حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

ابومسلم خراسانی به خاطر وظیفه شرعی خود علیه بنی امیه قیام کرد، دلیل حسن نیت ایشان این بود که حکومت را به امام صادق(ع) پیشنهاد کرد. نگاه شیعه به ایشان چطور است؟
افکار عمومی ما نسبت به ابومسلم خوشبین است، و تیمی هم به این نام هست. ولی علمای به ابومسلم خراسانی بدبین است. وظیفه ی شرعی ایشان اثبات نشده است، و ایشان بیش از صد هزار نفر آدم کشت.
همکاری ایشان با بنی عباس برای ساقط کردن بنی امیه،  حرفی نیست، ولی با چه نیتی بوده است این ها مسلم نیست.
آن زمانی که به امام صادق(ع) پیشنهاد کرد که اجازه بدهید برای شما بیعت بگیرم، زمانی بود که زیر پای ابومسلم خراسانی خالی شده بوده است، و تاریخ مصرفش تمام شده بوده است. زمانی که احساس کرد که بنی عباس او را می خواهد کنار بزند، می خواست از موقعیت امام صادق(ع) سوء استفاده کند.
بنی عباس بی رحمانه ابوسلمه خلار را به دست ابومسلم کشتند و بعد هم ابومسلم را کشت. منصور وقتی می خواست ابومسلم را بکشد، ابومسلم گفت: قربان شما این طور با من حرف می زنید، من بیش از صدهزار آدم در راه تقویت حکومت شما کشته ام، که این گفتگو منجر به قتلش شد. گفت: اگر یک کنیز سیاه هم بود این کار را می توانست بکند.
یک دلیل اینکه امام صادق ع نظر مثبت به ابومسلم نداشت اینست که وقتی که نامه ی پیشنهادی ابومسلم به دست امام صادق رسید، امام قبول نکرد، و در جواب ابومسلم نوشت: ما انت من رجالی و لا الزمان زمانی؛ نه تو از شیعیان من هستی و نه این زمانه زمانی است که من خلافت را قبول کنم.
به بعضی از بستگان خوشبینش فرمود: چه خراسانی است این خراسان آن زمان، کی این ها شیعیان ما بوده است؟ مگه ابومسلم خراسانی را شما فرستادید آنجا که حالا به نامه ی دعوت او اعتماد می کنید.
این قضیه در زندگی امام صادق(ع) در سیره ی پیشوایان مطرح شده است، و جنایات ابومسلم را به ترتیب آورده ایم.  تحلیل گران شیعه نگاه مثبتی به ابومسلم ندارند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.