حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

از چه زمانی خواندن نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء با هم یک جا بین شیعیان رایج شد؟ آیا در زمان پیامبر هم این طور بوده است؟
این مسئله از زمان حضرت رسول الله (ص) بوده است، اثبات شده است که رسول خدا (ص) به هر دو روش یعنی هم جمع و هم جدا می خوانده است .
اختلافی که الان بین برگزاری این چهارتا نماز، دوتایی یا سوا، و بین اهل سنت و شیعه هست، این در زمان اختیار و یا برای غیر مسافر است. اما اهل سنت برای غیر مسافر هم جدا خواندن را لازم نمی دانند.  مسافران در مکه و مدینه و حجاج جدا می خواندند. آنها در صورت ترس از دزد یا آمدن باران و صورت مسافرت باهم خواندن را جایز می دانند. در غیر این موارد که رسول خدا (ص) نه مسافر بودند و نه خطری بوده است، در چنین مواقعی اثبات شده است که حضرت جمع می خوانده است. توضیحا عرض می کنم که بزرگان و فقهاء در این مورد کار کرده اند، به عنوان نمونه حضرت آیت الله سبحانی در دو تا از کتابهایشان این بحث را به تفصیل مطرح کرده است و به صورت علمی جواب داده است. یک کتابش عربی و دیگری فارسی است. کتاب فارسی به نام «راهنمای حقیقت» که هم کتاب مفصل و هم گزیده اش چاپ شده است و این بحث در هر دو تا کتاب آمده است.
کتاب دیگر حضرت آیت الله سبحانی، کتاب «الانصاف فی مسائل التی فیه اختلاف» که مسائل اختلافی بین شیعه و اهل سنت را مطرح کرده است که مباحث اعتقادی و عبادی از جمله بحث نماز را مطرح کرده است.
این جمع خواندن نماز در جلد 1 فصل 7 ، این کتاب الانصاف آمده است.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.