همزمان با هفته پزوهش و فنآوری در نشست علمی مطرح شد:
مسئولان و کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بخشی از دستاوردهای علمی مرکز را بیان کردند.
جلسه معرفی دستاوردهای پژوهشی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگوی به سؤالات دینی، صبح امروز سه شنبه 27 آذر ماه 1397 با حضور جمعی از کارشناسان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، مسئولان و کارشناسان مرکز به بیان بخشی از دستاوردهای پژوهشی پرداختند.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر هاشمی جزی، مسئول پشتیبانی علمی مرکز، ضمن بیان روایتی در باب اهمیت حضرت فاطمه معصومه و شهر قم، به بیان بخشی از تولیدات مرکز پرداختند. وی با بیان اینکه جنس کار مرکز پژوهشی نیست، ادامه داد: علیرغم آن، از آنجایی که ما با ذهن مخاطب سروکار داریم، پژوهش هایی مساله محور صورت گرفته و پژوهش های بسیاری صورت گرفته که متاسفانه هنوز به چاپ نرسیده است.

وی آمادگی مرکز برای ارائه موضوعات و پایان نامه ها که با ذهنیت و نیاز مردم مرتبط است را نیز اعلام کرد.

در ادامه حجت الاسلام دکتر حکیمیان، مدیر علمی گروه قرآن و حدیث نیز به بیان دستاوردهای پژوهشی مرکز پرداخت که کتاب پاسخ به سوالات قرآنی از جمله آنهاست.

حجت الاسلام فلاح زاده دیگر سخنران این مراسم بود که فعالیت های گروه تاریخ مرکز را برشمرد.

مدیر علمی گروه تاریخ این پژوهش ها را مبتنی بر نیاز جامعه و با توجه به سوالات مطرح کرد. بحث عطش، حضرت رقیه، جنگ های پیامبر و باستان گرایی از جمله مهمترین آنهاست.

وی ضمن بیان توانمندی های کارشناسان تاریخ مرکز افزود: این توانمندی ها به حدی است که کارشناسان مرکز در حال حاضر ارزیابی بسیاری از تحقیقات علمی خارج از مرکز را انجام می دهند.

حجت الاسلام فلاح زاده در انتها ضمن ابراز خرسندی از گسترش رویکرد پژوهش افزود: مرکز ملی به کانون دانشمندان جوان تبدیل شده است.

حجت اسلام فردوسی و سید محمد تقی محمدی، از کارشناسان بخش فقه مرکز از دیگر سخنرانان مرکز بودند که به بیان دستاوردهای پژوهشی خود در زمینه عده و اعتکاف پرداختند.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی، مدیر علمی گروه فقه مرکز ملی نیز در این جلسه به بیان فعالیت های گسترده بخش فقه پرداخت و بیان داشت تنوع سوالات با مقلدین مختلف منجر به پویایی و تسلط پاسخگویان به فتاوای مراجع معظم تقلید شده و کارشناسان مرکز نیز هر کدام براساس توانایی و علاقه اقدام به فعالیت های پژوهشی متنوع کرده اند.

آخرین سخنران مراسم، حجت الاسلام قرائتی بود که وی با سخنانی متفاوت درباره پژوهش در مرکز ملی پاسخگویی به ارائه بحث پرداخت.

وی با بیان اینکه نیاز مخاطبان دریافت متون یا پاسخ های پژوهشی نیست افزود: هر چند یکی از لوازم پاسخگویی پژوهش است. اما علاوه بر اتقان علمی، ارائه پاسخ متناسب با سطح علمی، فرهنگی و اجتماعی مخاطبان در اولویت نخست قرار خواهد داشت.

مدیر بخش مکتوب مرکز ادامه داد: پس از بررسی های انجام شده مشخص شد در برخی از عناوین و درختواره های مصوب مراکز پژوهشی، حتی یک سوال هم طی چندین سال مطرح نشده است و حدود یک سوم درختواره آن مراکز خالی از موضوعات مورد ابتلای مردم بوده است. لذا پس از اذعان به اهمیت پژوهش، اما مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی و سایر مراکز پاسخگویی نیازمند تعریف ساختارها، فرایندها و استانداردهای متناسب پژوهشی متناسب اولویت های پاسخگویی می باشد.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه هنر ما تبدیل کردن پژوهش ها به محتواهای مورد فهم و نیاز جامعه می باشد افزود: در حال حاضر جای مرکز تخصصی پاسخگویی یا سطوح تخصصی حوزوی با این موضوع خالی است. چه اینکه روحانیون در عرصه های مختلف اجتماعی مورد سوال قرار گرفته و ارائه پاسخ به مخاطبان علاوه بر دانش، نیازمند مهارت هایی است که چنین مرکز خواهد توانست تامین کننده آن باشد.

این مراسم در انتها با ذکر توسل به حضرات معصومین علیهم السلام و مداحی حجت الاسلام طباطبایی به اتمام رسید.