اعلم

آیا می توانم در مسیله ای که حکم آن (از نظر مجتهد خود )را نمیدانسته ام و به فتوی مجتهد دیگر عمل میکرده ام در صورت مساوی دانستن یا حتی اعلم دانستن به حکم همان مجتهد باقی بمانم؟ لطفا مسیله را اندکی توضیح دهید

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
1- در صورتي که مجتهد دوم را مساوي با مرجع اول خود مي دانيد و در مسئله اي که فتواي مجتهد اول را نمي دانستيد به فتواي مجتهد دوم عمل کرده ايد، در همان مسئله مقلد مجتهد دوم هستيد و بايد طبق فتواي مجتهد دوم در آن مسئله عمل کنيد(1)
و اگر مجتهد دوم را اعلم از مجتهد اول مي دانيد و از راه تحقيق اعلم بودن مجتهد دوم براي شما ثابت شده باشد، لازم است در تمام مسائل به مجتهد دوم رجوع کنيد و طبق فتواي مجتهد دوم رفتار کنيد. (2)
پي نوشت:
1. آيت الله مکارم، توضيح المسائل، مسأله 2و 19.
2. همان، مسأله 4.

فتوای زیر از امام خمینی است: "اگر شناختن اعلم مشكل باشد به احتياط واجب بايد از كسى تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد، بلكه اگر احتمال ضعيفى هم بدهد كه كسى اعلم است‏و بداند ديگرى از او اعلم نيست به احتياط واجب بايد از او تقليد نمايد. و اگرچند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوى باشند بايد از يكى ازآنان تقليد نمايد" آیا فتوای آقای خامنه ای متفاوت از نظر امام است؟ بنده مقلد ایشان هستم، و گمان به اعلم بودن شخص دیگری دارم.اگر نظر ایشان همین باشد باید عدول کنم؟(به طور کل نظر مرجع اولی تاثیری در عدول دارد یا نه؟و فتوای بالا یک حکم کلی است؟) آیا برای عدول از غیر اعلم به اعلم،گمان کافی است و نیاز به شهادت 2 نفر نیست؟(با توجه به نظر امام که در شرایطی است که شناختن اعلم مشکل باشد)

با سلام و تشکر از ارتباط با اين مرکز
در صورتي که شناخت مرجع اعلم مشکل باشد، بنا بر احتياط بايد از کسي که احتمال اعلميت او را مي دهيد ، تقليد کنيد . در صورتي که گمان داريد مرجع ديگري اعلم است، بنا براحتياط بايد به او عدول کنيد.
در مسئله عدول بايد نظر مرجع اعلم را در نظر بگيريد .
هر گماني کافي نيست، بلکه بايد گمان( از همان راه هايي که مرجع اعلم را مي شود شناخت) حاصل شده باشد.(1)
پي نوشت :
1. سوال تلفني از دفتر(7746666-0251) آيه الله خامنه اي .