در این روزها که بیماری واگیردار شیوع پیداکرده و جامعه در شرایط خاصی قرارگرفته عیادت از بیمار چه حکمی دارد؟
اجمالی:
در اسلام عیادت از بیمار و دیدار او از اهمیت ویژهای برخوردار است، چنانکه در روایات ازجمله نیکوترین اعمال حسنه شمردهشده است و آثار دنیوی و اخروی متعددی مانند اجر و ثواب الهی، بهره بردن از دعای بیمار، ملاقات باخدا و... دارد. عیادت از بیمار در صورت مساعد بودن شرایط از وظایف اخلاقی مؤمنین است و در صورتی باید انجام شود که شرایط بیمار و یا عیادت کننده مهیا باشد؛ اما اگر شرایط عیادت کردن مهیا نباشد مثلاً بیمار نیاز به آرامش دارد و عیادت کردن باعث ایجاد مزاحمت و شدت حال او شود و یا اینکه بیماری مسری باشد (و احتمال بیمار شدن باشد) عیادت کردن از عهده عیادت کننده ساقط میشود؛ چون در اسلام حفظ جان و سلامتی از اوجب واجبات است. در عصر حاضر به خاطر وسایل ارتباطی متعدد، میتوان بهصورت غیرحضوری مانند تلفن، پیامک، ارتباط مجازی و...از حال بیمار باخبر شد همچنین میتوان بعضی از آداب عیادت کنندگان که در روایات آمده است را انجام داد تا به ثواب عیادت کنندگان رسید.
پاسخ تفصیلی:
بیماری، یکی از مسائلی است که همه انسانها با آن مواجهاند. بیماری در اسلام بهعنوان زندان بدن و یکی از سختترین بلاها معرفیشده است؛ درعینحال در مـکـتب انسانساز اسلام، عیادت مریض و دیدار او از اهمیت و ارزش ویژهای برخوردار است؛ زیرا ایـن رفـتـار نـیـک، مشمول رضـایـت خـداوند است و نقش بسزایی در تحکیم روابط انسانی و صمیمیت و اخوت، ایفا میکند اما این هم شرایطی دارد که در ادامه بررسی میشود.
ثواب عیادت بیمار در اسلام:
رسـول خـدا (صلیالله علیه وآله) در تـفـسـیر آیه: «فَاِذا قُضِیتِ الصَّلوهُ فـَانـْتـَشـِرُوا فـِی الاْرْضِ»؛ (۱) عـیـادت مـریض را در کنار دیگر رفتارهای ارزشمند اخلاقی، ذکر کرده، میفرماید: «مـنـظـور آیه [از پراکنده شدن در زمین] طلبکارهای دنیوی نیست؛ بلکه منظور، عیادت مریض، تشییعجنازه و دیدار برادر دینی درراه خداست» (2) همچنین برای عیادت بیمار در روایات آثار دنیوی و اخروی نیز ذکرشده است مثل اجر و ثواب الهی (3) بهره بردن از دعای بیماران (4) ملاقات باخدا (5) و... آمده است اما نکتهای که دراینباره باید توجه شود؛ اینکه عیادت کردن از بیمار جزو مستحبات دین است و اگر شخص مریض یا عیادت کننده، شرایط عیادت را نداشته باشند، شرعاً و اخلاقاً عیادت ساقط میشود؛ مثلاً بیمار نیاز به آرامش داشته باشد و عیادت از او باعث شدت بیماری او شود یا اگر بیمار دچار مریضی مسری و واگیرداری باشد و با عیادت کردن از مریض احتمال مبتلا شدن به بیماری باشد، در اینجا شخص وظیفهای (عیادت حضوری) در قبال بیمار ندارد، چون حفظ جان مؤمن از اوجب واجبات است و انسان حق ندارد، جز درراه خدا و جهاد، به بدن خود آسیبی برساند و باید در همه حال از این نعمت الهی حفاظت کند.
حفظ جان در اسلام:
در تعالیم دین، اسلام بهگونهای است که برای روح و جسم انسان ارزش فوقالعادهای قائل شده و انسان را از هرگونه واردکردن آسیب به جسم و جان خویش نهی میکند چنانکه پیامبر اسلام (ص) در این زمینه میفرمایند: «در روز قیامت از چهار چیز سؤال میشود: عمر خود را در چه راهی مصرف کردی، بدن خود را برای چه چیزی فرسودی ...»(6) از مجموع آیات و روایات استفاده میشود که وجود فیزیکی انسان یکی از نعمتهای خدادادی است که انسان باید در جهت حفظ آن از آسیب و خطر کوشا باشد و حق واردکردن کوچکترین آسیب به آنها را ندارد (جز درراه خدا و جهاد) و در صورت آسیب رساندن نزد خداوند مسئول است و باید پاسخگو باشد لذا عیادت حضوری لازم نیست حتی گاهی باید ترک شود.
