حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

آیا حضرت فاطمه زهرا (س) در زمان شهادت 18 سال داشته است؟ و حضرت خدیجه موقع ازدواج چند سال داشته است؟
اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) در زمان شهادت یعنی سال دهم و اول یازدهم چند سال داشته است، تابع این است که در چه سالی به دنیا آمده است. در مورد تاریخ تولد حضرت (س) دو قول است: مشهور بین شیعه ولادت در سال 5 بعثت یعنی در 45 سالگی پیامبر ( ص) می شود، که حضرت (س) از میان فرزندان رسول خدا از حضرت خدیجه تنها فرزندی بود که در عصر اسلام به دنیا آمد، و شهادت حضرت در سن 18 سالگی می شود.
ولی مشهور بین علماء اهل سنت ؛ تولد حضرت (س) 5 سال پیش از بعثت است که فوت ایشان در سن 27 سالگی می شود. دلایل قول اول قوی تر می باشد.
سن حضرت خدیجه (س) موقع ازدواج محل اختلاف است؛ یکی از اقوالی که مشهور شده این است که ایشان آن زمان 15 سال از حضرت رسول خدا (ص) بزرگتر بوده است. این مسلّم نیست چون در تاریخ عدد 15 سال را ندارد. و می گویند حضرت خدیجه (س) موقع ازدواج با رسول خدا (ص) 40 سال داشته است. و چون می دانیم رسول خدا (ص) 25 ساله بوده است. این اختلاف 15 سال را استنباط می کنیم، در حالیکه دکتر سید جعفر شهیدی در کتاب «تاریخ تحلیلی اسلام» می گوید 40 سال داشته یعنی اینکه سنش بالا بود، نه اینکه منظور این باشد که 39 ساله نبوده است. از طرف دیگر در فقه هست که که زنان قرشی و هاشمیه دیرتر یائسه می شوند.
دکتر سید جعفر شهیدی در مقدمه کتاب زندگانی فاطمه زهرا (س) هم این اقوال را بررسی کرده است.
در قول دیگری حتی برخی می گویند که ایشان موقع ازدواج دختر بوده است. ( البته این قول را شخصا صحیح نمی دانم.)

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.