زن تازه مسلمان

با سلام، من دانشجوی پزشکی در فیلیپین هستم - خانمی از همکلاسان من تازه مسلمان می باشند ولی به دلیل جلوگیری از طرد شدن از سوی جامعه و فامیل خود و از دست دادن شرایط تخفیف شهریه دوران تحصیلی امکان اعلام مسلمان شدن را ندارد و از طرفی با توجه به اینگه وهابیون در این منطقه بسیار فعالند و حتی تنها روحانی شیعه این گشور را با انفجار بمب مجروح (قطع عضو و نابینا) نمودند - نمی تواند شیعه بودن خود را اعلام کند - از طرفی همسر ایشان که مسیحی هستند و مدت چند سال است که در خارج از کشور زندگی می کند مدام با ایشان ناسازگاری نموده و تهمت به رابطه نامشروع زنا به این خانم می زنند و مدام به تحقیر و مدت بسیاری آزار ایشان را ادامه می دادند. در نهایت این خانم با موافقت و اصرار خود و والدینش بر جدایی از همسرشان راغب شده و به عرف این کشور از یک هفته پیش اعلام جدایی بین زوجین به صورت توافقی همراه با جدل لفظی اتفاق افتاد. در شرع این کشور طلاق وجود ندارد و به دلیل فشار کلیسا دولت هزینه بسیار کلانی را قرار داده تا تنها طبقه بسیار مرفه قادر خواهند بود از طریق قانون جدا شوند به همین دلیل شمار بسیاری از زوجین بدون گذراندن مراحل قانونی دور از هم و به همراه شخص دیگری زندگی و رابطه حرام دارند - و زمانی که سوال می شود می گویند ما راهی جز این نداریم جون هزینه ان را نمی توانیم بپردازیم - و این امر عرف در این کشور می باشد حال سوال بنده از شما طبق نظر آیة الله بهجت (ره) این است:

این خانم که مسلمان می باشند آیا برای اینکه از همسرشان که به طور لفظی ایشان را از خود رانده و بیوه نامیده و اینکه امکان پرداخت هزینه قانونی را ندارند از نظر اسلامی شامل کدام قانون می شوند؟

آیا با توجه به اینکه ایشان فقیر می باشند و هیچ راهی برای جدایی ندارند؟

آیا زمان شروع جدایی لفظی ایشان از همسرشان ( که در اینجا عرف می باشد ) همان شروع عده محسوب می شود؟

آیا با توجه به اینکه ایشان مورد آزار روحی از سوی همسرشان هستند و همسرشان از او خواسته اند تا راه قانون جدایی را طی کند می توانند خود درخواست خواندن صیغه طلاق را داشته باشند تا به حکم اسلام شرعا آزاد شوند؟

آیا ایشان که طبق قانون فیلیپین مرتد می شوند و از شرایط جامعه هراس دارند می توانند بدون انجام راه قانونی شرایط خود را تغییر دهند - واینکه مدت یک سال می باشد که همسرشان از ایشان دور هستند؟

آیا باز هم باید عده را کامل نگاه دارند؟ بسیار سپاسگذارم

پاسخ:
آن زن باید طبق حکم اسلام عمل کند.
اگر زن مسلمان شود و شوهر همچنان کافر باشد در صورتی که دخول و نزدیکی هم صورت گرفته باشد از زمان اسلام آوردن زن، عده او شروع می شود (عده وفات) اگر تا قبل از تمام شدن عده، مرد هم مسلمان شد که ازدواج آن ها باقی است اما اگر تا زمان تمام شدن عده، مرد مسلمان نشد ازدواج آن ها فسخ می شود.
بنابراین اگر مرد مسلمان نشود ازدواج آن ها خود به خود به هم می خورد و نیازی به صبر کردن یا طلاق گرفتن و یا مراجعه به کلیسا، نیست.(1)
رعایت عده وفات لازم است و فرقی نمی کند که مرد جدا از زن باشد یا پیش هم باشند و بعد از تمام شدن مدت عده خود به خود ازدواج فسخ می شود.
از نظر شرعی وظیفه آن زن همان است که بیان کردیم اما اگر با توجه به شرایط جامعه اظهار اسلام برای او دشواری هایی به همراه دارد می تواند اعتقاد خود را کتمان کند.

پی نوشت :
1. آیت الله بهجت، جامع المسائل، ج3، ص577.