پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام علیکم من برای اولین بار از سایت شما بازدید می کنم.من می خواستن یک روحانی خوش قلب رو پیداکنم تا بتونم یه چیزی بپرسم .من می خوام بپرسم که کدوم دعایی رو اگه ما به خدا بکنیم اون مارو از این دنیا میبره ودر واقع ما رو از رنج وسختی زندگی به سرای باقی می فرستد؟خواهش میکنم جوابمو بدید خیلی سعی کردم که خود کشی نکنم چون میدونم گناه است می خوام خود خدا منو از این دنیا ببره.شما رو به شرافتتون قسم میدم که این سوال رو پاسخ بدید.

پرسش 1:
ودکشي خدايي احسان شرح : کدوم دعايي رو اگه بکنيم اون مارو از دنيا مي بره ودر واقع ما رو از رنج وسختي زندگي به سراي باقي مي فرستد؟

پاسخ:
2@@پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
آرزوي مرگ کردن از مکروهات است؛(1) بلکه نيکو آن است که شخص بگويد:
«... اللّهمّ أحْيني ما کانَتِ الحياةُ خَيراً لِي وتَوفّنِي إذا کانَتِ الوَفاةُ خيراً لِي؛(2)
پروردگارا، اگر خير و سعادت من در زنده بودن است، مرا زنده بدار . اگر در مرگم است،‌مرا بميران». اماخودکشي امري حرام و از گناهان بزرگ است. تنها گناهي است که بعد از آن هيچ گاه انسان فرصت توبه و پشيماني از آن و بازگشت دوباره را نخواهد داشت.
دوست عزيز، خودکشي دلائل مختلفي مي تواند داشته باشد مانند مشکلات اقتصادي (فقر و بيکاري) ،ناراحتي رواني(افسردگي،نااميدي) ،ضعف اعتقادي(پوچ گرايي ، عدم شناخت خدا و روز قيامت) . انگيزه خودکشي در افراد بستگي به روحيات شخص و مشکلات او دارد. درنامه خود به اين نکته اشاره نکرده ايد که انگيزه شما ازتصميم به خود کشي چيست ؟
آيا با آرزوي مرگ و رفتن به سراي باقي مشکلات حل مي شود و يا ورود به سراي باقي اول سختي و مشکل است ؟ به داستان ذيل توجه کنيد:
رسول خدا به عيادت بيماري رفت، بيمار از درد مي‌ناليد، وي در آن حال آرزوي مرگ کرد. پيامبر فرمود: «آرزوي مرگ نکن، زيرا اگر نيکوکار باشي، بر نيکي‌ات افزوده مي‌گردد .اگر بدکار باشي، تأخير مرگ تو را فرصتي مي‌باشد که از حقداران خود رضايت طلبي، پس هيچ‌گاه آرزوي مرگ مکن».(3)
آري ، نعمت وجود و هستي و زندگي در اين جهان از نعمت‏هاي بزرگ الهي است . كسي كه آرزوي مرگ مي‏كند، گويا اين نعمت بزرگ را كفران كرده و آن را ناديده مي‏انگارد.
با توجّه به اينكه خداوند انسان را به اين جهان آورده، بايد هر چه بيش تر از فرصت استفاده كند .بهترين بهره برداري را از زندگي اين جهان داشته باشد. بهره‏اي كه همراه با كمال انساني و تقرّب به خدا باشد و سبب نجات در آخرت شود.
بنابراين بهتر بود به جاي اينکه آرزوي مرگ مي کردي و از ما در خصوص دعايي که مرگ شما را برساند، استمداد مي کردي ، از مشکلات خود صحبت مي کردي تا شايد بتوانيم گرهي از مشکلات شما را باز کنيم.
هنوز نيز دير نشده . درصورت تمايل مي‌تواني با مشاوران اين مرکز با شمارة تلفن (09640) بدون کد و هزينه و با شمارة (7743183 ـ‌0251) که هر دو به طور کامل سرّي مي‌باشند، تماس حاصل نماييد و ازهمکاران کمک بگيريد.
در پايان ديدگاه قرآن را در مورد خود کشي بيان مي کنيم تا اگر تا کنون در فکر آن بودي، از حال به بعد حتي در افکار خود به آن نينديشي.
از ديدگاه قرآن خودکشي کشتن يک انسان است . قرآن در آيات مختلف اين مسئله را با اهميت فوق‏العاده‏اى ذكر كرده است، تا آن جا كه قتل بى‏دليل يك انسان را همانند كشتن تمام مردم روى زمين معرفى مى‏كند: مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِى الأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيْعاً*
آن كس كه انسانى را بدون اين كه قاتل باشد و يا در زمين فساد كند بكشد، گويا همه مردم را كشته است.
از اين جهت فرقي ميان خود انسان يا شخص ديگرنيست.(4)
شخصي که دست به خودکشي مي زند ، هيچ گاه در شرايط عادي و متعادل به آن روي نمي آورد . با اين همه در اسلام اين مسئله با توجه به شرايط سختي که انسان دست به خودکشي مي زند - نه يک انسان سالم و عادي و ...-گناه بزرگ و غير قابل جبران دانسته شده است .
خداوند در مورد کسي که قتل نفس انجام دهد مي فرمايد : وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً *
هر كس، فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازات او دوزخ است؛ در حالى كه جاودانه در آن مى‏ماند؛ خداوند بر او غضب مى‏كند؛ او را از رحمتش دور مى‏سازد؛ عذاب عظيمى براى او آماده ساخته است.(5)
براي خودکشي چهار مجازات و كيفر شديد اخروى در قرآن ذكر شده ، به طوري که از نظر تشديد مجازات در هيچ مورد از قرآن چنين مجازات شديدى بيان نگرديده است:
1- خلود يعنى جاودانه در آتش دوزخ، مى‏فرمايد: «كسى كه مؤمنى را از روى عمد بكشد، مجازات او دوزخ است كه در آن جاودانه مى‏ماند»
2- خشم و غضب الهى: « خداوند بر او خشم مى‏گيرد».
3- دورى از رحمت خدا: «خداوند او را از رحمتش دور مى‏سازد ».
4- مهيّا ساختن عذاب عظيم: «عذاب عظيمى براى او فراهم ساخته است».(6)

پي‌نوشت‌ها:
1. العروه الوثقي، ج 2، ص 22، فصل لا يحرم کراهه الموت.
2. وسائل الشيعه، ج 2، ص 449.
3. مصطفى حسيني دشتي، معارف و معاريف،‌واژة مرگ.
4. مائده (5) آيه 32.
5.نساء (4) آيه 93.
6. مکارم شيرازي ، تفسير نمونه، ج‏4 ، ص97 .