لباس مردانه

سوالی در مورد پاسخ به سوال در مورد شبیه کردن مرد به زن و بلعکس و تئاتر و موارد مشابه این تشابه منظور شخصیت واقعی فرد نبود و منظور لباس پوشیدن و ارایش مردانه و بلعکس و ... در تعزیه یا تئاتر و یا غیر جدی به طور مثال برای خنداندن کودکان و ... بود؟که در ابتدای پاسخ این گونه گفته شده بود که اشکالی ندارد اما در انتهای پاسخ مطالبی در مورد کراهت و یا حرام بودن بیان شده بود؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در توضيح المسايل مراجع نظرات فقها به صورت زير آمده است :
مسأله 846 احتياط واجب آن است كه مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد ،ولى اگر با آن لباس نماز بخواند، اشكال ندارد.
آيت الله نورى فرموده است :جز در مواردى كه داعى عقلايى و مصلحت مهم‏ترى در بين باشد نپوشد ..
آيت الله فاضل:يعنى مردان به نحوى لباس نپوشند كه بگويند لباس زنانه پوشيده‏اند و برعكس، بنا بر اين پوشيدن دمپايى زنانه به تنهايى براى مردان اشكالى ندارد و بر عكس ..
آيت الله خوئى : اگر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه بپوشد، در صورتى كه زىِّ خود قرار دهد، بنا بر احتياط حرام است .
آيت الله بهجت: پوشيدن لباس مخصوص زنان براى مرد و هم چنين پوشيدن لباس مخصوص مردان براى زن، حرام است، اگر چه حرام بودن تا موقعى كه داخل در لباس شهرت نباشد، مورد تأمّل است؛ نيز تزيين هر يك از مرد و زن به زينت ديگرى، حرام است. لباس شهرت عبارت از لباسى است كه از جهت جنس يا رنگ يا نحوه برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زىِّ پوشنده لباس باشد.
آيت الله زنجانى : اگر مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه را لباس عادى خود قرار دهد، بنا بر احتياط واجب حرام است، ولى نماز خواندن در آن صحيح است . احتياط مستحب آن است كه اصلًا مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه نپوشد، خصوصاً در هنگام نماز خواندن.
آيت الله سيستانى: پوشيدن لباس زنانه بر مردان و پوشيدن لباس مردانه بر زنان حرام نيست . نماز خواندن با آن باطل نيست، ولى بنا بر احتياط واجب جايز نيست مرد خود را به هيئت و زىّ زن درآورد و هم چنين به عكس.
آيت الله خامنه اي در رساله اجوبه الاستفتاات س 1367 :
س - آيا پوشيدن چيزى كه مخصوص زنان است توسط مردان و بر عكس، در خانه بدون قصد تشبّه به جنس مخالف، جايز است؟
ج: تا زمانى كه آن را به عنوان لباس براى خود انتخاب نكرده باشند، اشكال ندارد.(1)
پي نوشت:
1 . توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏1، ص: 468.