به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی حجت الاسلام و المسلمین موحد نژاد در ابتدا با اشاره به بحث هلال ماه از منظر صاحب عروه گفت: وقتی هلال ماه در یک شهر دیگری ثابت شود اما در شهری که فرد زندگی می کند ثابت نشود، چنانچه دو شهر به هم نزدیک باشند کفایت می کند که در هر دو شهر رای بر رویت ماه داده شود و در صورت نزدیک نبودن دو شهر، هم افق بودن آنها کفایت می کند.
رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با تاکید بر اصطلاح متقاربین در کتاب عروه گفت: با اطمینان می توان اشاره کرد که در هیچ یک از روایات به موضوع دور یا نزدیکی اشاره نشده است و معیار و ملاک مشخصی از حد فاصله تعیین نشده است، که بنابر گفته حجت الاسلام و المسلمین موحد نژاد این یک خلا است که لازم است فقها تامل بیشتری درباره آن داشته باشند.
وی در ادامه افزود: برخی کارشناسان رویت هلال ماه، مثل اقای سید محسن قاضی میر سعید که به صورت تجربی سال های سال روی این مسئله کار کرده اند گفته اند در صورت رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح می توان گفت که از محل مشاهده تا فاصله هوایی 200 کیلومتری، ماه رویت خواهد شد و در صورت مشاهده با چشم مسلح این فاصله حدود 50 کیلومتر هوایی تعیین می شود که البته این تنها یک نظر کارشناسی است و فقها نسبت به ان نظری نداده اند.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف همچنین در بیان مفهوم "هم افق بودن" در تعبیر صاحب عروه گفت: ملاک این تعبیر بحث رویت است و چنانچه به عنوان مثال گفته شود هلال ماه در شهر الف دیده شد و سپس فارغ از فاصله، اعلام گردد که در شهر ب نیز هلال رویت شده است می توان گفت این دو شهر هم افق هستند.
وی همچنین در پایان به اختلاف بین نظر علما و فقها در خصوص رویت هلال ماه و مسائل مربوط به آن اشاره کرد و گفت: بنابر نظر برخی علما رویت هلال ماه با چشم مسلح هم مورد قبول است و کفایت می کند اما از منظر برخی دیگر مثل آیت الله سیستانی هلال ماه حتما باید با چشم غیر مسلح رویت شود.
در پایان کارشناسان بخش احکام سوالات خود را پیرامون این موضوع مطرح کردند.