پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سوالی در مورد پاسخ به سوال در مورد شبیه کردن مرد به زن و بلعکس و تئاتر و موارد مشابه این تشابه منظور شخصیت واقعی فرد نبود و منظور لباس پوشیدن و ارایش مردانه و بلعکس و ... در تعزیه یا تئاتر و یا غیر جدی به طور مثال برای خنداندن کودکان و ... بود؟که در ابتدای پاسخ این گونه گفته شده بود که اشکالی ندارد اما در انتهای پاسخ مطالبی در مورد کراهت و یا حرام بودن بیان شده بود؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در توضيح المسايل مراجع نظرات فقها به صورت زير آمده است :
مسأله 846 احتياط واجب آن است كه مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد ،ولى اگر با آن لباس نماز بخواند، اشكال ندارد.
آيت الله نورى فرموده است :جز در مواردى كه داعى عقلايى و مصلحت مهم‏ترى در بين باشد نپوشد ..
آيت الله فاضل:يعنى مردان به نحوى لباس نپوشند كه بگويند لباس زنانه پوشيده‏اند و برعكس، بنا بر اين پوشيدن دمپايى زنانه به تنهايى براى مردان اشكالى ندارد و بر عكس ..
آيت الله خوئى : اگر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه بپوشد، در صورتى كه زىِّ خود قرار دهد، بنا بر احتياط حرام است .
آيت الله بهجت: پوشيدن لباس مخصوص زنان براى مرد و هم چنين پوشيدن لباس مخصوص مردان براى زن، حرام است، اگر چه حرام بودن تا موقعى كه داخل در لباس شهرت نباشد، مورد تأمّل است؛ نيز تزيين هر يك از مرد و زن به زينت ديگرى، حرام است. لباس شهرت عبارت از لباسى است كه از جهت جنس يا رنگ يا نحوه برش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زىِّ پوشنده لباس باشد.
آيت الله زنجانى : اگر مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه را لباس عادى خود قرار دهد، بنا بر احتياط واجب حرام است، ولى نماز خواندن در آن صحيح است . احتياط مستحب آن است كه اصلًا مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه نپوشد، خصوصاً در هنگام نماز خواندن.
آيت الله سيستانى: پوشيدن لباس زنانه بر مردان و پوشيدن لباس مردانه بر زنان حرام نيست . نماز خواندن با آن باطل نيست، ولى بنا بر احتياط واجب جايز نيست مرد خود را به هيئت و زىّ زن درآورد و هم چنين به عكس.
آيت الله خامنه اي در رساله اجوبه الاستفتاات س 1367 :
س - آيا پوشيدن چيزى كه مخصوص زنان است توسط مردان و بر عكس، در خانه بدون قصد تشبّه به جنس مخالف، جايز است؟
ج: تا زمانى كه آن را به عنوان لباس براى خود انتخاب نكرده باشند، اشكال ندارد.(1)
پي نوشت:
1 . توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏1، ص: 468.