پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
ازدواج موقت

بایک نفرچندبارمیتوان ازدواج موقت و دائم داشت؟
اگراذن پدر براساس نظر مرجع تقلیدم احتیاط واجب باشد،میتوان بدون اطلاع ولی با وجود دوشیزه باکره بودن ازدواج موقت کرد؟

پرسش: ازدواج موقت.شرح بايک نفرچند بارمي توان ازدواج موقت و دائم داشت؟

پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
در ازدواج موقت در صورتي که شرائط آن موجود باشد ، پس از انقضاي مدت و يا بخشش مدت مي توانند مرد و زن باز به عقد موقت هم در بيايند . مرحله نهائي و پاياني ندارد و حرام مؤبد نمي شوند . ليکن در عقد دائم پس از طلاق سوم و ششم نياز مند به محلل است. پس از طلاق نهم زن به اين مرد حرام مؤبد و هميشگي مي شود. ( 1 )
پي نوشت :
1 . آيت الله بهجت ( ره ) ، جامع المسائل ج 4 ، ص 20 .

پرسش: اگراذن پدر براساس نظر مرجع تقليدم احتياط واجب باشد،مي توان بدون اطلاع ولي با وجود دوشيزه باکره بودن ازدواج موقت کرد؟

پاسخ:
در فرض سؤال بدون اذن ولي؛ بنابر احتياط واجب عقد صحيح نيست، مگر آن که در اين مسأله به فتواي مرجع ديگري که اذن پدر را شرط نداند و بعد از مرجع تقليد شما اعلم از ديگران باشد رجوع کنيد.
در مسأله اي که مرجع تقليد, احتياط واجب کرده باشد، مقلد يا بايد به آن احتياط واجب عمل کند ،يه به فتواي مجتهدي که بعد از مرجع تقليدش در احکام خدا داناتر (اعلم) از مجتهدان ديگر باشد عمل کند.(1).
بنابراين اگر در مسئله ازدواج مرجع تقليد کسي بنا بر احتياط واجب اذن پدر دختر را شرط بداند، در صورتي که مجتهد ديگري که بعد از مرجع تقليد او اعلم از مراجع ديگر يا مساوي در اعلميت با ديگران باشد، و اذن پدر را شرط نمي داند، مي تواند به فتواي او رجوع کند و طبق فتواي آن مجتهد عقد بخوانند. در اين صورت عقد شان صحيح است.
پي نوشت:
1. توضيح المسائل مراجع؛ج1؛ مسأله7.