۱۳۸۹/۰۴/۱۷ ۲۳:۰۴ شناسه مطلب: 14160
با سلام ایا ازدواج نکردن یعنی انجام ندادن عمل جنسی برای بدن ضرر دارد؟ انسان کامل چگونه از شهوت خود استفاده میکند؟نضر بزرگان در این موردچیست؟
پرسش: سوال شرح
ازدواج نکردن يعني انجام ندادن عمل جنسي براي بدن ضرر دارد؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
از نظر دين ازدواج يک عمل مستحب مؤکد است و در اسلام به آن بسيار سفارش شده است . همچنين عزوبت و تجرد بسيار مذمت شده است.
از نظر روانشناختي ازدواج موفق براي بهداشت و سلامت روان فرد بسيار ضروري و مفيد است .تجرد در بسياري موارد اثر منفي بر بهداشت و سلامت روان فرد دارد.
از نظر فيزيولوژيک و جنسي نيز اگر احتلام شبانه (انزال غير اختياري در خواب) صورت گيرد و انزال مني در يک نظم و روال طبيعي صورت پذيرد. انجام ندادن عممل جنسي ضرر خاصي براي بدن ندارد.
پرسش: انسان کامل چگونه از شهوت خود استفاده مي کند؟ نظر بزرگان در اين مورد چيست؟
پاسخ:
نخست بيان دو نکته :
1- در اسلام عقيده بر اين است که هر کاري با انگيزه الهي انجام شود ، عبادت است و باعث تکامل روح ، فزوني معنويت و نزديکي و تقرّب به خدا مي گردد و از اجر و پاداش اخروي نيز برخوردار خواهد بود .
اگر انسان غريزه جنسي خود را با انگيزه الهي و در راستاي فلسفه وجودي آن مديريت کند و بخواهد در عين لذت جويي و کامروايي ، راه بندگي و اطاعت خدا را بپيمايد ، از اجر معنوي ارزشمندي بهره مند خواهد شد .
2 - خطرات شهوتگرايي:
شهوت جنسي، غريزهاي بسيار مقتدر و بيرحم است كه اگر رها شود، همچون موريانه كه بيرحمانه بر درختان تناور هجوم ميآورد و از درون آن را پوك و تهي ميسازد، تمام قواي انساني را مقهور خويش ساخته ، جسم و جان آدمي را به تحليل برده و رفته رفته به ويراني و سقوط ميكشاند. افراط و زياده روي يا بيبند و باري در ارضاي آن ،نيروي جسماني و مغز و اعصاب را به سرعت رو به تضعيف مي برد، ذهن را مسموم، انديشه را مغشوش ، قدرت تصميمگيري را تباه ، همت آدمي را پست، فكر را نزديكنگر و محدود و شخص را در مواجهه با مشكلات حيات و فراز و نشيبهاي آن ناتوان و عليل ميكند، قلب را كه ميتواند حرم خداوند و جايگاه او گردد، به لانه شيطان و جولانگاه ابليس تبديل ميسازد.
به گفته يكي از عالمان سترگ اخلاق و تربيت، غريزه رها همچون كارگزار ستمگري است كه رييس حكومت او را، مطلقالعنان بر جان و مال مردم مسلط كند .او به تدريج تمامي اموال آنان را به زور از صاحبانش گرفته و به مصرف خود رساند وآن ها را در بدبختي و دريوزگي رها سازد. ولي اگر تحت فرمان عقل و خرد باشد و مطيع آن گردد، بسان كارگزار عادلي است كه ماليات را عادلانه از مردم ميگيرد و ساير اموال آنان را براي خود آن ها باقي ميگذارد. در نتيجه هم دستگاه حكومت اداره ميگردد و خدمات آن متوقف نميشود و هم مردم به زندگي عادي خود ادامه ميدهند . بدينسان نه تنها غريزه جنسي با وجود سلطه عقل بر آن، اشباع خواهد شد، بلكه ساير قواي بدن نيز سالم مانده و با نشاط به وظايف مربوط به خود خواهند پرداخت.(1) از اين رو گفته اند : تزکيه نفس - که جاده کمال انسان است و آدمي هر گز بدون « تزکيه نفس » نمي تواند به مقام انسانيت و آدميت برسد - عبارت است از اين که انسان در کشمکش ميان عقل و نفس ،جانب عقل را گرفته و بر نفس و اميال پست خود چيره گردد و آن ر ا در جهت تمايلات و مصالح عالي خود قرار دهد .در اين صورت همان غريزه ، شهوت و ميل دروني که پست و حيواني ناميده مي شود ، رنگ قداست ، معنوي و الهي به خود مي گيرد ، در نتيجه در تکامل شخصيتش مؤثر مي شود .
