دختر باکره

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛

به نظر بيش تر مراجع معظم تقليد، دختر باکره براي ازدواج (دائم يا موقت) بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد . اگر اجازه نگيرد ،عقدش باطل است و رابطه آنان گناه است .(1)چه بخواهند دست يکديگر را بگيرند و فقط محرم باشند و چه بخواهند همديگر را ببوسند و يا ....
در صورتي که شرايط عقد فراهم باشد ،خود زن و مرد هم مي توانند صيغه را بخوانند.
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي‌نوشت‌:
1 توضيح المسائل مراجع، ج2، مسئله 2376.

ba salam va tashakor. ezne pedar baraye 2khtare bakerei ke mikhahad ezdevaje movaghat konad va faghat ghasdash dast dadano khandidano inha bashad chist? ham baraye marje ayat makarem, ham ayat khamenei. ba tashakor.. اذن پدر براي دختره باکره اي که مي خوهد ازدواج موقت کند و فقط قصدش دست دادن و خنديدن و اين ها باشد چيست؟ هم براي مرجع آيت الله مکارم، هم آيت الله خامنه اي.

پرسشگر گرامي با سلام سپاس از ارتباط تان با اين مرکز
بنا به فتواي آيت الله مکارم،و آيت الله خامنه اي در ازدواج دايم و موقت ، اذن پدر بنا براحتياط واجب شرط است و بدون اذن و اجازه عقد صحيح نيست .(1)
پي نوشت:
1 . استفتائات، آيت الله مكارم، ج 2، ص 318، س 913. وآيت الله خامنه اي ، مسايل مورد ابتلا، س50.

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
بايد ببينيد نظر مرجع تقليد تان چيست، چون مسئله مورد اختلاف است. اگر به نظر مرجع تقليدت اجازه پدرت شرط نباشد ،صيغه شدنت اشکال شرعي نداشته است . اگر اذن پدر شرط باشد، مرتکب گناه شده اي و واجب است توبه کني . اگر واقعا توبه کني و ديگر تکرار نکني، خداوند مي بخشد. نبايد مرتکب چنين کاري شوي چون درهر حال به ضرر تو تمام مي شود.
در اين که در ازدواج (دائم يا موقت) دختر باکره اي که به حد بلوغ رسيده و رشيده ، يعني مصلحت خود را تشخيص مي­دهد، اذن پدر شرط است يا نه، شش نظر هست:
ا: به نظرآيات عظام: امام خميني، شبيري زنجاني، شيخ جواد تبريزي، نوري همداني وسيستاني ، اذن پدر لازم است. البته آيت الله سيستاني در دختري که متصدي امور زندگي خويش باشد، اذن پدر را بنا بر احتياط واجب لازم مي داند، نه به فتوا.
ب: به نظر آيات عظام: خامنه اي، مکارم شيرازي، اراکي، خوئي، صافي، وحيد خراساني ، جوادي آملي بنا بر احتياط واجب اذن پدر لازم است.
ج : به نظر آيت الله بهجت وآيت الله فاضل لنکراني اذن پدر تکليفاً لازم است، يعني اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود ،عقد صحيح است، ولي فردي که بايد اجازه مي گرفت و نگرفته، معصيتکار است .(1)
د: به نظر آيت الله سيد صادق روحاني، آيت الله گرامي، آيت الله گلپايگانى ,اذن پدر لازم نيست ،ولي خوب است رعايت شود.(2)
ه: به نظر آيت الله صانعي اذن پدر در عقد دائم اذن لازم نيست، ولي در عقد موقت لازم است.(3)
ر: به نظر آيت الله اردبيلي،گر دختر باكره‏اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى
مصلحت خود را تشخيص مى‏دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و
قدرت تصميم‏گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد،
در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود
ندارد . در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه
بگيرد . اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره
نيست ، همين حكم را دارد.(4)
پي­نوشت­ها:
1. توضيح المسائل مراجع، ج2، م2376؛ رساله آيت الله وحيد، م 2385؛ سوال تلفني از دفتر آيت الله خامنه­اي در قم و دفتر آيت الله نوري و دفتر آيت الله جوادي آملي.
2. آيت الله سيد صادق روحاني، سوال حضوري از محضر ايشان،
آيت الله گرامي، توضيح المسائل، م2603؛ آيت الله گلپايگانى، مجمع المسائل، ج 4، ص 305، سوال 843. سؤال تلفني از دفتر آيت الله اردبيلي((7745292)
3 آيت الله صانعي، توضيح المسائل، م 2412.
4.آيت الله اردبيلي ،توضيح المسائل ،م 2830.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.