در شرایطی که مردم نگران از ابتلا به بیماری مسری هستند آیا توجه به معنویت و آرامش روحی در عملکرد جسم مؤثر است؟ برای رسیدن به آرامش در این شرایط چه کنیم؟
پاسخ اجمالی:
توجه به امور معنوی سبب آرامش روحی میشود. با توجه به اینکه روح با جسم ارتباط نزدیکی دارد حالات روحی مثبت، روی جسم اثر مثبتی میگذارد. هرچند مشخص کردن این طیف از آثار و برکات به عهده علوم تجربی است ولی شواهدی در آموزههای دینی وجود دارد که حکایت از این حقیقت دارد. یاد الهی، تقویت ایمان، یاد اهلبیت (علیهمالسلام)، کنار خانواده بودن، محبت به دیگران، تسلی دادن و رجوع به متخصصین میتواند از راههای ایجاد آرامش، در این شرایط باشد.
پاسخ تفصیلی:
در شرایط کنونی وجود مقداری نگرانی طبیعی است. آنچه مهم است تسلیم نشدن در برابر شرایط سخت است. برای این منظور لازم است تدبیرهایی اندیشیده شود. یکی از این کارها معنویت درمانی و درنتیجه رسیدن به آرامش روحی است که در بهبود عملکرد جسم، بسیار مؤثر است.
ارتباط روح و جسم:
در جای خود ثابتشده که آدمی دارای جسم و روح است (1) هنگامیکه روح بخواهد کاری انجام دهد از طریق جسم کارهایش را سامان میدهد. برای همین اگر جسم مشکل داشته باشد، روح هم آزرده میشود همچنین مشکلات روحی، روی جسم اثر مخربی دارند. این ارتباط دوسویه است. در علوم مختلف از این ارتباط سخن به میان آمده است (2) منتهی در اینجا بهصورت گذرا شواهدی از آموزههای دینی تقدیم میشود؛ قرآن کریم درباره رنگ گاو بنیاسرائیل میفرماید: چنان بود که هر فردی میدید باعث سرور و نشاطش میشد(3) رنگ یک موضوع مادی است که سبب پدید آمدن یک حالت روحی به نام نشاط میشود! برعکس آنهم وجود دارد که یک حالت روحی روی جسم اثراتی میگذارد مثلاً قرآن میفرماید: حزن درونی حضرت یعقوب (علیهالسلام) سبب شد که چشمهایش نابینا شود!(4).
آثار نام و یاد الهی:
در دعای کمیل چنین آمده است؛ ای که اسمت دوا و ذکرت شفاست (5) یعنی یاد خدای متعال و توجه به او، سبب شفا میشود! یاد خدا، سببی از اسباب شفا در این عالم است یا اینکه به روند شفا کمک میکند مثلاً ذکر الهی سبب میشود تشخیص بیماری درست صورت گیرد یا داروی درست، به کار گرفته شود و پزشک اشتباه نکند یا دارو، اثرش را بهموقع بگذارد. بههرحال هر دو صورت ممکن و درست است؛ ازاینرو برخلاف سنن و قوانین این جهان که بر اساس اسباب و مسببات طراحیشده است، نخواهد بود. از طرفی خداست که سبب پیدایش آرامش چه موقت و چه پایدار میشود؛ چنانکه قرآن کریم میفرماید اوست که سکینه و آرامش نسبی را، پدید میآورد(6) همچنین با یاد اوست که دلها به آرامش پایدار میرسند(7) و این آرامش روحی بنا به دلایلی که نوشته شد، جسم را نیز آرامش میبخشد؛ پس میتوان چه در پیشگیری و چه در درمان، از نام و یاد الهی، بهره فراوان برد.
اسباب آرامش:
برای رسیدن به آرامش در این شرایط میتوان کارهای مختلفی از منظرهای گوناگون انجام داد ولی در اینجا با توجه به آموزههای دینی راهکارهایی را هرچند کلی برمیشماریم:
1. نام و یاد خدای متعال: همانطور که در بالا توضیح دادیم چنین چیزی میتواند برای آدمی «قرار» بیاورد چراکه او قدرت برتر و تکیهگاهی امن است.
2. تقویت ایمان: بر اساس روایات تفسیری یکی از مصادیق سکینه و آرامش، ایمان است (8) پس هر چه ایمان تقویت شود، آرامش بیشتر میگردد. برای دستیابی به راهکارهای تقویت ایمان میتوان به کتاب اخلاق در قرآن استاد مصباح یزدی جلد اول یا کتابهای دیگر، مراجعه نمود.
