حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

اصحاب کهف از بزرگان بوده اند یا از افراد معمولی؟ و از امت چه پیامبری بوده اند؟ و همچنین شداد در چه زمانی بوده است؟
خداوند متعال قضیه ی اصحاب کهف را در سوره ی کهف بیان می کند، لذا می توان سرنوشت آنها را در تفاسیر فارسی مثل تفسیر نمونه مطالعه کنند. قرآن کریم آنان را جوانان مومنی می داند که به پروردگارشان ایمان آوردند. گروه جوانان صالحی بودند که خداوند متعال به دو هدف قصه ی آنان را تعریف می کند.
یکی: آنها اقلیت صالحی بوده اند، که در زمان پادشاه ستمگر دقیانوس در روم و شامات بوده است، و زمان مسیحیت و بعد از حضرت عیسی(ع) بوده است، ولی آن پادشاه و ملتش بت پرست بوده است، اینها زیر بار بت پرستی نرفتند. و تابع اکثریت فاسد نشدند. خواهی نشوی رسوا   همرنگ جماعت شو را قبول نکردند. خداوند متعال هم آنان را یاری کرد و قوت قلب به آنها دادند.
غاری که الان در کشور اردن،  نزدیکی های عمان پایتخت است، که به نام غار اصحاب کهف معروف است، مسجدی ساخته شده است، و مردم هم برای دیدنش می روند. با نشانی هایی که خداوند متعال در سوره کهف بیان می کند که تابش آفتاب چگونه بوده است، با این غاری در کشور اردن تطبیق می کند. با غارهای دیگر تطبیق نمی کند. اگر بپذیریم که این مطلب درست هست، نشان می دهد که آنجا منطقه ی روم بوده است.
سوال دیگر ایشان این بود که شداد در چه زمانی بوده است؟
شداد از قوم عاد بوده است، که در قرآن از آنها یاد می شود و معاصر با حضرت هود نبی(ع) بوده است. سوره ای به نام سوره ی هود هم داریم که یکی از پیامبران بزرگ خداوند متعال بوده است. شداد به هود ایمان نیاورد و در برابر حضرت هود نبی که به صالحان و نیکوکاران وعده ی بهشت داد، یک قصر افسانه ای ساخت که به کاخ شداد معروف است، که می خواست بگوید این بهشت است.
کسانی که در جغرافیای داستانهای قرآن کتاب نوشته اند، و همچنین در تفسیر سوره ی فجر، که خداوند متعال می فرماید: أَلَمْ تَرَ كَيفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ(الفجر/6) ارم ذات العماد، التی لم یخلق مثلها فی البلاد. این اشاره به همان بهشت شداد دارد.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.