۱۳۸۹/۰۴/۲۴ ۲۳:۲۰ شناسه مطلب: 14482
اگر ندانيم اين كاري را كه مي كنيم استمنا هست يا نه نماز وروزه گرفته باشيم الان كه از مسئله رامي دانم وحكم آن را نماز وروز ه هايي كه گرفته شده چيست مرجع تقليد آيت الله لنكراني
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
استمنا آن است که انسان با خود کاري کند که مني از وي خارج شود. و استمنا حرام است و ضرر هاي زياد دارد و کسي که استمنا کرده واجب است توبه کند و ديگر تکرار نکند.
اگريقين داري که بر اثر کاري که کرده اي به اوج لذت رسيده اي و در آن حال از شما مايعي خارج شده است و بعد از آن غسل جنابت نکرده اي و نماز و روزه انجام داده اي نماز هايت را بايد قضا کني وچنانچه نمي دانستي با اين کار جنب مي شوي و غسل لازم دارد و در ياد گرفتن مسئله کوتاهي نکرده اي روزه ها قضا ندارد. البته اگر غسل حيض کرده اي نماز و روزه اي که بعد از غسل حيض انجام داده اي قضا ندارد.(1)
واگر يقين به جنب شدن نداري نماز ها و روزه ها قضا ندارد. وزن معمولا يقين به جنابت براثر دستکاري با خود پيدا نمي کند توضيح:
زن با دو چيز جنب مي شود و هرگاه جنب شود بايد غسل جنابت کند:
1 بوسيله داخل شدن آلت تناسلي مرد به جلو يا عقب زن که اگر به اندازه ختنه گاه يا بيشتر داخل شود زن و مرد هردو جنب مي شوند گرچه مني خارج نشود.
2-بيرون آمدن مني چه در خواب باشد يا در بيداري.
اگر زن بر اثر تحريک هاي جنسي به قدري تحريک شود که به اوج لذت و شهوت جنسي برسد و در آن حال مايعي از او خارج شود جنب مي شود.و اگر به اوج لذت نرسد و مايع خارج شود و يا به اوج لذت برسد ولي مايعي خارج نشود و يا شک کند که مايعي خارج شد يا نه جنب نمي شود و غسل لازم نيست. به ديگر سخن زن اگر يقين به خارج شدن مني پيدا کند جنب مي شود و اگر يقين پيدا نکند جنب نمي شود. بنابراين مواقعي که زن بر اثر تحريک هاي شهواني مقداري لذت مي برد و در آن حال رطوبتي از او خارج مي شود چون به اوج شهوت نرسيده جنب نمي شود و رطوبت خارج شده هم پاک است و وضو و غسل را باطل نمي کند.
اوج لذت و شهوت به حالتي گفته مي شود. که در آن حال معمولا انسان از خود بي خود مي شود و لذت زيادي مي برد و مني بيرون مي ريزد. و بعد از تمام شدن آن حال انسان احساس تخليه شدن و ارضامي کند و حالت شهوتش تمام مي شود و بدنش سست مي شود و حالت تحريک آميزي که قبل از تخليه شدن داشت ديگر آن حالت را ندارد. مثل اين که انسان گرسنه دلش غذا مي خواهد ولي وقتي غذا خورد و سير شد ديگر ميل به غذا ندارد.
پي نوشت:
1. آيت الله فاضل لنکراني ,جامع المسائل ,ج1 س175و558.