3. یاد اهلبیت (علیهمالسلام): یکی از عواملی که آرامش درونی را در این شرایط بر هم میزند افکار منفی و شیطانی است. اگر آدمی به یاد محبوبان الهی باشد، چنین وسوسههایی رنگ میبازند (9) همچنین یاد آن عزیزان نوعی توجه به معنویت است که آرامش را به ارمغان میآورد.
4. کنار خانواده بودن: قرآن کریم میفرماید: هدف از ازدواج و تشکیل خانواده سکونت و آرامش است (10) البته به شرطی که این ازدواج درست و صحیح انجامشده باشد تا نتیجه دلخواه پدید آید. ازاینرو اگر در این شرایط، با خانواده و در کنار آنها باشیم، میتوانیم از این آرامش نسبی برخوردار شویم.
5. محبت کردن: انسان تشنه محبت و نیکی است. اگر انسان از محبت، نیکی و احسانِ کسی بهرهمند شود، احساس آرامش و امنیت او را در برمیگیرد. قرآن برای اینکه همه ما را به داشتن این روحیه تشویق کند، پاداش کسانی را که اهل محبت و احسان به دیگران هستند و اسباب آرامش دیگران را فراهم میکنند؛ رساندن به مقام امنیت و آرامش در دنیا و آخرت، میداند (11).
6. دلداری و تسلّی دادن: گاهی اتفاقات ناگوار و حوادث دردناک در زندگی رخ میدهد، آنقدر عرصه بر انسان تنگ میشود و روح و روان آدمی را میآزارد که از شدّت ناراحتی نمیداند چه بکند؟ در این لحظات اگر کسی کنار انسان باشد که اظهار هم دردی کند و او را دلداری دهد، آرامش پدید میآید. قرآن هم در چند جا به این موضوع اشارهکرده است. بهعنوان نمونه، در جریان داستان حضرت لوط (علیهالسلام) وقتی آن حضرت از نافرمانی و فسادی که امتش مرتکب شده بودند به ستوه آمد، سخت ناراحت شد، فرشتگان او را دلداری دادند و بدینوسیله، نگرانی را از دلش بیرون بردند و او را آرام کردند (12) پس دلداری دادن از جهت روحی و روانی، آثار بسیار مطلوبی دارد.
7. رجوع به کارشناسان مربوطه: یکی از موضوعاتی که در شرایط بحرانی آرامش جامعه را بر هم میریزد وجود شایعاتی است که متأسفانه عدهای بدان دامن میزنند. قرآن کریم میفرماید: برای کنترل این موضوع اگر هر فردی به کارشناسان و متخصصین مربوطه اعتماد کند، مشکل حل میشود و شایعات رنگ میبازند(13) زیرا کارشناسان امور، به اوضاع اشراف دارند و صادقانه همهچیز را بررسی و به اطلاع مردم میرسانند.
نتیجه:
پس توجه به معنویت، آرامش میآورد و این آرامش در هر دو جهت پیشگیری و درمان مؤثر است. برای رسیدن به آرامش در این شرایط راههایی وجود دارد که توضیح داده شد.
پینوشتها:
- برای اثبات این موضوع میتوان به منابع کلامی و فلسفی معتبر خصوصاً بحث علم النفس مراجعه کرد.
- بهعنوانمثال در علم طب میتوان به کتاب خلاصه الحکمه مرحوم عقیلی خراسانی مراجعه کرد یا در علم اخلاق به کتاب احیاء علوم الدین غزالی که مفصل از ارتباط و تأثیر و تأثر این دو، مطلب نوشته است، مراجعه نمود.
- سوره بقره، آیه 69
- سوره یوسف، آیه 84
- شیخ طوسی، مصباح المتهجد، موسسه فقه شیعه، بیروت، 1411 ق، ج 2، ص 850
- سوره فتح، آیه 4
- سوره رعد، آیه 28
- محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، مص: غفاری، تهران، اسلامیه، 1407 ق، ج 2، ص 15، بَابٌ فِی أَنَّ السَّکینَةَ هِی الْایمان
- شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، موسسه آل البیت، قم، 1409 ق، ج 16، ص 348
- سوره روم، آیه 21
- سوره بقره، آیه 112
- سوره عنکبوت، آیه 33
- سوره نساء، آیه 89
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
- احیاءالعلوم، غزالی
- الحقایق، فیض کاشانی
- خلاصه الحکمه، عقیلی خراسانی
- مقالات مربوط به ایجاد آرامش
کلمات کلیدی:
معنویت. آرامش. روح و جسم. پیشگیری. درمان