پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
آيا دعای عهد بايد 40 صبح متوالي قبل طلوع آفتاب خوانده شود؟
امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هرکه چهل صبح این عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت ...

سؤال من راجع به چگونگي خواندن دعاي عهد بود و اينكه آيا بايد 40 صبح متوالي قبل طلوع آفتاب خوانده شود و اگر احیاناً يك روز خوانده نشود حكم روزهاي خوانده‌شده چيست؟ آيا بايد از اول شروع كرد؟ در اين رابطه توضيح دهيد.

پاسخ:

در توضیح دعای عهد در مفاتیح‌الجنان این‌گونه آمده است: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هرکه چهل صبح این عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد ...(1)
پس اولاً لازم نیست حتماً قبل از طلوع آفتاب خوانده شود. بلکه باید 40 صبح خوانده شود.
ثانیاً ظاهر این دستور این است که چهل صبح متوالی باشد. ولی اگر به خاطر عذری پشت سر هم نبود، فرد آن را تا 40 روز ادامه دهد قطعاً ثواب دارد و امید است که اثرات دعا هم برای آن فرد حاصل شود و توصیه ما این است که برای اینکه مطمئن شوید که به‌صورت کامل این عهد را به‌جا آورده‌اید. اگر یک صبح به‌جا نیاوردید از ابتدا شروع کنید.
موفق باشید.
پی‌نوشت:
1. مفاتیح‌الجنان، شیخ عباس قمی، انتشارات کتاب‌فروشی علمی، ص 1061.