وظایف و آداب عبادتکنندگان:
1. اخلاص نیت: به این معنی که تلاش صورت گیرد تا ملاقات و یا عیادت (حضوری و غیرحضوری) باانگیزهی صرفاً الهی باشد.
2. سپاس الهی به جهت عدم ابتلا به آن بیماری؛ همانطور که رسول گرامی خدا (صلیالله علی وآله و سلم) فرمودند: «هر کس هنگام دیدن بیماران، خدا را بر اینکه به آن بیماری مبتلا نشده شکر کند خدای متعال او را از آن بیماری تا همیشه حفظ میفرماید»(7) البته فرمودند: این دعا باید طوری باشد که به گوش بیمار نرسد تا مبادا سبب اندوه او شود.
2. دعا نمودن برای بیمار:
3. درخواست دعا از بیمار؛ امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: «دعای بیمار چون دعای فرشتگان است و مستجاب است پس هرگاه آنان را عیادت کردید بخواهید برای شما دعا کنند» (8) در اینجا میتوان از طریق ارتباط تلفنی، پیامکی و... از حال بیمار باخبر شد و از آنها درخواست دعا کرد.
4. تلاش برای رفع نیازهای او: اگر عیادت کننده نیازهای بیمار را (مالی، دارویی و...) جویا شود و در حد وسع خود آنها را رفع نماید، بسیار مطلوب است؛ زیرا پیامبر اکرم (صلیالله علی وآله و سلم) فرمودند: «هر کس حاجت آسیبدیدهای را بر عهده گیرد و آن را پیگیری کند تا برآورده نماید، خدای متعال برات دوری از جهنم و دوری از نفاق به او خواهد داد و هفتاد حاجت دنیوی او را برآورده فرموده و همواره در رحمت الهی غوطه خواهد خورد تا آن کار را تمام کند و هر کس در پی حاجت بیماری برود، چون روزی که از مادر متولدشده است از گناهانش پاک خواهد شد گر چه آن حاجت را نتواند برآورده کند و اگر آن بیمار از افراد خانوادهاش باشد، اجر بیشتری دارد».(9)
5. هدیه بردن برای بیمار؛ امام صادق (علیهالسلام) به اصحاب خود دستور دادند: « در عیادت بیماران میوه یا عطری خوشبو و خلاصه هدیهای با خود ببرند که سبب شادی بیمار است». (10) درصورتیکه امکان عیادت حضوری وجود ندارد اگر امکان آن مهیا است میتوان از طریق واسطه (خانواده بیمار) برای بیمار، هدیه فرستاد.
نتیجه:
اگرچه در اسلام، عیادت مریض و دیدار او از اهمیت و ارزش ویژهای برخوردار است، اما این در صورتی است که شرایط هم برای بیمار و هم برای عیادت کننده فراهم باشد. در صورت وجود مانع (مانند بیماری واگیردار و مسری) عیادت کردن ساقط میشود بلکه بالاتر از این، از باب حفظ سلامتی و جان (که از اوجب واجبات است) عیادت کردن حضوری در صورت احتمال بیمار شدن، دارای اشکال است. در این مواقع میتوان غیرحضوری مثل تلفن، پیامک و ... از احوال بیمار جویا شد.
پینوشتها:
- سوره جمعه، آیه ۱۰: و هنگامیکه نماز پایان گرفت (شما آزادید) در زمین پراکنده شوید
- مجمعالبیان فى تفسیر القرآن، فضل بن حسن طبرسى، تهران، ناصرخسرو، ۱۳۷۲ ش، ج ۱۰، ص ۴۳۵
- کلینى، ابوجعفر محمد بن یعقوب؛ الکافی، چاپ چهارم، تهران، اسلامیه، 1407 ق، ج ۳، ص ۱۲۰
- شعیری، محمد بن محمد؛ جامع الأخبار، چ اول، نجف اشرف، انتشارات حیدریة، بیتا ص ۱۶۴
- طوسى، ابوجعفر محمد بن حسن؛ الأمالی، چ اول، قم، دار الثقافة، 1414 ق، ص ۶۲۹
- کوفی اهوازی، حسین بن سعید، الزهد، محقق، مصحح، عرفانیان یزدی، غلامرضا، النص، قم، المطبعة العلمیة، چاپ دوم، 1402 ق. ص 94
- راوندى، قطبالدین؛ الدعوات، انتشارات مدرسه امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف)، قم، 1407 ق، ص 220
- کلینى، ابوجعفر محمد بن یعقوب؛ پیشین، ج 3، ص 117
- صدوق، محمد بن على بن بابویه؛ الأمالی، انتشارات اعلمى، بیروت، چ پنجم، 1362 ش، 431 و 432
- کلینى، ابوجعفر محمد بن یعقوب؛ پیشین، ص 118
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
- مفاتیح الحیات، عبدالله جوادی آملی
- اخلاق معاشرت، جواد محدثی
- سراج الشیعه، عبدالله مامقانی
کلمات کلیدی:
عیادت. شفا. دعا. حفظ جان. تزاحم.