مجتهد اعلم

با سلام شخصی احتمال میدهد روزه قضا دارد ولی به هیچ عنوان مطمئن نیست که چند روز بوده وحتی تخمین زدن هم برایش دشوار است از طرفی تصمیم دارد که روزه مستحبی بگیرد-با توجه به اینکه با داشتن روزه قضا نمیتوان روزه مستحبی گرفت-ایا میشود چنین نیت کرد که اگر قضایی بر عهده اوست این روزه به نیت روزه واجب باشد واگر روزه قضا ندارد این روزه به نیت روزه مستحبی باشد.ایا میشود چنین نیتی کرد یا اینکه نیت روزه باید کاملا مشخص باشد؟سوال دیگر اینکه اگر شخصی چند سال مرجع تقلید نداشته و اکنون میخواهد انتخاب کند ایا میشود به اعلم بودن توجهی نداشت بلکه مرجع تقلیدی را انتخاب کرد که فتوا های او با اعمال گذشته ما مطابقت داشته باشد.البته در صورتیکه واقعا اعلم را تشخیص ندهیم با سپاس فراوان

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز
1- ترديد در نيّت روزه به نظر بعضي از مراجع جايز است ،مثلا اگر اگر کسي نمي داندکه روزه قضا دارد يا نه و به اين نيّت روزه بگيرد که اگر قضا دارد، روزه او قضاي واجب باشد و اگر قضا ندارد ،روزه او مستحبي باشد، صحيح است (1)
2- واجب است از مجتهدي که اعلم از ديگر مراجع باشد ،تقليد کنيد، با بودن مجتهد اعلم، تقليد از غير اعلم در مسائلي که بين مراجع اختلاف نظر باشد ،صحيح نيست، اگر واقعا نمي توانيد اعلم را تشخيص بدهيد، در صورتي که از راه تحقيق و سؤال کردن، گمان به اعلم بودن مرجع تقليد خاصي پيدا کنيد، بنا به احتياط واجب به گمان خود عمل کنيد ، بلکه اگر احتمال ضعيفي هم بدهيد که يکي از مراجع تقليد اعلم است، بنابر احتياط واجب از همان مجتهدي که احتمال ضعيف بر اعلميت باشد، تقليد کنيد.
چنانچه گمان و احتمال نيز بر اعلميت يکي از مراجع پيدا نشود ، مي توانيد از يکي از مراجع به اختيار خود تقليد کنيد.(2)کسي که تا حال تقليد نکرده ،بايد از مجتهد زنده تقليد کند.
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم.
پي نوشت ها:
1. آيت الله بهجت، استفتائات، ج2، نيّت روزه ، مسأله 27803.
2. توضيح المسائل مراجع، ج1، مسأله 2 و 4. 3.

لطفا راهنمایی کنید کدام مراجع را اکنون میتوان انتخاب کرد؟با ذکر نام

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
از راه هاي انتخاب مرجع تقليد استفاده کنيد و مرجع خود را انتخاب نماييد.
راه هاي شناخت مرجع تقليد اعلم:
مجتهد و اعلم را از سه‌راه مى توان شناخت :
اول آن كه خود انسان يقين كند ، مثل آن كه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد ،
دوم آن كه دو نفر عالم عادل كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند ،مجتهد يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند ، به شرط آن كه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند .
سوم آن كه عده‌اى از اهل علم كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند ، و از گفته آنان اطمينان پيدا مى شود ،مجتهد يا اعلم بودن كسى را تصديق كنند .
اگر شناختن اعلم مشكل باشد ،بايد از كسى تقليد كند كه گمان به اعلم بودن او دارد ، بلكه اگر كسي احتمال ضعيفى هم بدهد كه مرجعي اعلم است و بداند ديگرى از او اعلم نيست ،بنابر احتياط واجب بايد از او تقليد نمايد .اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوى باشند، بايد از يكى از آنان تقليد كند.(1)
درحال حاضر مراجعي درحوزه هاي علميه معروف و مشهور هستند که پس از استفاده از راه هاي تشخيص مرجع اعلم، مي توان از يکي ازآن ها تقليد نمود، ازجمله، آيات عظام:
1-حضرت‌آيت‌الله‌حاج‌سيدعلي‌خامنه‌اي‌(مقام‌معظم‌رهبري‌)
2ـ حضرت‌آيت‌الله‌حاج‌شيخ‌حسين‌وحيد خراساني‌
3ـ حضرت‌آيت‌الله‌حاج‌سيد موسي‌شبيري‌زنجاني‌
4ـ حضرت‌آيت‌الله‌حاج‌شيخ‌ناصر مكارم‌شيرازي‌
5-حضرت آيت الله حاج سيد علي سيستاني
6-حضرت آيت الله حاج شيخ لطف الله صافي
هم چنين اگر نتوانستيد اعلم را تشخيص يا احتمال اعلميت بيش تر يكي از آن ها را بدهيد، مي توانيد از هر يك از اين شش مرجع يا مرجع ديگر غير از آن ها تقليد نماييد.
پي نوشت:
1.توضيح المسائل مراجع ، مسئله 3 ،4 و 14.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.