۱۳۸۹/۰۴/۰۱ ۱۷:۱۵ شناسه مطلب: 13111
آیا ما به صورت اجباری وارد این دنیا نشدیم شاید کسی نخواست به این دنیا پا بگذارد؟ لطفا دلایل قوی بیاورید.
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
خداوند فياض مطلق است و با آفرينش انسان خواسته است او را از فيض و بخشش و نعمتهاى فراوانش بهرهمند نمايد. اگر خلقت صورت نمىگرفت، اين سؤال جا داشت كه خداوند با اين كه فياض مطلق است و هيچ گونه بخل در ساحت اقدسش راه ندارد، چرا انسان را كه موجود ممكن الوجود است نيافريد تا او را از نعمت هايش بهرهمند نمايد.
بديهي است كه قبل از خلقت انسان، موجودى به نام انسان وجود ندارد تا از او سؤال شود: مىخواهى آفريده شوى؟
تازه اين سؤال تقريبا بى مورد است؛ اگر اين پرسش عملى مىشد، فورا انسان جواب مىداد: نيكي و پرسش؟ زيرا چنانچه اين سؤال از انسان مىشد، طبعا اولين سؤال اين بود كه: چرا مرا مىآفريني و هدف از خلقت من چيست؟ جواب مىشنيد: بدين خاطر كه تو قادر هستى به اختيار خودت به كمالات بسيار عالى و لذتهاى جاودان برسى و از نعمتهاى ابدى بهرهمند شوى.
خوب اگر غرض از آفرينش، تعالى من است، معلوم است كه مىخواهم تعالى بيابم و به كمالات برسم. مثل اين كه به ما بگويند همه شما توان رفتن به فلان محل مخصوص را داريد و هر كس به آن جا برود و برگردد، زندگيش از همه جهات و در همه زمينهها تأمين خواهد شد. و رفتن به آن جا منع شرعى و قانونى و اجتماعى و حيثيتى ندارد. آيا كسى را پيدا مىكنيد كه از رفتن به آن محل سرباز زند؟ البته اين مطلب به عنوان تمثيل و تقريب به ذهن است و گر نه بهشت و نعمتهاى آن و رضوان الهى كه انسان براى رسيدن به آن آفريده شده است، قابل ملاحظه با نعمتهاى دنيا نمىباشد.
قرآن مىفرمايد: "هيچ كس نمىداند چه پاداشهايى كه مايه روشنى چشمها است، براى آنها نهفته شده . اين جزاى اعمالى است كه انجام مىداند". (1)
در حديث مشهورى از پيغمبر اكرم(ص) مىخوانيم: "خدا مى فرمايد: براى بندگان صالحم پاداشهايى فراهم كردهام كه هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و بر فكر كسى نگذشته است". (2)
از طرف ديگر آنچه بر جهان هستي حكمفرما است ، قانون عام و كلي عليت است و بر اساس قانون عليت ، هر معلول و پديده اي از طرف علت خود ضرورت و حتميت مي يابد . انسان نيز كه از جمله پديده ها و موجودات هستي است ، ضرورت وجود خود را از طرف علت خود كسب كرده است ، پس چون وجود او از طرف علت وجودش فراهم آمد (كه در نهايت به فيض و رحمت الهي مي رسد) انسان نيز ضرورت وجود خواهد يافت و ديگر جاي سوال از به وجود آمدن يا نيامدن نخواهد بود. يعني به ميل و ارداه معلول بستگي ندارد كه آيا به وجود آيد يا به وجود نيايد.
پاورقي:
1.سجده (32). آيه 17.
2. ناصر مكارم شيرازى، پيام قرآن، ج 6، ص 302.