با توجه به نکات ياد شده بزرگان و انسان هاي کامل،
اولا - با کنترل و مديريت شهوت جنسي ، آن را در مهار « عقل و شرع » قرار مي دهند. با انگيزه پيروي از دين و پوشاندن لباس « حيا و عفت» به غريزه جنسي ، قداست ، معنويت و رنگ الهي به آن مي بخشند . آن را وسيله اي براي آمرزش گناهان و عامل مؤثري جهت تکامل معنويت و شخصيت قرار مي دهند . امام صادق(ع) فرمود: هر گاه زن و مرد مؤمن، با نکاح حلال، گرد هم آيند، فرشته اي از آسمان ندا ميدهد: خداوند فلان زن را به ازدواج فلان مرد در آورد.(2)
پيامبراکرم صلي الله عليه و آله فرمود: وقتي مردي مؤمن با زني مؤمن ازدواج کند، تحت حمايت دو فرشته قرار مي گيرند ، ( وقتي در کارشان انگيزه الهي باشد ، ثواب و ارزش عمل آن ها ) مانند جهادگري است که با شمشير برهنه در راه خدا جهاد کند. وقتي ازدواج را به سرانجام برساند [يعني آميزش و نزديکي با همسر را با انگيزه اطاعت از خدا انجام مي دهد ] گناهان او همانند برگهاي درختان که در فصل پاييز و زمستان مي ريزد ، ريزش مي کند و بخشيده مي شود . هنگامي که به قصد اطاعت از خدا غسل جنابت مي کند ، از گناه پيراسته مي گردد. (3)
دوم- در نگاه بزرگان دين لذت بخش ترين لذت هاي حلال در دنيا و آخرت ، بهره بردن زن و شوهر از يکديگر است . از حضرت صادق(ع) روايت شده است: مردي به محضر پدرم - كه درود خدا بر او باد - رسيد، حضرت به او فرمود: آيا همسري داري؟ عرض كرد: نه! پدرم فرمود: من دوست ندارم همه دنيا و آنچه در آن است از آن من باشد در حالي كه يك شب را بيهمسر، سر به بالين گذارم! سپس فرمود: دو ركعت كه مرد متأهل به جاي آورد بهتر است از مرد بيهمسري كه شبش را به نماز قيام كند و روزش را با روزه تمام كند. آن گاه پدرم هفت دينار داد و گفت: با اين پول ازدواج كن. سپس پدرم از رسول اكرم(ص) نقل كرد : براي خود تشكيل خانواده دهيد كه براي روزي شما بهتر و مفيدتر است(4)
سوم- چون اعتدال در هر کاري حتي عبادت ، شرط رسيدن به کمال مطلوب و مقصد منظور است، از اين رو بزرگان از افراط و تفريط ،زياده روي و تعطيلي شهوت جنسي پرهيز مي کنند .امّا هر چه بر ايمان آنان افزوده مي گردد، علاقه و محبت آن ها نسبت به همسران شان افزوده مي شود .(5)
پي نوشت ها :
1. جامعالسعادات، ج 2، ص 10.
2. مستدرک الوسائل، ج 14، ص 152، ح 1.
3. همان، ص 151، ح 1.
4. وسائلالشيعه، انتشارات مكتبةالاسلاميه، ج 14، ص 7.
5. همان ، ج14 ص9.