و اقتدار مرد را درون خانواده از بين مي برد كه براي هيچ خانواده اي حتي زنان و فرزندان نيز مثبت و مفيد نيست و بستر بسياري از اختلافات و کشمکشهاي آينده خواهد شد.
در هر صورت حق انتخاب با شماست . گوشه هايي از افق آينده را براي تان بيان كرديم تا بتوانيد بهتر و آگاهانه تر تصميم بگيريد.
ازدواج با دختري با شرايط ساده تر و با مولفه هايي را كه معقولتر و کمآسيبتر است ، از نظر دور نداريد.