حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

در مورد مالک اشتر و فرزندانش توضیح بفرمایید.
مالک بن حارث نخعی معروف به مالک اشتر ، اهل یمن و از قبیله ی نخع از شاخه های قبیله کِنده بوده است. بعدها که کوفه به عنوان یک پادگاه و یک شهر درآمد مالک اشتر هم در آنجا ساکن شد. در جریان شورش بر ضد عثمان که چند صد نفر از مصر و چند صد نفر از کوفه و افرادی از مدینه هم به آن پیوستند، از کوفه به مدینه آمد. بعد از کشته شدن عثمان مردم با اجتماع عجیب و فوق العاده ای به امیرالمومنین علی (ع) روی آوردند، و حضرت (ع) هم فرمود که دَعونی، مرا گذارید و سراغ کسی دیگر بروید چون دیگر دیر شده است و اگر به خلافت برسند اصلاحات مورد نظرشان را مخالفان نخواهند گذاشت اجرا شود، مالک اشتر جزء پیش تازان بیعت با امیرالمومنین علی (ع) بود و دیگران را هم ترغیب می کرد که با حضرت (ع) بیعت کنند.
ایشان شخص شجاعی بود که قهرمانی هایش در صفین معروف است و تا نزدیکهای چادر معاویه رسیده بود. بعدها از طرف امیرالمومنین (ع) به حکمرانی مصر منصوب شد. ولی با دسیسه ی معاویه در «قلزوم» حوالی دریای سرخ ، توسط شخص ملعونی مسموم شد و به مصر نرسید.
آنچه مشهور است ابراهیم فرزند مالک اشتر است که در کنار مختار بود. برای بررسی بیشتر کتاب مختصر و مفید «مالک» را مطالعه کنید. همچنین چند سال پیش دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران همایشی علمی در موضوع شخصیت مالک اشتر برگزار کردند که مجموعه مقالات آن را در قالب کتابی منتشر کردند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.