پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام 1-کارم بصورت دو هفته کار یک هفته استراحت میباشد و محل کارم از موطن دور است که ساعت پرواز هواپیما 6.5 بعداز ظهر از محل کارم میباشد کهبه شهر دیگری غیراز شهر خودم پرواز دارد.ساعت پرواز از این شهر به محل کارم3.5 بعد از ظهر است وساعت حرکت ازشهر خودم12 بعداز ظهر میباشدنماز وروزه به چه صورت است؟ 2-آیا در صورت نعوظ اگر ابی خارج شود غسل واجب است و لباس زیر باید شسته شود ایا فقط با عوض کردن ان میتوان نماز خواند 3-هنوزازدواج نکرده ام ایا میتوانم با یک دختر ازدواج موقت کنم و یا با یک خانم خارجی که ممکنه دین داشته باشد یا نه ازدواج موقت کنم و شرایط ازدواج موقت چیه ایا در ایران جایی هست که بتوانم ازدواج موقت کنم خوشبختانه تا حالا به گناه زنا الوده نشده ام و نمی خواهم که الوده بشوم ولی متاسفانه از نظر عاطفی وجنسی به من فشار زیادی وارد شده و تحملم خیلی کم شده و هنوز شرایط ازدواج ندارم 4-

پرسش: احکام شرح : سلام 1-کارم به صورت دو هفته کار يک هفته استراحت مي باشد و محل کارم از موطن دور است که ساعت پرواز هواپيما 6.5 بعداز ظهر از محل کارم مي باشد که به شهر ديگري غيراز شهر خودم پرواز دارد.ساعت پرواز از اين شهر به محل کارم3.5 بعد از ظهر است وساعت حرکت ازشهر خودم12 بعداز ظهر مي باشد.نماز وروزه به چه صورت است؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
در فرض سؤال که دو هفته در محل کار و يک هفته در وطن مي مانيد و در کم تر از هر ده روز يک مسافرت نداريد، حکم کثير السفر را نداريد.
در وطن روزه شما صحيح است .اگر از وطن بعد از اذان ظهر به محل کار خود پرواز داشته باشيد، روزه آن روز نيز صحيح است،
در محل کار که دو هفته مي مانيد ، در صورتي که قصد ماندن ده روز را در محل کار داشته باشيد و در اين مدت مسافرت به جاي ديگري نرويد، روزه شما در محل کار صحيح است و نماز شما تمام است . اگر از محل کار به طرف شهر خود بعد از اذان ظهر حرکت کنيد ،روزه آن روز نيز صحيح مي باشد.
هم چنين اگر قبل از ظهر از محل کار حرکت کنيد و پيش از اذان ظهر به وطن برسيد يا پيش از ظهر از وطن حرکت کنيد و قبل از اذان به شهري که در آن جا دو هفته مي مانيد برسيد ، روزه آن روز نيز صحيح مي باشد.(1)
اگر جواب مطابق سؤال شما نباشد، در نامه بعدي سؤال خود را واضح تر بنويسيد تا جواب ارسال نمائيم.

پي نوشت:
1. آيت الله بهجت، توضيح المسائل، مسأله 1085 و1385.

پرسش: آيا در صورت نعوظ اگر آبي خارج شود ،غسل واجب است و لباس زير بايد شسته شود ؟ فقط با عوض کردن آن مي توان نماز خواند؟

پاسخ:
حکم مني را ندارد. در توضيح المسايل آيت الله بهجت آمده است :
اگر رطوبتى از انسان خارج شود و نداند منى است يا بول يا غير اين ها چنانچه با شهوت و جستن بيرون آمده و بعد از بيرون آمدن آن ، بدن سست شده، آن رطوبت حكم منى دارد، بلکه اگر فقط با شهوت و جستن باشد، ثابت شدن حکم مني خالي از وجه نيست ؛ اگر هيچ يک از اين سه نشانه را نداشته باشد ، حکم مني ندارد . در مريض لازم نيست آن آب ، با جستن بيرون آمده باشد ، بلکه اگر با شهوت بيرون آمده باشد ، در حكم منى است ، بنا بر أظهر. ( 1)
اگر آبي از بدن انسان خارج شود و تمام شرايط مني را نداشته باشد، مني نيست .
غالباً آب هايي که با تحريک جنسي و... از انسان خارج مي شود ، اما با جهش و سست شدن بدن همراه نيست، مني نيست ، بلکه از نوع آب «مذي» است که پاک نيز مي باشد و نماز با آن صحيح است.
پي نوشت :
1 . توضيح المسائل ، بهجت ، ص71 ، مسئله 350 .

پرسش: هنوزازدواج نکرده ام .مي توانم با يک دختر ازدواج موقت کنم و يا با يک خانم خارجي که ممکنه دين داشته باشد يا نه ازدواج موقت کنم و شرايط ازدواج موقت چيه؟
پاسخ:
دختري که به حد بلوغ رسيده و رشيده است ، يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد ، اگر بخواهد شوهر کند ، چنانچه باکره باشد، بنا بر احتياط تکليفا بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد (يعني اگر اجازه گرفته نشود، عقد باطل نيست، ولي طرفين گناه کرده اند).
در غير باکره در صورتي که بکارتش به سبب شوهر کردن از بين رفته باشد ، اجازه پدر و جد پدري لازم نيست .(1)
شرائط ازدواج موقت:
شرائط عقد موقت عبارت اند از:
1- زن و شوهر در ازدواج راضي باشند.
2-زن، شوهر نداشته باشد و در عقد يا در عده کسي هم نباشد.
3-مقدار مهريه و مدت زمان ازدواج تعيين شود .
4- در عقد موقت نيز بايد مثل عقد دائم صيغه خوانده شود و تنها رضايت دو طرف کافي نيست.
خواندن عقد، چه دائم ،چه موقت شرايطي دارد از جمله:
ا) به عربى صحيح خوانده شود. اگر مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى صحيح بخوانند ،چنانچه ممكن باشد، احتياط واجب آن است كسى را كه مى تواند به عربى صحيح بخواند، وكيل كنند. اگر خودشان بخوانند ،بايد لفظى بگويند كه معنى «زَوَّجْتُ و قَبِلْتُ» را بفهماند.
اگر در عقد يک حرف اشتباه خوانده شود که معنا را عوض کند ، عقد باطل مي شود.
ب)کسي که صيغه را مي خواند ،قصد انشا(جديت) داشته باشد.
ج) كسى كه صيغه عقد را مي‌خواند، بايد مفهوم لفظى را كه مى گويد دقيقاً بداند .
د)کسي که عقد مي خواند ،بايد بالغ و عاقل باشد.
ه) زن و مرد راضي به عقد باشند . در هنگام خواندن عقد ، زن و شوهر معين شود مثلا اسم آن ها را ببرند يا به آن ها اشاره نمايند.(2)
اگر دختري که مي خواهيد با او ازدواج موقت کنيد ،داراي شرايط فوق باشد، زنا نکرده ايد .
همچنين ازدواج با زنان اهل كتاب (يهودى و مسيحى) به صورت عقد موقت اشكال ندارد اما نسبت به ساير كفار مثل بودايى و كمونيسم و... ازدواج باطل است . آميزش با آن ها جايز نيست.(3)
پي نوشت ها:
1. توضيح المسائل، حضرت آيه الله العظمي بهجت ، ص 379 ، مسئله 1891 .
2.همان،ص 378.
3. همان،س 1916.