تزیین اماکن متبرکه

بسم الله الرحمن الرحیم با سلام حضور آقای قرائتی در جایی که مشکلات ازدواج بخاطر نداری و بیکاری جوانان به تعویق افتاده است و این مردم محتاج وجود دارند که حتی در این ماه مبارک نتوانسته اند طعامی برای خود تهیه کنند و خجالت زده و شرمنده خانواده هستند و حتی ودیعه ای ندارند که خانه ای اجاره کنند و دیگر مشکلاتی که شما بهتر از ما به آنها آگاهید آیا روا است که پول و طلا جمع آوری شود و حرم امامان ما را با طلا آذین کنند.در صورتی که مردم کشور عراق و حتی ایران خودمان به این پول ها احتیاج دارند. آیا فکر میکنید که امامان ما از این کار راضی و خوشنود هستند؟مگر روایت نیست که اگر مسجدها را زینت کنند در زمان صاحب الزمان این مسجد ها به دست ایشان خراب می شوند؟ حال که جواب این سؤال را با تأمل و دقت بیشتری پاسخ دهید. متشکرم.

پاسخ: با سلام وتشکر از ارتباط با اين مرکز
آنچه كه مسلم است ما بايد در همه كارها اولويت ها را در نظر بگيريم وباتوجه به اهميت كارها آن ها را انجام بدهيم اما ساختن ضريح و حرم براي قبور رهبران مذهبي، به عنوان يک رسم و سنتي است که در جامعه به وجود آمده ، منظور از کساني که اين کار انجام مي‌دهند، يک نوع احترام به آن امام يا امام‌زاده است .
از منظر دين اسلام اين گونه اعمال بيانگر تجليل و تكريم از شخصيت هاست . اگر اين افراد در زمره علما و بزرگان دين به خصوص امامان معصوم و فرزندان آنان باشند ، اين اعمال مصداق تعظيم شعائر الهي است كه در قرآن نشانه تقوي و بسيار ارزشمند دانسته شده است .
به علاوه اين گونه رفتارها در خصوص فرزندان رسول خدا نوعي اظهار مودت و محبتي است كه از فروع دين و مزد رسالت حضرت دانسته شده ، در ساحت ايمان شيعي از جايگاه رفيع و والايي برخوردار است ؛ در نتيجه اين گونه تجليل و تعظيم ها هم ماهيت ديني دارد و هم بسيار ارزشمند است
توجه داشته باشيد که طلا و جواهراتي که در ساختن اين اماکن مقدس استفاده مي شود، توسط خود مردم است، و از آن جا كه هزينه ها ناشي از اموال دولتي و عمومي يا وجوهات ديني نبوده ، بلكه هداياي مردمي پايه اصلي هزينه ها را تشكيل مي دهد ، معمولا اين تصور هم براي توده جامعه به وجود نمي آيد كه چرا اين همه هزينه براي زيبايي و تزيين اين مكان ها صرف شده است ، بلكه خود مايل به مشاركت در اين امور هستند.
واما وجود مشکلات مالي و فقر خانمان سوزي که در برخي از خانواده ها وجود دارد جاي انکار نيست ولي بايد توجه داشت که اين دليل نمي شود از برخي امور ديگر غافل بشويم کمک به نيازمندان هم وظيفه تک تک آحاد و افراد جامعه مي باشد و هم وظيفه حاکمان جامعه ودر صورتي که ما به وظيفه خود در مقابل نيازمندان عمل کنيم بسياري از مشکلات آنها حل مي شود حال شما فکر مي کنيد اگر اگر قبور ائمه و امامزادگان مانند قبور ائمه بقيع بود وهزينه اي براي ساختن مساجد نمي شد ما ديگر در جامعه فقير نداشتيم وديگر هيچ خانواده نيازمندي پيدا نمي شود مسلما جواب شما هم نه است پس بايد همه نياز ها را به هم درنظر بگريم و بدانيم که مشکلات مالي وفقر ونيازمندي ها راه حل هاي جداگانه اي دارد.
در مورد روايتي که در سوال خود به آن اشاره کرديد ما روايت به اين مضمون که امام زمان (ع) مساجدي که مجلل وبا هزينه زياد ساخته شده باشد را خراب مي کنند نيافتيم در روايات وارد شده است که امام چهار مسجدي که در کوفه بعد از شهادت امام حسين (ع) و به شکرانه شهادت ايشان ساخته است را خراب مي کنند وهمچنين مساجدي که مشرف به منازل باشند را خراب مي کند.(1)
اما بايد توجه داشت که تزيين مسجد به طلا اشکال دارد.(2)
پي نوشت ها:
1. بحار الانوار ، ج52 ، ص 339 و ارشاد شيخ مفيد ، ج2 ، ص 385
2. آيه الله مکارم ، توضيح المسائل ، م832